امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 13 مرداد 1392 - 09:31

اشغال بوشهر توسط انگلیسی ها و آغاز قیام مردم تنگستان، آغاز دیکتاتوری هیتلر در آلمان، آغاز رسمی جنگ امریکا ویتنام، تشکیل پلیس جنوب در ایران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 

به گزارش اتحادجنوب به نقل از سوک؛ امروز 13 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 26 رمضان 1434 هجری و 4 آگوست 2013 میلادی    است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اشغال بوشهر توسط انگلیسی ها و آغاز قیام مردم تنگستان (1333ش)
در آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴م) قوای روس از شمال و نیروهای انگلیس از جنوب کشور، ایران را در معرض هجوم قرار دادند. کشتی‌های جنگی انگلیس در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در بیست و ششم رمضان‌المبارک سال ۱۳۳۳ هجری قمری (۸ اوت ۱۹۱۵م، برابر با ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ش)، شهر بوشهر را به اشغال خود درآورند. یک روز از پس از اشغال بوشهر، چهارده نفر از احرار آن علیه اشغالگران اعتراض کردند ولی چون اهل جدال و اسلحه نبودند دستگیر و به هندوستان تبعید شدند.

رئیسعلی‌خان دلواری، شیخ‌حسین‌خان چاه‌کوتاهی و زائرخضرخان اهرمی سه نفر خوانین دلیر تنگستان از این وقایع آگاه شدند و تصمیم گرفتند که علیه دشمن قیام و در مقام مدافعه از وطن برآیند. بدین‌ترتیب قیام دلیران تنگستان علیه اشغالگران انگلیس آغاز می‌شود و نیروهای متجاوز انگلیس که قریب به پنچ هزار بودند در دام دلیرمردان تنگستانی گرفتار می‌آیند و عده زیادی از متجاوزان انگلیسی در این حمله از بین می‌روند. قیام مردم تنگستان بر روی هم، هفت سال به طول می‌انجامد.

آغاز جنگ استقلال طلبان ترکیه با ارتش یونان (1922 م)
مصطفی کمال با دریافت اسلحه و مهمات از شوروی و فرانسه، در چهارم اوت 1922 م، حمله نهایی خود را برای بیرون راندن یونانی‌ها از خاک ترکیه و بندر ازمیر آغاز کرد. یونانی‌ها که انتظار این حمله را نداشتند غافل‌گیر شدند و سراسیمه دست به عقب‌نشینی زدند. باتصرف ازمیر، آتش‌سوزی عظیمی در این شهر روی داد که آن را به ویرانه‌ای مبدل ساخت. هرچند پس از مدتی، عمدی بودن این حریق که توسط نیروهای ترک صورت گرفته بود، افشا شد و جالب اینکه به بخش ترک‌نشین این شهر آسیبی وارد نگردید. با این پیروزی‌ها، از خلافت و سلطنت عثمانی، جز نامی باقی نماند و مصطفی کمال پاشا، همه کاره ترکیه شد. در نهایت مجلس جدید ترکیه در روز 29 اکتبر 1923 م، مصطفی کمال پاشا را که به آتاتورک شهرت یافته بود به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد.

حمله ارتش آلمان نازی به بلژیک و اعلان جنگ انگلستان به آلمان (1914 م)
اعلان جنگ ارتش آلمان به بلژیک و متعاقب آن، اعلان جنگ انگلستان به آلمان در چنین روزی از سال ۱۹۱۴ میلادی صورت گرفت که موجب آغاز جنگ جهانی اول گردید. در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴م فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش و همسرش توسط یک دانشجوی صرب در جریان سفر این دو به شهر سارایوو ترور شد و به قتل رسید. به‌دنبال این حادثه، دولت اتریش خواستار دخالت مستقیم در بازجویی و سایر مراحل پرونده این قتل شد. صربستان برای جلوگیری از وقوع جنگ، قسمت اعظم شرایطی را که اتریش در اولتیماتوم خود عنوان کرده بود پذیرفت ولی اتریش که قصد تصرف صربستان و دفع خطر نهضت‌های اسلاوهای جنوبی را داشت، پاسخ صربستان را قانع‌کننده تشخیص نداد. به‌همین بهانه، اتریش یک ماه بعد از ترور ولیعهد و ۵ روز پس از اولتیماتوم، در ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴م به صربستان حمله کرد و از ماه اوت همان سال، با حمایت آلمان از اتریش و حمله ارتش آلمان به بلژیک، جنگ جهانی اول رسماً آغاز شد.

