امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 شهريور 1401 - 12:50
پزشک طب سنتی چینی استان بوشهر در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحاد خبر- زینب رنج کش: به مناسبت یک شهریور ماه روز گرامی داشت ابوعلی سینا و روز پزشک فرصت را مغتنم شمرده و با اولین پزشک طب سنتی چینی در استان بوشهر، دکتر مهدی جمالی به گفتگو نشستیم. طب سوزنی در آسیب های ورزشی، سردرد های تنشنی یا عصبی، سردرد های میگرنی، سینوزیت، دیسک و آرتروزهای گردن و زانو، بی خوابی و استرس، فلج صورت و... مفید است...

اتحاد خبر- زینب رنج کش: به مناسبت یک شهریور ماه روز گرامی داشت ابوعلی سینا و روز پزشک فرصت را مغتنم شمرده و با اولین پزشک طب سنتی چینی در استان بوشهر، دکتر مهدی جمالی به گفتگو نشستیم.

 

 
مهدی جمالی پزشک ۴١ ساله برازجانی پزشک عمومی است که پس از گذراندن دوره های پزشکی خود در ایران دانش خود را به پزشک عمومی محدود نکرد و برای ادامه تحصیل به پکن (چین) رفت و در رشته طب سنتی چینی و سوزنی شروع به تحصیل کرد و به مدت یکسال دوره های مقدماتی و پیشرفته این رشته را پشت سر نهاد و پس از مدتی نیز به دنبال علاقه اش به این تخصص عازم هند‌ شد و PHD خود را نیز در این رشته کسب کرد.

شرح مسیر تحصیلاتتان تا امروز را برایمان بفرمایید؟
-‌ پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در سال١٣٨۵ و پس از ‌پایان دوره طرح سربازی، کلیات دوره های طب سنتی ایرانی را در تهران گذارندم  و پس از آن به دلیل علاقه‌ به طب سنتی چین عازم پکن شدم و دوره‌های مقدماتی و پیشرفته را آنجا با موفقیت آموختم. مجددا جهت کسب دانش و تجربه بیشتر به مدت دو سال در هندوستان به مطالعه رشته طبیعی درمانی و  طب سوزنی پرداختم.

ریشه علاقه به رشته طب سنتی و سوزنی چین از کجا در شما شکل گرفت؟
- به دلیل علاقه به درک و شناخت حکمت و فلسفه شرق و‌ درمان بیماران سخت با کمترین عارضه جانبی و حداقل دارو.
البته ما امروزه به عنوان پزشک بدون نگاهی متعصبانه و سنتی، با رویکردی تلفیقی و علمی به درمان می پردازیم و از همه روشهای سنتی و نوین سودمند برای بیمار بهره می گیریم. هیچ روش درمانی کامل نیست و یک نسخه واحد برای تمام بیماران نیز داده نمی شود.

درمورد طب سوزنی بیشتر برایمان بگویید.
- طب سوزنی يا آکوپانکچر (Acupuncture) که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد و متد درمانی سنتی چین است؛ روشی است که با فروکردن سوزن های بسيار نازک استریل از جنس استیل ، طلا و نقره به نقاط خاصی از بدن باعث تسکين درد و يا درمان مشکلات جسمی و اختلالات روانی در بيمار می شود.
در تئوري طب سوزني، اين نقاط خاص بر روي مريدين هايي (Meridians) قرار دارند که يک نوع انرژي حياتي به نام “چي” (qi) در آنها جريان دارند. هدف درمان ایجاد تعادل و رفع انسداد یا رکود انرژی در مسیر این کانال ها است.

 

 
از اواخر قرن ٢٠ ميلادي بر روي طب سوزني تحقيقات علمي زيادي صورت گرفته است و بحث هاي زيادي در مورد آن بين دانشمندان در جريان است. نقاط بسیار زیادی در بدن و گوش برای انجام طب سوزنی وجود دارد . در هر جلسه ممکن است دو تا ۵۰ نقطه مختلف بدن را سوزن گذاری کنیم مدت زمان هر جلسه حدود ۲۰ دقیقه  و جلسات بصورت روزانه یا یک روز در میان یا هفتگی است.
طب سوزنی گوش مکمل طب سوزنی بدن می باشد. امروزه سبک های مختلفی از طب سوزنی در دنیا داریم.
بخشی از طب سوزنی گوش را اروپایی ها و بخشی دیگر را چینی ها کشف و ابداع کردند.  محققین اروپایی دستگاهی را ابداع کردند که کمک می کرد به یافتن نقاط حساس طب سوزنی در بدن و گوش و به تدریج  طب سوزنی غربی بر مبنای علم پزشکی مدرن شکل گرفت.

