امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 شهريور 1401 - 08:31

اتحادخبر:پافشاری ایران برای اخذ تضمین و مطمئن شدن از یک توافق خوب، پایدار و قوی باعث شده تا آمریکایی‌ها پاسخ ایران را «غیرسازنده» و «ناامیدکننده» عنوان کرده و بازهم بر اجرای یک‌طرفه برجام اصرار کنند.

اتحادخبر:پافشاری ایران برای اخذ تضمین و مطمئن شدن از یک توافق خوب، پایدار و قوی باعث شده تا آمریکایی‌ها پاسخ ایران را «غیرسازنده» و «ناامیدکننده» عنوان کرده و بازهم بر اجرای یک‌طرفه برجام اصرار کنند.

روایت الجزیره از جزئیات پیشنهاد اروپا برای احیای برجام

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان طی یادداشتی نوشت:

جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه‌شب (۱۰ شهریورماه) نظرات خود به پاسخ آمریکایی‌ها را به‌صورت مکتوب به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل داد و درعین‌حال تصریح کرد که معدود نظرات مطرح‌شده از سوی ایران باید تأمین شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بامداد دیروز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دراین‌باره توضیح داد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به‌دقت موردبررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنجشنبه‌شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

کنعانی گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

تأکید امیرعبداللهیان بر حصول توافقی خوب، پایدار و قوی

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان پنجشنبه دهم شهریورماه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.

گفتنی است روز چهارشنبه دوم شهریورماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داده و گفته بود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته «متنی نهایی» را برای احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه کرد. ایران و آمریکا تاکنون پاسخ‌های خود را به این متن از طریق اتحادیه اروپا تبادل کرده‌اند.

جزئیاتی درباره پاسخ ایران

به آمریکا

فارس در گزارشی نوشت: ساعات پایانی پنجشنبه‌شب، دهم شهریورماه و بلافاصله پس از پایان روند بررسی دقیق پاسخ هفته گذشته طرف آمریکایی، کشورمان دیدگاه‌های خود را به‌صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها تحویل داد و درعین‌حال تصریح کرد که معدود نظرات مطرح‌شده از سوی ایران باید تأمین شود.

براساس این گزارش، در فرآیند تهیه پاسخ جمهوری اسلامی ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار داشته است.

در این پاسخ به‌صراحت اعلام آمادگی شده است ایران آمادگی دارد تا هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح‌شده از سوی ایران تأمین شود.

یک منبع مطلع نیز دراین‌باره بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ پیشین خود نیز که طرف‌های مقابل به منطقی و سازنده بودن آن اذعان کرده بودند، برای موضوعات باقی‌مانده راه‌حل‌های عملیاتی ارائه داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: پاسخ ایران سازنده نیست

دیپلمات‌های اروپایی: پاسخ ایران غیرمنطقی و ناامیدکننده است

ساعاتی پس از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا، برخی مقامات آمریکا و اروپا با تلاش برای‌انداختن توپ در زمین ایران مدعی شدند که پاسخ تهران سازنده نبود.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نبود».

در همین زمینه، «لورا روزن» خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل در واشنگتن هم به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت که پاسخ ایران «دلگرم‌کننده نیست.» همچنین، «استفانی لیختن‌اشتاین» خبرنگار پولیتیکو در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات‌متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران «منفی و غیرمنطقی» به نظر می‌رسد. شخص دیگری افزود: پاسخ ایران «اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد».

همچنین «لارنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشت: یک مقام اروپایی گفت: پاسخ ایران ناامیدکننده است، آن‌هم زمانی که می‌توانستیم توافق را منعقد کنیم. قطعاً پاسخ غیرمنطقی‌ای

بود.

مرندی: وقت آن رسیده

که تیم بایدن تصمیم جدی بگیرد

بر همین اساس بود که «محمد مرندی» تحلیلگر حوزه بین‌الملل روز جمعه در توئیتی نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط ایران است. برای ایران نیز «سازنده» به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به‌سرعت به نتیجه می‌رسد.»

چرا باید نگران زمستان سرد اروپا باشیم؟

دیروز جمعه، موضوع پاسخ ایران به اتحادیه اروپا، به سوژه بحث و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و کارشناسان حوزه سیاست خارجی تبدیل شده بود.

در همین راستا، یکی از مدیران‌اندیشکده خارجی «گروه بین‌المللی بحران» با انتشار توئیتی با اشاره به پاسخ ایران به متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها آن را فرصت ازدست‌رفته‌ای برای صادرات نفت ایران دانست.

وی نوشت: «متأسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.»

از آن‌سو، دستیار وزیر خارجه در واکنش به برخی از تحلیل‌ها در مورد جواب اخیر ایران به آمریکا گفت: چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد، نگران زمستانش باشیم؟

سید رسول موسوی در صفحه توئیتر خود در ارتباط با این تحلیل‌ها و اظهارنظرها نوشت: «چرا وقتی هنوز آمریکا جواب ایران را نداده حکم از دست رفتن فرصت صادرات نفت به اروپا صادر می‌شود؟ چرا وقتی سخنگوی NSA آمریکا (آژانس امنیت ملی آمریکا) می‌گوید رئیس‌جمهور فقط در چارچوب امنیت ملی آمریکا پاسخ می‌دهد. ایران در پاسخش امنیت ملی خود را نادیده بگیرد؟»

دستیار وزیر خارجه کشورمان نوشت: «چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد نگران زمستانش باشیم؟»

پافشاری ایران برای اخذ تضمین

و عصبانیت آمریکایی‌ها

از پاسخ ایران

گفتنی است آمریکا و اروپا تا چند روز قبل سعی می‌کردند از یک‌سو با ابراز خوش‌بینی و امیدواری نسبت به احیای برجام و از سوی دیگر باانداختن توپ در زمین ایران، تیم دیپلماسی کشورمان را در پاسخ دادن به نظرات آمریکایی‌ها تحت تأثیر قرار دهند.