تولد «نیلْسْ هنریک آبِلْ» ریاضی‌دان نابغه نروژی (1802 م)
نیلْسْ هنریک آبل، ریاضی دان نروژی در چهارم اوت 1802 م در خانواده‌ای فقیر در شهر فیندو در کشور نروژ به دنیا آمد. او از کودکی به ریاضی علاقه زیادی داشت و از همان زمان به حل مسائل دشوار ریاضی می‌پرداخت به طوری که در 20 سالگی به تدریس در ریاضی مشغول شد. در این میان، فقر و بیماری در طول زندگی آبل، خللی در همت و کوشش وی وارد نساخت و علم تحلیل ریاضی را بدان پایه از دقت رسانید که به اتفاق، او را از پدیدآورندگان ریاضیات جدید می‌شمارند. آبل به دلیل تحقیقاتش در زمینه حساب استدلالی، توابع بیضوی و عالی یا توابع آبلی، شهرت یافته است. یکی از عمده‌ترین اکتشافات وی، اثبات حل معادلات درجه چهار و بالاتر به طریق معمولی جبر بود. نیلس هنریک آبل سرانجام در سیزدهم اوت 1829 م در 27 سالگی درگذشت.

درگذشت «هانس کریستین آندرسُن» نویسنده شهیر کتاب کودکان (1875 م)
هانْسْ کریستین آندرسُن نویسنده دانمارکی کتاب کودکان در دوم آوریل 1805 م در دانمارک و در خانواده‌ای فقیربه دنیا آمد. آندرسن در 14 سالگی راهی کپنهاک، پایتخت دانمارک شد و با زحمت زیاد به بازیگری در تئاتر سلطنتی پرداخت؛ اما چون درآن‌جا او را بسیار با استعداد یافتند به ترقی او همت گماشتند و مقدمات تحصیل او را فراهم آوردند. وی خاطرات تلخ دوران کودکی خود را در برخی داستان‌هایش منعکس می‌کرد که رمان جوجه اردک زشت سرگذشتی از زندگی اوست. آندرسن از سال 1835 تا 1872 م به مدت 37 سال، به طور متوسط سالی یک قصه از قصه‌های موسوم به پریان را برای کودکان نوشت. آثاری که به نثری جالب در شمار بهترین آثار ادبیات جهان قرار دارند. هم‌چنین سوزن، لباس تازه امپراتور و پری دریایی از دیگر رمان‌های اوست. هانس کریستین آندرسن سرانجام در 4 اوت 1875 م در 75 سالگی درگذشت.

آغاز قدرت بلامنازع و دیکتاتوری «آدولف هیتلر» در آلمان (1934 م)
پس از آنکه آدولْفْ هیتلر در سال 1925 م حزب نازی را تأسیس کرد با به راه انداختن تبلیغات وسیع و دامنه‌دار ضد کمونیستی و ضد یهودی و سر دادن شعارهای نژادپرستانه، خیل کثیری را در شمار طرفداران خود گرد آورد و طی سال‌های 1928 تا 1932 م، کرسی‌های فراوانی را در پارلمان آلمان به دست گرفت. هیتلر در ادامه کار، خود را نامزد احراز ریاست جمهوری در سال 1932 م نمود ولی از هینْدِنْ‌بورگ، رئیس جمهور وقت شکست خورد، با این حال در 30 ژانویه 1932 م، به صدراعظمی آلمان برگزیده شد. هیتلر با وجود احراز این مقام، هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت مطلقه در پیش داشت؛ بنابراین با اعمال نفوذ خود توانست اختیارات فوق‌العاده‌ای از پارلمان دریافت کند و راه را برای کسب قدرت بیشتر خود هموار سازد.
مرگ هیندبورگ، رئیس جمهور سالخورده آلمان در روز دوم اوت 1934 م، آخرین مانع را در راه قدرت مطلقه و بلامنازع هیتلر از میان برداشت و هیتلر همان روز، قانونی را به تصویب هیأت دولت و سپس رایْشتاک یا پارلمان آلمان نازی رساند که به موجب آن، وظایف رئیس جمهور و صدراعظم آلمان در یک‌دیگر ادغام شده و رهبر کشور از آن پس عنوان پیشوا را داشت. این همان عنوانی بود که هیتلر در مقام رهبری حزب نازی برای خود انتخاب کرده بود. هیتلر برای تثبیت این مقام و عنوان تازه، روز 19 اوت 1934 م یک رفراندوم دیگر ترتیب داد و این بار نیز بیش از 90 درصد رای دهندگان، او را به عنوان پیشوای خود انتخاب کردند.

