کد خبر: 166152 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 26 مرداد 1401 - 07:39
بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

اتحادخبر:ساره بیات از آن دست بازیگرانی است که فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرد. بازیگرانی که پیش از سینما در تئاتر فعالیت کرده‌اند، معمولا زودتر از سایرین مسیر ترقی را طی می‌کنند...

 

اتحادخبر:ساره بیات از آن دست بازیگرانی است که فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرد. بازیگرانی که پیش از سینما در تئاتر فعالیت کرده‌اند، معمولا زودتر از سایرین مسیر ترقی را طی می‌کنند...

به گزارش مجله دیجی کالا: آن‌ها پیش از قرار گرفتن مقابل دوربین، در مقابل جمعیت زنده قرار گرفته‌اند و حالا به خوبی می‌دانند با دوربین چه برخوردی داشته باشند.

نخستین تجربه‌های تئاتری ساره بیات سال ۱۳۷۹ به وقوع پیوست. ساره بیات اگرچه مدرک تحصیلی خود را در رشته‌ی صنایع فرش گرفته است، بااین‌حال همواره به دنبال بازیگری بوده. سال ۱۳۸۶ بود که او با سریال «یک مشت پر عقاب» اصغر هاشمی، بر روی آنتن شبکه‌ی یک سیما رفت و پس از آن، طی سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ در دو سریال «بی‌گناهان» و «بانو» به نقش‌آفرینی پرداخت.

پس از این سه تجربه، ساره بیات دیگر هیچ همکاری‌ای با صدا و سیما انجام نداد و ترجیح داد در سینما به دنبال اهداف خود بگردد. او یکسال پس از آخرین نقش‌آفرینی خود در سریال «بانو»، به سینما رفت و در فیلم «مقلد شیطان» افشین صادقی، نخستین تجربه‌ی سینمایی خود را از سر گذراند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بهترین آثار کارنامه‌ی هنری ساره بیات:

۱. جدایی نادر از سیمین

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۸۹

کارگردان: اصغر فرهادی

بازیگران: پیمان معادی، لیلا حاتمی

ساره بیات که سال ۱۳۸۹ نخستین سال فعالیت‌اش در سینما بود، علاوه بر «مقلد شیطان» توانست نقشی در یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران هم داشته باشد. ساره بیات در «جدایی نادر از سیمین» که توانست نخستین جایزه‌ی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد، نقش راضیه را ایفا کرد.

راضیه زنی است از قشر ضعیف جامعه که به دنبال نیاز مالی و مشکلات اقتصادی همسرش حجت، با بازی شهاب حسینی، مجبور می‌شود با وجود بارداربودن، پیشنهاد شغلی مراقبت از پدر نادر، با بازی پیمان معادی، را بپذیرد. ساره بیات در «جدایی نادر از سیمین» زنی است که هرکدام ما شبیه او را در زندگی خود بسیار دیده‌ایم؛ زنی مظلوم و جنگنده.

آن‌چه باعث می‌شود «جدایی نادر از سیمین» برجسته‌ترین اثر کارنامه‌ی بیات شود، توانایی او در بازی مقابل بازیگران باتجربه است. بیات، در «جدایی نادر از سیمین»، مقابل بازیگران باتجربه‌ای همچون لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی و مریلا زارعی مقابل دوربین می‌رود، اما لحظه‌ای هم احساس نمی‌شود که اوتوانایی ایفای این نقش پیچیده و خاص را ندارد. بیات در هنگام نیاز اشک می‌ریزد و در هنگام نیاز اشک نمی‌ریزد.

او به خوبی می‌داند ایفای چه شخصیتی را برعهده گرفته و تمام توان خود را برای انجام این وظیفه به کار بسته است. بیات برای «جدایی نادر از سیمین»، توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در دومین تجربه‌ی سینمایی خود از جشنواره‌ی فیلم فجر دریافت کند. او همچنین جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از انجمن منتقدان فیلم لندن به دست آورد و توانست به همراه گروه بازیگران زن فیلم، جایزه‌ی خرس نقره‌ای را به خانه ببرد.


۲. فصل فراموشی فریبا

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۲

کارگردان: عباس رافعی

بازیگران: ساره بیات، امین زندگانی

پس از «جدایی نادر از سیمین»، ساره بیات سه سال از سینما فاصله گرفت. او پس از این دوره‌ی استراحت، در سه فیلم «خواب‌زده‌ها»، «لامپ ۱۰۰» و «فصل فراموشی فریبا» نقش‌آفرینی کرد. ساره بیات به دنبال ایفای نقش در «فصل فراموشی فریبا»، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن از جشنواره فیلم فجر شد.

