کد خبر: 166529 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 02 شهريور 1401 - 17:00
اختصاصی اتحادخبر؛
زنان نقطه کور دولت؟!

اتحادخبر:در بررسی مسئله پوشش و حجاب در ادیان مختلف، به این نکته می رسیم که مسئله حجاب پیش از ظهور اسلام همواره مورد توجه و سفارش  ادیان مختلف آسمانی بوده است. به طوری که دین زرتشت حجاب را بر زنان واجب می داند. یا در دین ابراهیم این امر بسیار رعایت شده.اما حجاب در میان زنان یهود خیلی سخت تر از حجاب اسلامی بوده است،  زنان یهود می بایست صورت و دست ها را هم از...

سهیلا شعبانی:
 

«هان ای مردم! خطاکاری ها چون اسب های بدرفتارند و خطاکاران بر آن سوار، عنان گشاده می تازند تا سوار خود را به آتش دراندازند.»
نهج البلاغه خطبه(۱۶)

در بررسی مسئله پوشش و حجاب در ادیان مختلف، به این نکته می رسیم که مسئله حجاب پیش از ظهور اسلام همواره مورد توجه و سفارش  ادیان مختلف آسمانی بوده است. به طوری که دین زرتشت حجاب را بر زنان واجب می داند. یا در دین ابراهیم این امر بسیار رعایت شده.اما حجاب در میان زنان یهود خیلی سخت تر از حجاب اسلامی بوده است،  زنان یهود می بایست صورت و دست ها را هم از دید نامحرم پوشیده نگاه می داشتند. حتی در بعضی اقوام یهود پا را فراتر گذاشته و زنان را در خانه مخفی می کردند.
در دین مسیحیت نیز حجاب بسیار مقدس بود، و اگر با این مسئله مخالفتی می شد به شدت برخورد می کردند.
اما اسلام که اکمل دین ها و خواهان عدالت و مساوات است، هم چنان که در  قرآن زن و مرد را با نام فرزندان آدم می خواند " ای فرزندان آدم در حقیقت ما برای شما لباسی فرو فرستادیم که عورت های شما را پوشیده می دارد و برای شما زینتی است ولی بهترین جامعه لباس تقوا است این آیات خداست باشد که متذکر شوند" بر انسان منت می گذارد و آنها را به پوشیدن لباس و آرایش خود هدایت کرده زیرا لباس پوشش لازم است که هیچ کس از آن بی نیاز نیست چون زشتی های ظاهری انسان را می پوشاند اما علاوه بر لباس ظاهر به لباس باطن نیز اشاره می‌کند تا بر اهمیت جنبه معنوی انسان و پوشاندن عیوب نفسانی که آشکار شدنش مایه رسوایی است، نیز تاکید کند به عبارت دیگر لباس تقوا و مهمتر از لباس ظاهری است زیرا انسان را از خطرات گناه و انحراف حفظ می کند و به او آراستگی واقعی می دهد.

از (سوره نور آیه ۳۰) به بعد آیات مربوط به پوشش آغاز شده، و اول مردان را خطاب قرار داده و می فرماید "به مردان باایمان بگو: دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه تر است"  از تفسیر آیه بعد همین سوره که خطاب به زنان  است چنین استنباط می شود. که آنچه برای مردان جایز نیست برای زنان نیز جایز نیست.و دستور هایی داده می شود، که زنان آن را رعایت کنند.

با توجه به آیات قران، چنین برداشت می شود که پوشش و حجاب بر هر فرد مسلمانی واجب و ضروری است. اما نه با جبر، زیرا پوشش امری فطری است. و هرگز با زور و قدرت نمایی نهادینه نخواهد شد. و ممکن است پیامدهای اجتماعی سنگینی به همراه داشته باشد.  با توجه به این که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، و بسیاری از آن ها وظیفه همسری و مادری را متقبل شده اند و الگو سازان نسل آینده جامعه هستند، مطمئنا، رفتارهای سلبی توام با خشونت، برای راهنمایی و ارشاد نتیجه عکس خواهد داد.
بر همگان آشکار است که فقط تعداد کمی از مردم که از رفاه برخوردارند و به اصطلاح خود را متمول می دانند، از ارتباطات و تحولات عظیم رسانه های مجازی بهره جسته و فرهنگ غرب را جایگزین، آموزه هاوفرهنگ پیشینیان کرده، این افراد به دلیل نداشتن هدف مشخص، آگاهی و بینش کافی، باعث شده اند که دیگران سهوا تاوان اشتباه آنان را بدهند. از طرفی، نباید در کشوری که مدعی مسلمانی و قانون شریعت اسلام است، و قشر کثیری از مردم زیر بار فشار شدید اقتصادی، تورم، فقر، بیکاری، جرم، جنایت و بیماری که ثمره ای جز افسردگی و دزدی، تجاوز به عنف و خودکشی ندارد کمر خم کرده اند و توان بلند شدن ندارند، با رفتارهای خشونت آمیز و قهری دردشان را دوچندان کرد. پس بهتر است که دولت اسلامی به جای پرداختن به مسائل سطحی که چیزی جز لجبازی و مشوش کردن اذهان عمومی در پی نخواهد داشت ، با جدیت تمام، به مسائل اساسی کشور که همانا معیشت مردم که یک سر آن برجام است، اهتمام ورزد و با ریشه یابی مشکلات، در صدد رفع آن برآید. و از زنان ایرانی که همواره با حجاب و بی حجاب در همه صحنه های اجتماعی و غیره، دوشادوش مردان حضور پرر نگ داشته اند و افتخار آفریده اند تقدیر و تشکر بعمل آورد، همچنین لازم است که برای باز گرداندن حال خوب به جامعه با اقدامی ضربتی افراد نالایق را از چرخه مدیریتی دور نگاه داشته، و با به کارگیری افراد کاردان، جامعه شناس، روانشناس، و بهره گیری از تجربیات آنها و صیانت از مقام والای انسانی، در راستای هدف خود که همانا راهنمایی و ارشاد است قدم بردارند، تا آرامشی که سزاوار ملت سربلند ایران است، در جامعه برقرار شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/166529