آغاز رسمی جنگ امریکا ویتنام با در پی وقوع حادثه خلیج تونکن (1964 م)
در چهارم اوت 1964 م، دو ناوشکن امریکایی که در خلیج تونْکَن در ویتنام شمالی مشغول گشت‌زنی بودند از سوی قایق‌های ویتنامی موسوم به «پی.تی» مورد حمله قرار گرفتند و هر دو ناوشکن غرق شدند. قایق‌های ویتنام سپس پایگاه‌های امریکا در اطراف این منطقه را با توپ‌های خود مورد هدف قرار دادند. این حمله آن‌چنان به کارایی نیروهای نظامی و حیثیت بین‌المللی امریکا ضربه وارد ساخت که سه روز بعد در 7 اوت 1964 م، کنگره امریکا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا برای دفع هر نوع حمله و خطر نسبت به نیروهای امریکایی دست به هر اقدامی بزند.
وارد شدن نیروهای فراوان امریکایی به منطقه ویتنام نیز در راستای اجرای این قانون صورت گرفت اما بدیهی‌ترین نتیجه این اقدام، رسوایی و آشکار شدن ماهیت تجاوزکارانه امریکا در عرصه بین‌المللی بود. واقعه خلیج تونکن در واقع آغازی بر جنگ خونین نه ساله در ویتنام بود که تلفاتی بسیار بر جای نهاد. آن گونه که اسناد محرمانه وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، نشان می‌دهد و در ژوئن سال 1971 م توسط روزنامه‌های عمده انتشار یافت، سوء استفاده از حادثه خلیج تونکن باعث شد تا یک توطئه سازمان یافته برای توسعه جنگ علیه مردم ویتنام و به منظور سرنگون ساختن دولت ویتنام شمالی شکل گیرد.

تشکیل پلیس جنوب در پی انعقاد قرارداد 1915 میان روسیه و انگلیس (1294 ش)
با گسترش شعله‌های جنگ جهانی اول، دولت‌های روس و انگلیس که نفوذ آلمان‌ها را در ایران بر خلاف منافع خود می‌دیدند، در قراردادی محرمانه، منطقه بی‌طرف ایران را که در قرارداد 1907 م پیش‌بینی شده بود، میان خود تقسیم و توافق کردند برای حفظ منافع خود در ایران، قشونی تشکیل دهند. از این رو، روس‌ها نیروی قزاق را به استعداد یازده هزار نفر با فرماندهی خود ایجاد کردند و دولت انگلستان، قوایی درجنوب کشور به نام پلیس جنوب تشکیل داد. افسران انگلیسی در رأس پلیس جنوب و افراد داوطلب هندی و ایرانی، سربازان آن را تشکیل می‌دادند. وظیفه اصلی این پلیس، تخلیه جنوب ایران از آلمان‌ها و عوامل آنها بود. پس از این قرارداد محرمانه، روس‌ها تا اصفهان پیش روی کردند و قلمرو نفوذ خود را از تهران به اصفهان گسترش دادند.