سوزن هایی که استفاده می کنید استریل است؟
- قطعا جهت حفظ اصول بهداشتی و سلامت و اخلاق پزشکی ما از سوزن های استریل یکبار مصرف استفاده میکنیم. 

طب سوزنی در درمان چه بیماری هایی کمک کننده است؟
- طی تجربه ۱۲ سال ویزیت و اقدامات درمانی روی هزاران بیمار با مشکلات متعدد بیشترین کاربرد موثر طب سوزنی در کاهش درد هاست به ویژه دردهای اسکلتی عضلانی حاد و مزمن.
در آسیب های ورزشی، سردرد های تنشنی یا عصبی، سردرد های میگرنی، سینوزیت، دیسک و آرتروزهای گردن و زانو و....، شانه منجمد، خستگی، بی خوابی و استرس فلج صورت و سکته مغزی و بطور کلی بیماری های مغز و اعصاب،  تقویت سیستم ایمنی بدن،  ترک اعتیاد و ناباروری مفید است.


 
طب سنتی ایرانی و طب سنتی چین آیا باهم تفاوت دارند؟ اگر دارند در چه زمینه هایی؟
 - طب سنتی ایران، چین و‌ هند، بطور کلی انواع طب های مکمل اشتراکات زیادی در اصول تشخیصی و درمان با هم دارند، البته با  تفاوت هایی که شرح آن در این مصاحبه نمی گنجد.

از چه سالی در حیطه طب سنتی چینی آغاز به کار کردید؟
- بنده از سال ١٣٨٨ فعالیتم را به صورت اختصاصی در استان بوشهر آغاز کردم تا به امروز که در خدمت شما و هم استانی های عزیز هستم.

با توجه به اینکه شما اولین پزشک فعال در زمینه طب سوزنی در استان بوشهر هستید، استقبال مردم تا امروز از این روش درمانی چطور بوده و آیا مردم با این روش آشنا شده اند؟
- در کشور ما هم با تلاش انجمن علمی طب سوزنی و فعالیت پزشکان و فعالین این رشته این طب مفید در حال فراگیر شدن است گرچه به جایگاه واقعی خود نرسیده و معمولا در قدم آخر پس از عدم پاسخ دهی با درمان های مختلف طب رایج، بیماران به ما مراجعه می کنند.
در صورتی که در کشور بزرگ و پر جمعیت چین طب رایج جامعه آنها شناخته می شود و بیش از ۶۰ سال است که بصورت آکادمیک تا مقطع دکترای حرفه ای در دانشگاه تدریس می شود و بیمارستان های متعدد طب سنتی وجود دارد.

به غیر از طب سنتی در چه شاخه دیگری از پزشکی فعالیت دارید؟
- به جز طب سوزنی در زمینه طب زیبایی و خدمات مرتبط با پوست و مو  علاقمند و مشغول فعالیت هستم.

 

 

آیا تا به حال شده بین کارهای زیبایی و طب سنتی تلفیق ایجاد کنید؟
- بله قطعا، ما در طب سنتی چینی تکنیک های  اختصاصی زیبایی داریم که طب سوزنی جهت پاکسازی ارگان های داخلی مثل کبد و ریه انجام شده و  در نتیجه جوانسازی پوست را شاهد هستیم. 

بیشترین مراجعین شما برای طب سنتی چینی در چه طیف سنی قرار دارند؟
-بیشترین مراجعین ما افرادی  هستند با شکایت دردهای حاد و مزمن ، بدلیل کاربرد این طب در طیف وسیعی از بیماری ها مراجعه کنندگان مختلفی داریم از بچه ها تا افراد سالمند

آیا محدودیت سنی دارد؟
-خیر

در مورد مزاج شناسی برایمان بگویید به طور مثال بحث ناباروری  آیا به مزاج مرتبط است یا از قبیل اینها؟
- در طب ایرانی بر اساس تئوری، ۴ عنصر مزاج های صفراوی و دموی، بلغمی، سودایی داریم که  امروزه مزاج ها بیشتر بصورت مختلط وجود دارند.
در طب چینی هر کدام از ارگان های داخلی بدن مزاج خاص خود را دارند و‌ افزایش یا کاهش یین و یانگ آنها باعث بروز عدم تعادل و ایجاد بیماری شده و  شناخت آن جهت انتخاب نقاط درمانی طب سوزنی ضروریست.

