امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 شهريور 1401 - 09:30
اختصاصی اتحاد خبر/ زندگی نامه و معرفی هفت نفر از مداحان و مرثیه سرایان امام حسین (ع)؛

اتحاد خبر- معزالدین آرچین: به مناسب ایام محرم و صفر و عزای سیدالشهدا امام حسین (ع) زندگی نامه تعداد هفت نفر از مداحان و مرثیه سرایان اباعبدالله الحسین علیه السلام شهر برازجان ارایه و معرفی می گردد.. مرحوم حاج اکبر خیاطی فرد/ مرحوم نعمت اله بهزادی/ حاج حسین مسعودی زاده/ کربلایی خسرو شیری/ کربلایی کریم اسفندیاری/ ایمان کرمی نژاد / آرمان ارشدی....

اتحاد خبر- معزالدین آرچین: به مناسب ایام محرم و صفر و عزای سیدالشهدا امام حسین (ع) زندگی نامه تعداد هفت نفر از مداحان و مرثیه سرایان اباعبدالله الحسین علیه السلام شهر برازجان ارایه و معرفی می گردد.

 

مرحوم حاج اکبر خیاطی فرد   

 

 

شادروان حاج اکبر خیاطی فرد فرزند مرحوم کربلایی غلامحسین متولد سال 1301 برازجان.

وی از خانواده متدین، مردم دار، ایشان کارمند اول امور اقتصادی و دارایی برازجان بود، سال ها در کسوت مداحی در مساجد شهر برازجان مشغول بودند، وی دوران آغازین ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و در سال 1325 به استخدام وزارت دارایی در آمد.

ایشان حدود 30سال خدمت کرد و سال 1355 به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

مرحوم حاج اکبرخیاطی فرد در تمام مراسمات مذهبی شرکت و به مداحی مشغول میشد، مرکز فعالیت مذهبی وی مسجد دلگشا و در (نعش کمارجی) بود.

 

ایشان از نوجوانی علاقه وافری به خاندان اهل بیت (ع) داشت، مرحوم حاج اکبر در طول زندگی خود دوبار به کربلای معلی و یک بارهم در سال 1355 به مکه مکرمه شرفیاب شدند. 

حاصل زندگی ایشان 5 پسر و 4 دختر می باشد وی در سال 1382 بر اثر کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت. روحش شاد و یادشش گرامی.


*****

مرحوم نعمت اله بهزادی  

                                                    

مرحوم نعمت اله بهزادی در سال ۱۳۰۹ شمسی در خانواده ای به لحاظ معیشتی نسبتا متوسط در شهر برازجان چشم به جهان گشود.

نام پدرش محمدرضا و مادرش خير النساء بود. او فرزند سوم خانواده و خانواده ایشان از لحاظ مذهبی و دینی از معروفان عصر و دوره خویش بوده.

مرحوم نعمت اله بهزادی بنا به دست نوشته های قدیمی در سنه ۱۳۲۷ هجری شمسی که از شخصی بنام میزرا هدایت الله به جای گذاشته شده به فعالیت های فرهنگی در مرز و بوم خود روی آورده است.

با توجه به کوچکی شهر برازجان فعالیت های فرهنگی و مذهبی ایشان در بخش های هنری، ورزشی و سینمایی بوده و اهم فعالیت مذهبی ایشان (نوحه سرایی و نوحه خوانی) در مجامع دینی آن عصر نظیر حضور فعال در هیئت های ابوالفضل العباس ، اباعبدالله الحسين بصورت مستقیم بوده و مشارکت غیرمستقیم و فعالی نیز در هیئت های مساجد بهارستان، نو و کمارجی داشته است.

اهم جلوه های نوحه سرایی ایشان طبق روایات صحیح از سن ۱۸ سالگی شروع و در مساجد قدیمی که تعداد آنها محدود به محله های کوچک و سنتی آن دوره بود نظیر ۱-مسجد قلعه ۲-مسجد جنت ۳-مسجد دارالسلام ۴-بهارستان ۵-دلگشا و نهایتا مسجد نو و حسینیه هایی نظیر حسینیه مرحوم شیخ محمدجواد اعتصامی حسینه خادمی و حسینیه سادات واقع در نزدیکی مسجد نو نیز فعالیت داشته است.

در ماه های محرم و صفر همواره بعنوان خادم، نوحه سرا و نوحه خوان مشغول بوده و به گواه تاریخ، هیئت های مذهبی شهر و اشخاص سابقه دار دینی این مرز و بوم ایشان گرمی بخش محافل سینه زنی، زنجیرزنی، نعش و تعزیه گردانی و عزاداری اباعبدالله الحسین و ابوالفضل العباس بوده است.

