کد خبر: 166166 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 26 مرداد 1401 - 08:28
اختصاصی / به بهانه استفاده از نقش بته جقه در لباس بازیکنان تیم پرسپولیس؛
بته جقه در فرهنگ ایرانی

اتحاد خبر - شهرام قلی زاده : بته جقه یکی از نقش های زیبایی است که در فرهنگ مردم کشورمان جایگاه ویژه ای داشته و در تزیین انواع صنایع دستی بویژه پارچه، قالی، گلیم، سفال، کاشی، و در انواع لباس های مردانه و زنانه به زیبایی نقش زده می شود.بته جقه نمادی از سرو خمیده و نشانه فروتنی در عین بزرگی است و در تاریخ و فرهنگ ایرانی ریشه و جایگاهی ویژه دارد...

شهرام قلی زاده - برازجان

بته جقه یکی از نقش های زیبایی است که در فرهنگ مردم کشورمان جایگاه ویژه ای داشته و در تزیین انواع صنایع دستی بویژه پارچه، قالی، گلیم، سفال، کاشی، و در انواع لباس های مردانه و زنانه به زیبایی نقش زده می شود.

 


بته جقه نمادی از سرو خمیده و نشانه فروتنی در عین بزرگی است و در تاریخ و فرهنگ ایرانی ریشه و جایگاهی ویژه دارد.
پیداست که سرو یکی از درختان مقدس ایرانی هاست. ایرانیان ملتی بودند که ارزش طبیعت و آفریده های خدایی را می دانستند و در نگهداری از آن وسواس دوچندان داشتتد و گاه این وسواس به حدی می رسید که به برخی آفریده ها در طبیعت جنبه تقدیس می دادند
به عنوان مثال از میان درختان میوه، نخل و انگور نماد زندگی و باروری بوده‌اند و درختان بدون میوه همچون چنار و سرو بواسطه عمری درازی که دارند تقدیس شده و برایشان مراسم دینی به جای می‌آورده‌اند.

 


 حفظ حرمت ارکان طبیعت بعنوان یک فرهنگ در ذهن مردمان این سرزمین از کودکی جا می افتاد و همین استفاده ی بهینه از داشته های خدادادی باعث شده بود یکی از موفق ترین و سربلندترین ملت های جهان باستان باشند.
در این فرهنگ بته جقه بعنوان یکی از نمادهای فرهنگی نشان از سرو خمیده بود. در دوره ی باستانی کشورمان چند درخت سرو وجود داشت که احترام خاصی بین مردم داشته و دارد.

 


یکی سرو کاشمر بود که ایرانیان گمان بر این داشتند این سرو را اشو زرتشت از بهشت آورده و به  گشتاسب داده. این سرو به وسیله جاماسب (داماد زرتشت) کاشته می شود و تا زمان یورش تازیان ارزش زیادی نزد هم میهنانمان داشت تا اینکه به فرمان متوکل خلیفه عباسی این سرو  کهن قطع می شود و چوب هایش به بغداد برده می شود تا هیچ نشانی از آن در ایران نماند.
دیگری سرو ابرکوه در استان یزد است که عمری بیش از ۴۰۰۰سال دارد و یکی از کهن ترین موجودات زنده ی کره زمین است. هم میهنان زرتشتی اعتقاد دارند این سرو به دست اشو زرتشت کاشته شده است. برخی دیرینه شناسان عمر این سرو زیبا و بسیار بزرگ را که در نوبت ثبت جهانی نیز می باشد تا ۸۰۰۰ سال نیز تخمین زده اند.

 


گفتیم که گروهی بته جقه را نماد سرو خمیده می دانند اما گروهی نیز بر این گمان دارند که بته جقه نماد شعله ی آتش مقدس ایرانیان است. آتش، نزد ایرانیان ارزش و جایگاهی ویژه دارد و در دین زرتشتی نیز قبله و نماد خداوندی است.
نور و آتش در همه ی ادیان،، مظهر پروردگار به شمار می‌آیند. موسی (ع) با زبانه‌های آتش به عنوان نمادی از خداوند در کوه طور سخن می گوید.
در انجیل کتاب آسمانی حضرت عیسی (ع) آمده که خداوند نور مطلق است و ظلمت و تیرگی در او راه ندارد.
در قرآن کریم نیز از خداوند به «نور السماوات و الارض» تعریف شده است.
اشو زرتشت نیز خداوند را «شیدان شید» (نورالانوار، نور ناب) دانسته و زرتشتیان نیز بر همین اساس، نور را قبله گاه خود قرار داده اند.



در کیت جدید باشگاه پرسپولیس از نماد بته جقه استفاده شده است.
باشگاه پرسپولیس یکی از ریشه دارترین باشگاههای فرهنگی ورزشی ایران است و هواداران این تیم خودشان را وارث تاریخ، تمدن و افتخار ایرانی می دانند. واژه ی پرسپولیس یادآور پایتخت هخامنشیان و مرکز قدرت و جایگاه بزرگان ایرانی است و این حرکت مدیریت باشگاه پرسپولیس در نقش زدن یک طرح کهن ایرانی بر پیراهن بازیکنانش گوشه ای از تاریخ و  فرهنگ این سرزمین را روایت می کند.












لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/166166