 

 
این که بگوییم ریشه ناباروری مشخصاً بدلیل مزاج سرد بوده و درمان با مصرف بی رویه گرمی جات انجام بشود دیدگاهی ساده انگارانه ای است.
مسئله ناباروری پیچیده است و ضروریست که درمان طب سنتی ترکیب شود البته با اولویت  پزشکی مدرن.
به طور مثال همین چند وقت قبل خانومی با چند بار سابقه ای وی اف ناموفق مراجعه کردند و بعد از مدتی که تحت درمان و نظر بنده بودند صاحب دو قلو شدند.

آیا هنگام مراجعه بیمار میزان بهبود را تخمین می زنید؟
- طبق تجربه بر اساس شرح حال و معاینات بالینی معمولا تا حدی امکان پیش بینی وجود دارد.  بیماران حاد به یک دوره درمانی (۴ تا ۱۲ جلسه)  و بیماران مزمن با شدت بیشتر  به بیش از یک دوره درمانی نیازمند هستند.

در مورد انجمن علمی طب سوزنی ایران برایمان بگویید؟
- طب سوزنی در ایران دارای یک انجمن علمی تخصصی است که بنده نیز  به عنوان یکی از اعضای اصلی آن افتخار عضویت و فعالیت دارم. با مراجعه به سایت انجمن طب سوزنی ایران، پزشکان مورد تایید انجمن در هر استان قابل شناسایی هستند.

آیا تاکنون به فکر اشاعه این طب بوده اید؟
- بله امیدوارم فرصتی فراهم شود جهت آموزش آموخته های هر چند اندک خود به همکاران محترم.

شنیده ها حاکی از این است شما هنرمند هستید و دستی به نواختن ساز دارید؛ درست است؟‌
-شما لطف دارید؛ موسیقی می‌تواند جهان را تغییر دهد زیرا قادر به تغییر انسان‌ها و بهبود کیفیت زندگیست.
از دوره نوجوانی علاقمند جدی موسیقی ملی ایرانی بخصوص صدای اساتید غلامحسین بنان و محمدرضا شجریان بودم بعدها به یادگیری سازهای تار، سه تار و عود پرداختم که همچنان هنر آموزم و راه طولانی در پیش دارم.
امروزه در دنیا موسیقی درمانی، از درمان های مهم و موثر جهت بهبود عملکرد شناختی حسی و حرکتی مغز می باشد. در موسیقی، گوش دادن فعال به انتخاب آگاهانه برای تمرکز بر روی یک قطعه موسیقی بدون مزاحمت های دیگر تاکید می شود.

حرف آخر؟
-به قول حکما بزرگترین ثروت، سلامتی است.
سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست/ در میان این و آن، فرصت شمار امروز را 

 

با آرزوی شادی و سلامتی برای همگی  و ممنونم از شما و رسانه خوب اتحاد خبر

ما هم از جنابعالی تشکر می کنیم که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما و مخاطبان اتحاد خبر قرار دادید.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/06/01 - 16:18
0
0
جالب جاذب آموزنده ومحتوای نو در عرصه سلامت تن وروان جامعه ما که بخصوص درشرایط سخت ودشواری از گم گشتگی تاریخ وسنت ودست یازیدن به انحائ روشها برا حفظ سلامت خود است این نگاه وروش پزشکی را مناسب وباور دارم بایستی فرا تراز یک بحث محدود حد اقل بصورت رسانه علمی در اختیار عموم قرار گیرد...
1401/06/01 - 16:09
0
1
عالی بود وهست
1401/06/01 - 16:08
0
1
دورد و سپاس از دکتر عزیز عالی بود خودم به شخصه درد مزمنی ناشی از تصادف در لگن داشتم که با توجه کهنه شدن درد و پس از یه دوره طب سوزی به بهبودی کامل رسیدم و از مردم عزیز خواهشمندم به صورت سر خود از طب سنتی و اسلامی استفاده نکنند آخه چطوری میشه با یک دوره ۲ ماهه مغازه زد و دارو تجویز کرد با سپاس از اتحاد خبر و همچنین دکتر جمالی هنرمند عزیز
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 15 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 19 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...