 

ذيلاً نمونه ای از نوحه های ایشان را که در وصف اباعبدالله الحسین سروده شده یا توسط ایشان یا دیگر نوحه سراها در مراسم عزاداری در مساجد، محافل، تکیه ها و هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی اجرا و خوانده شده به محضرتان ارائه میگردد.

بگفتا قاسم ای عم کبارم / مرا ده اذن میدان، کنم جان فدایت / من نخواهم زندگانی / پس از مرگ عزیزان و یاران / نظر کن عمو جان / اشکهای دیده گانم بدل آه و فغانم / عموجان ده مرا تو اذن میدان / کنم جان را به قربان /  عموجان نظرکن، نو عروسم زار و حیران / نشسته ای عموجان کنارم- فدایت نباشم راضی از زندگانی / از این عمر و جوانی / نخواهم زندگانی پس از مرگ عزیزان و یاران                                        

                                                                          

و یا نوحه معروف که ایشان که می خواندند:  ای عزیز فاطمه جانم به قربانت مرو  /  جان به قربانت مرو جانان،به قربانت مرو  

                                                                                               

و بسیار از این دست نوحه ها و حتی واحدهای پایانی نوحه در مساجد و تکایا بزرگان مذهبی شهر نظیر حاج آقا محمد جواد اعتصامی روزی روایت نمود که آن مرحوم را به خواب دیدم بسیار شادان و خوشحال در کنار باغی سرسبز و خرم ایستاده است پرسیدم از احوال ایشان گفتند من در این دنیا باغبان امام حسینم. شاید این روایت بهترین هدیه و پاداشی است که اهل بیت به مرحوم نعمت اله بهزادی ارمغان داده باشند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. 

 

*****

 حاج حسین مسعودی زاده 

 حاج حسین مسعودی زاده فرزند حاج محمد حسن متولد سال 1347 شهر دالکی است.

وی می نویسد: در خانواده ای مذهبی چشم به دنیا گشودم و سالهاست که در  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  مشغول خدمت به مردم و کشور عزیزم می باشم.  
در دوران طفولیت منزل ما همسایه مسجد بود لذا  باعث شد از همان دوران کودکی در فضای مسجد و با بزرگان معنوی آن سامان هم نفس شوم و قد بکشم.
ّدر دوران نوجوانی عضو فعال بسیج شدم و چون دوران دفاع مقدس بود عمده همنشینانم رزمندگانی بودند که از می  معرفت جبهه ها ساغر  بر گرفته بودند و این خود دلیلی گردید که عاشق و شیدای رفتن به سرزمین نور شوم اما مشکل آن بود که کم سن و سال بودم و این مانع اعزام بنده بود.
پس از پرس و جوی فراوان و بعد از نا امید شدن از اعزام  تصمیم گرفتم با دو سال افزایش سن خود برای ثبت نام اقدام کنم و اینچنین موفق شدم راهی جبهه برای دفاع از باور ها و کشورم گردم.
رفتن به جبهه آغاز فعالت من در حوزه مداحی بود. آن زمان اکثر مردم با صدای حاج صادق آهنگران زندگی میکردند و من هم این توفیق را داشتم که در جبهه ها ابتدا دعای کمیل به سبک ایشان میخواندم و بعد که با استقبال و تشویق رزمندگان روبرو شدم موجب  گردید وارد عرصه مداحی شوم که تا کنون نیز ادامه دارد.
مداحی ای که از جبهه ها شروع شد و اکنون در محافل و برنامه های ماه محرم، صفر، رمضان  و سایر  مناسبتها نیز با همان حس و حال و شور اجرا میکنم  و این را برای خود توشه ای جهت آخرتم می پندارم و لذا سعی کرده ام نه برای پول و دستمزد بلکه این مقدار که دستم بر می آید را فی سبیل الله انجام دهم که امیدوارم خداوند از من قبول کند.
در کنار مداحی مسئول کاروان های زیارتی برای اعزام به مشهد مقدس و عتبات عالیات نیز هستم و مخصوصا در ایام پیاده روی اربعین بیشتر وقتم صرف اعزام میشود و از این بابت خداوند بزرگ را شاکرم.
در حوزه ی فرهنگی نیز تلاش کرده ام تا آنجا که بتوانم جهادی عمل کنم لذا در مساجد شهر همچنان با بچه های مسجد همراهم و اکنون نیز بیشترین فعالیت من در مسجد  جامع شهر برازجان می باشد.
در انتها ضمن تشکر از نشریه وزین شما خداوند بززگ را شاکرم که توفیق مداحی و عزاداری مجالس فرزند فاطمه (س) را نصیبم نمود.