ارتحال فقیه جلیل آیت‌اللَّه «حیدرعلی محقق» عالم نامی اصفهان (1379 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ حیدر علی محقق در سال 1287 ش (1336 ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اتمام مقدمات و سطوح حوزه، وارد درس خارج حضرات آیات محمدرضا اصفهانی، سیدعلی نجف آبادی و سید محمد نجف آبادی حاضر شد. سپس به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و سالیانی چند از درس استادان شهیری همچون سید صدرالدین صدر، سید محمدحجت کوه کمره‌ای، سید محمدتقی خوانساری و سید حسین بروجردی استفاده کرد. آیت‌اللَّه محقق پس از آن برای بهره‌گیری از مراجع بزرگوار نجف راهی آن سامان گردید و با حضور چهارده ساله در حوزه نجف در حلقه درسی آیات عظام: شیخ محمد کاظم شیرازی، سیدجمال الدین گلپایگانی و سیدمحمود شاهرودی، بنیه علمی خویش را استوار ساخت.از آیت‌اللَّه محقق، آثاری همچون تقریرات درس فقه آیت‌اللَّه محمدرضا اصفهانی و تقریرات درس اصول آیت‌اللَّه سید محمد نجف آبادی برجای مانده است. این عالم ربانی سرانجام در اواسط مرداد ماه 1379 ش برابر با جمادی‌الاول 1421 ق در 92 سالگی بدرود حیات گفت و در جوار مرقد صاحب بن عباد (ره) در اصفهان در خاک خفت.

اعزام سپاهیان انگلیسی و هندی به جنوب ایران و تشکیل پلیس جنوب (1290 ش)
در زمان صدارت مستوفی الممالک که دولت درصدد اعاده امنیت و ایجاد رفاه برای مردم بود، دولت انگلیس با تبانی دولت روسیه اخطاریه شدیدی برای دولت ایران فرستاد و با اشاره به ناامنی‌ها و دستبردها به قافله‌ها و اموال بازرگانان انگلیسی و هندی متذکر شد که با این روند، دولت انگلستان خود را ناگزیر می‌بیند تا در جنوب ایران و فارس، قوای نظامی تشکیل دهد و سازمانی شبیه قزّاقخانه که روس‌ها در شمالِ کشور اداره می‌کند، در جنوب سازماندهی کنند. در این اخطاریه آمده بود که هزینه نگهداری این قشون را دولت ایران باید از محل سود گمرک جنوب و مالیات فارس تأمین کند. هر چند مجلس در برابر این خواست نامشروع، انگلیسی‌ها مقاومت کرد ولی با شروع جنگ جهانی اول، استعمارگر پیر، خود را به ایران تحمیل نمود و پس از مدتی، پلیس جنوب را در این منطقه تشکیل داد.

شهادت خانم مریم فرهانیان (1363ش)
شهید مریم فرهانیان، نماد رشادت و مجاهدت زن ایرانی در بیست و چهارم دی‌ماه سال ۱۳۴۲ در آبادان به‌دنیا آمد. با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران، به جمع این عاشقان خدمت پیوست. شهید مریم فرهانیان در بیمارستان امام خمینی (ره) آبادان مشغول امدادگری شد او در این دوران، ۱۷ سال داشت اما به‌اندازه یک بانوی دنیادیده که تجربه، عشق و ایثار را زندگی کرده باشد، عمل می‌کرد. وی به‌هنگام شکست محاصره آبادان و آزادی خرمشهر و بسیاری از عملیات‌های دیگر، فعالیت چشم‌گیری داشت تا بالاخره بر اثر متوقف شدن عملیات پس از آزادی خرمشهر به‌منظور رسیدگی به خانواده شهدا در واحد فرهنگی بنیاد شهید آبادان مشغول فعالیت شد.
شهید مریم فرهانیان در غروب سیزدهم مردادماه سال ۱۳۶۳ش درحالی‌که همراه با دو تن از خواهران همکار خود - برای زیارت مزار شهیدی که بنا به وصیت مادر شهید که از آنان قول گرفته بود هر سال به‌جای او بر سر مزار پسر شهیدش حاضر شوند - راهی گلستان شهدای آبادان شده بود، مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی قرار گرفت که دو خواهر همراهش زخمی شدند اما او به فیض عظمای شهادت نائل آمد./ب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 11 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 15 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...