همزمان با این اقدامات، انتشار گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی دستمایه اظهارات سیاسی مدیرکل این نهاد و برخی رسانه‌های خارجی قرار گرفت تا جایی که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات سیاسی گروسی گفت: «ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم به هیاهویی که ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند، اهمیت بدهد و برای برنامه توسعه‌ای کشور ما مزاحمت ایجاد کند.»

طرف‌های غربی گمان می‌کنند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و این بار می‌توانند با شگردهای روانی و تبلیغی بازهم از لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان فرار کنند غافل از آنکه جمهوری اسلامی ایران در راستای حسن نیتی که تاکنون از خود در مذاکرات نشان داده ضمن اینکه موافق دیپلماسی و گفت‌وگو است کشور را معطل مذاکرات نکرده و با برگ‌های برنده‌ای که در اختیار دارد، پلن B خود را دنبال خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور چند روز پیش در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران به ۴ شرط ایران برای احیای برجام اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی درباره برجام گفت: «ما تأکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به‌صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.»

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم نوشت: «آمریکا پاسخ ایران را غیرسازنده خوانده، چون تنها پاسخی را سازنده می‌دانند که تأمین‌کننده مطالبات واشینگتن باشد. به‌هرحال توافقی که تضمین قوی نداشته باشد و به ادعاهای پادمانی با رویکرد سیاسی پایان ندهد قطعاً پایدار و قابل‌اتکا نخواهد بود و این نیاز به تصمیم سیاسی آمریکا دارد.»

قابل‌تأمل آنکه یکی از مسائلی که به محل مناقشه بین ایران و طرف مقابل تبدیل شده، مسائل پادمانی و فنی است؛ موضوعی که می‌تواند دست طرف‌های غربی را برای زیرپاگذاشتن دوباره برجام باز بگذارد چه آنکه آنان پیش‌ازاین با گزارش‌های واهی و جعلی آژانس توانستند در شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر و یا از لغو تحریم‌ها علیه ایران فرار کنند.

همین دو روز پیش، چند نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی خواسته‌اند پرونده ادعاهای پادمانی درباره ایران را مختومه نکند!

بدیهی است که در نگاه ایران، هرگونه توافقی در وین علاوه‌بر اینکه باید به رفع کامل تحریم‌ها بینجامد باید به مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس نیز برای همیشه خاتمه دهد و تضمینی برای این باشد که طرف مقابل دوباره تعهدهای برجامی خود را زیر پا نگذارد.

همین پافشاری ایران برای اخذ تضمین و مطمئن شدن از یک توافق خوب، پایدار و قوی باعث شده تا آمریکایی‌ها پاسخ ایران را «غیرسازنده» عنوان کرده و بازهم بر اجرای یک‌طرفه برجام اصرار کنند.

پولیتیکو گزارش داد؛

احتمال تعویق مذاکرات احیای برجام

تا انتخابات کنگره

مجله پولیتیکو چاپ آمریکا در گزارشی درباره واکنش آمریکا به پاسخ ایران نوشت: «آمریکا پاسخ ایران را عقبگرد عنوان کرده و اکنون مذاکرات هسته‌ای در خطر نابودی است.»

پولیتیکو تصریح کرد: برخلاف نظر حامیان برجام، پاسخ منفی دولت بایدن و همچنین منابع اروپایی به این معنی است که با وجود حدود یک سال و نیم مذاکره، احیای توافق نزدیک نیست. این مجله غربی در ادامه از لزوم بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا خبر داد و نوشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر (اواسط آبان ماه)، نمایندگان کنگره به‌ویژه دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند هفته‌های پیش رو را به بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران اختصاص ندهند.

نامه ضدایرانی

چند مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی به بایدن

چند مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی با امضای نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، از وی خواستند توافق جدیدی با ایران امضا نکند. این نامه از سوی «انجمن دفاع و امنیت اسرائیل»، مأموران ارشد همه شاخه‌های نیروهای مسلح این رژیم، آژانس‌های امنیتی و اجرای قانون، محققان، دانشگاهیان و دیگران را شامل می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، این نامه را ۳۲ نفر از افسران سابق امنیتی این رژیم امضا کرده و گفته‌اند که به نیابت از پنج هزار نظامی دیگر است.

این مقامات سابق رژیم صهیونیستی همچنین با تکرار ادعاهای ضدایرانی، درباره آزاد شدن پول‌های مسدود شده ایران درنتیجه توافق احیاشده ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند که این وجوه برای صدور تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن استفاده خواهد شد.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن از مدت‌ها قبل همکاری با یکدیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را در دستور قرار داده‌اند. کارشناسان اختلافاتی که دو طرف گاهاً درخصوص مذاکرات با ایران ابراز می‌کنند را بخشی از تقسیم‌کار آنها برای فشار بر ایران و وادار کردن تهران به اعطای امتیازات در مذاکرات می‌دانند.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 8 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 13 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...