 

*****

 

 کربلایی خسرو شیری



«
اِن الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة»                                                                                      

کربلایی خسروشیری در فروردین ماه سال 1349 در شهر وحدتیه در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.

قبل از شروع تحصیل به مکتب خانه رفت و قران را فرا گرفت، تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی در وحدتیه با موفقیت به پایان رساند و با قبولی در دانش سرای تربیت معلم امام جعفرصادق(ع) آبپخش راهی دانش سرا شد و در مهرماه سال1367 به عنوان معلم دوره ابتدایی در آموزش و پرورش منطقه سعدآباد مشغول به تعلیم و تربیت فرزندان این منطقه گردید.

در سال 1374 موفق به دریافت مدرک تحصیلی کاردانی در رشته حرفه وفن از مرکز تربیت معلم شهید پاک نژاد یزد گردید و دوره کارشناسی را در سال 1377 از مرکز ضمن خدمت شهید رجایی اصفهان به پایان رساند و پس از 30سال تحصیل و تدریس در مهرماه 1393 بازنشسته گردید.

در دوران دفاع مقدس، به عنوان نیروی بسیج طی 6مرحله در سال های دفاع مقدس به جبهه های حق علیه باطل اعزام گردید و بیش از 14ماه در مناطق جنگی جنوب و غرب کشور حضور داشت. 

از همان دوران کودکی؛ با پوشیدن لباس مشکی و حضور در مساجد و حسینیه ها و تکایا و شرکت در مراسم عزاداری سید وسالارشهیدان حضرت آقا ابا عبدالله الحسین(ع) با مکتب سرخ حسینی آشنا و دل بسته آقا امام حسین گردید و با توجه به علاقه و نوایی که داشت به خواندن دعا و نوحه و مرثیه و روضه سید الشهدا شروع به مداحی و مرثیه سرایی در مجالس ومحافل مختلف کرد.  

در سن 14 سالگی که برای دومین بار در سال 1362 به جبهه های غرب (مهاباد) اعزام شد برای اولین بار در جمع  کثیری از رزمندگان اسلام در ایستگاه راه آهن اصفهان نوحه (ای ازسفر برگشتگان کو شهیدان ما) را خواند.

در وحدتیه در حسینیه ها و مساجدو محافل مختلف، مداحی و مرثیه خوانی  می نمود. از سال 1390 که ساکن برازجان گردید تا الان در مساجد،حسینه ها و منازل مداحی و نوحه سرایی و روضه خوانی  می نماید. ولی بیشترین مرکز مداحی وی مسجد امام خمینی(ره) فاز یک امام برازجان است.

 

وی برای گردآورنده این مجموعه می نویسد: خدا را شاکر و سپاس گزارم که به من توفیق عطا نموده تا در مراسمات مختلف اهل بیت به ذاکری و نوکری بپردازم افتخار میکنم که در وجود ناقابل خویش و نوای ناچیزم نذر اهل بیت کرده ام و با خودعهد بسته ام تا زنده هستم و توان دارم به مداحی برای اهل بیت در محافل مختلف بپردازم و مُزدم را نیز فقط از خودشان  می گیرم و درخواست و شرط دریافت هدیه و وجه از طرف هر ذاکری را صحیح نمی دانم و اعتقاد کامل و راسخ دارم در جایی که نیاز مبرم داریم، اهل بیت مُزدمان را خیلی بیشتر پرداخت خواهند کرد.انشالله

*****
کربلایی کریم اسفندیاری

 

کربلایی کریم اسفندیاری فرزند ناصر متولد ۱۳۶۱ شهر برازجان. مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق. عضو کانون مداحان شهرستان دشتستان. شاغل در شهرداری برازجان.
وی برای گردآورنده این مجموعه می نویسد: از سال ۷۹ توفیق خدمت و نوکری را  در خانه اهل بیت (ع) و ذاکری ابا عبدالله الحسین ع را داشته ام.
اوایل با دعا و مناجات و به خصوص قرائت زیارت عاشورا در مسجد صاحب الزمان عج محله کمال آباد ، نزد استاد، دوست و برادر عزیزم جناب آقای کربلایی اصغر ملایی شاگردی نمودم.
بعد از گذشت چند سال و گذراندن دوره های مداحی در بوشهر و تهران، افتخار مرثیه و مدیحه سرایی اهل بیت (ع) را در سبک های روضه خوانی و عزاداری هیاتی را دارم.
چندین سال است که توفیق خدمت در مسجد حضرت مهدی عج برازجان را دارم و  مشغول فعالیت های مذهبی و کارهای فرهنگی به همراه گروهی از دیگر دوستان هستم و همچنین توفیق همکاری با نهادهای انقلابی و فرهنگی و اکثر مساجد و هیات های مذهبی در سطح شهرستان را داشته ام.

 

*****

ایمان کرمی نژاد

 

ایمان کرمی نژاد متولد 1368 برازجان است. 

وی درباره زندگی نامه و شروع به مداحی خود می نویسد: در یک خانواده مذهبی و عاشق اهل بیت (ع) چشم به جهان گشودم. پدر و مادرم از علاقه مندان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بخصوص سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله (ع) بودند. من هم ازهمان دوران کودکی  به همراه آنان باحضور در مراسمات مذهبی و دینی و عزاداریها عشق مولا و شهدای کربلا در قلبم ریشه دواند و همیشه آروزیم بودکه بتوانم در این محافل نقش و خدمتی داشته باشم.

 

دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و متوسطه را در مدارس برازجان با موفقیت طی کردم و در سال ۱۳۸۹ وارد دانشگاه شده و موفق به گرفتن لیسانس و همچنین در ادامه مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند اخذ نمودم و اینک در یکی شرکت‌های وابسته به پارس جنوبی مشغول بکار هستم.

 

در همه این مدت با حضور در مراسم سینه زنی مسجد دلگشا برازجان و بعضی مساجد دیگر مجذوب سینه زنی سنتی و سبک جذاب نوحه خوانی آن شده و همیشه آرزو داشتم بتوانم دراین کسوت نقش آفرینی کنم تا اینکه به لطف خداوند و مساعدت و راهنمایی استاد مسلم این طریق و ذاکر مخلص وکم نظیر شهرمان جناب اقای حاج مهدی آخوندزاده وارد هیات عزاداران عاشورا مسجد دلگشا شدم وکم کم در حضور ایشان تمرینات نوحه خوانی خود را شروع کردم و با راهنمایی و تشویق وی و حمایت همه افراد هیات کارم را پیش می بردم و به هدف و آرزویم روز به روز نزدیکتر شدم. تا اینکه توانستم با جلب اعتماد استادم اولین نوحه خوانی خود را در سال ۱۳۹۶ درمسجد دلگشا و سینه زنان حرفه ای آن انجام دهم و بحمدالله از همان زمان کار نوحه خوانی من در این  مسجد و بعد بعضی مساجد دیگر آغاز شد. تا اینکه در محرم امسال خداوند عنایت فرمود و حضرت ابا عبدالله سلام الله علیه پذیرفتند که شبهای پایانی دهه اول را با اجازه و پیشنهاد استاد و مرشدم حاج آقا آخوندزاده بصورت کامل نوحه خوانی نمایم و درخدمت سینه زنان باشم.

 

در پایان جا دارد از همه کسانی که به اینجانب کمک کردند و حمایت نمودند که حقیر در این مسیر نورانی قرار بگیرم بخصوص حضرت استادم جناب آقای آخوندزاده، خانواده ام، برادرانم در هیأت عزاداران عاشورا مسجد دلگشا، عزاداران و سینه زنان متدین و فهیم مسجد صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم و از خداوند بزرگ و مهربان خاضعانه میخواهم که در این راه به بنده این توفیق را بدهد که بتوانم در این طریق نورانی  قدمی و خدمتی به آل الله داشته باشم.

 

***** 

آرمان ارشدی

مداح جوان آرمان ارشدی در بهار 1374 چشم به دنیا گشود. او در خانواده ای فرهنگی و مذهبی دوران کودکی خود را سپری کرد. چون پدربزرگ ایشان (حاج اسمعیل سروری) از بهره خدادادی خواندن نوحه بی نصیب نبود او را در این کار مشوق شد و او را همراهی می کرد مخصوصا در خواندن نوحه و پیش خوانی.

 

وقتی خانواده از این وضعیت مطلع شدند وی را تشویق به شرکت در کلاس نوحه خوانی نمودند و او در کانون امام خمینی در کلاس نوحه خوانی آقای حاج مهدی آخوندزاده شرکت نمود و با کسب دانش و مداحی و نوحه خوانی، تقریباً ایشان از کلاس چهارم ابتدایی در بعضی جاها شروع به خواندن کرد تا اینکه در سال 94/95 رسماً پیش خوان مسجد دلگشا شد.     

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/06/28 - 09:28
0
0
مرحوم کوکبی فراموش نشود عزیز
عبدالله شاه حسینی هم مداح قابلی بود...
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...