بیات، در این فیلم، زنی است که هرچه می‌کند، نمی‌تواند از گذشته‌ی تاریک خود بگریزد. او حالا دیگر هیچ علاقه‌ای به گذشته‌ی شوم خود ندارد و با تلاش فراوان توانسته است زندگی‌ای متفاوت و جدید برای خود رقم بزند که در آن عاشقانه زیست می‌کند. گذشته اما قرار نیست به راحتی از او دست بردارد.

ساره بیات در این فیلم به مخاطبان سینمای ایران اثبات می‌کند که آن‌چه در «جدایی نادر از سیمین» از خود به نمایش گذاشت، حاصل تصادف و شانس نبوده است. بیات برای «فصل فراموشی فریبا» جوایز بین‌المللی گوناگونی هم دریافت نمود؛ بهترین بازیگر نقش اصلی زن جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم راوی، جشنواره‌ی تیبورون آمریکا، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ارواین آمریکا، جشنواره‌ی بین‌المللی کویینز ورلد، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم عشق.


۳. ناهید

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۴

کارگردان: آیدا پناهنده

بازیگران: پژمان بازغی، نوید محمدزاده

سال ۱۳۹۴ برای ساره بیات سال پرکاری بود. بیات سال ۱۳۹۴، در سه فیلم «ناهید»، «آااادت نمی‌کنیم» و «محمد رسول‌الله» ایفای نقش کرد و در هرسه‌ی آن‌ها توانست آن‌چه از او خواسته شده بود را در سطحی مطلوب، بر روی پرده‌ی نقره‌ای بیاورد.

«ناهید»، داستان زن مطلقه‌ای است که می‌خواهد همراه با فرزندش، زندگی‌ جدیدی را با مردی جدید، با بازی پژمان بازغی، آغاز کند، اما همسر پیشین‌ او، با بازی نوید محمدزاده، که با مشکل اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کند، تنها به یک شرط به او اجازه داده است که فرزندشان را نگه دارد و آن شرط، ازدواج نکردن ناهید است. حالا ناهید مانده است و دلی که باید از عشق چشم بپوشد و در کنار فرزند خود بماند.

ساره بیات، در«ناهید»، بازی محکمی از خود ارائه می‌کند و به خوبی موفق می‌شود احساسات درونی شخصیت خود را در چهره و زبان بدن خود بازتاب دهد. در «ناهید»، ساره بیات توانسته‌است دست به خلق شخصیتی جنگجو بزند که عاشق بودن، هیچ چیز از مادربودن او کم نمی‌کند. بیات برای «ناهید» توانست نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش‌ اصلی زن از جشن سینما شود.


۴. آااادت نمی‌کنیم

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۴

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان

بازیگران: هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن

برکسی پوشیده نیست که هدیه تهرانی یکی از بهترین بازیگران زن سینمای ایران است و نقش‌آفرینی در کنار او می‌تواند برای هر بازیگری یک کابوس باشد. ساره بیات اما نه تنها در کنار او ایفای نقش می‌کند و توسط جذابیت و مهارت او کنارزده نمی‌شود، بلکه موفق می‌شود تا آن‌جا خوب باشد که نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن از سی‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر شود.

ساره بیات در «آاادت نمی‌کنیم» همسری است مشوش که اعتماد خود را از دست داده‌است. او زنی است که دیگر نمی‌تواند تحمل کند و احساس می‌کند زمان آن رسیده که از همه‌چیز سر در بیاورد. «آاادت نمی‌کنیم»، در گیشه، به فروش ۱ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومانی رسید و توانست نظر منتقدان را جلب نماید.

ساره بیات، در «آااادت نمی‌کنیم»، خشم فروخورده‌ی یک زن را به خوبی درک می‌کند و موفق می‌شود نمودهای بیرونی آن را به خوبی در رفتار و اعمال شخصیت خود بگنجاند. بیات در «آاادت نمی‌کنیم» بازیگری است که در کنار استعداد، به پختگی نیز رسیده.


۵. زرد

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۵

کارگردان: مصطفی تقی‌زاده

بازیگران: بهرام رادان، ساره بیات

نهال که ساره بیات در «زرد» نقش آن را ایفا می‌کند، دختری است که پس از زحمات فراوان، به همراه همسرش، با بازی بهرام رادان، توانسته‌اند به واسطه‌ی اختراعاتشان به ایتالیا دعوت شوند، اما روزگار قرار نیست به همین سادگی اجازه دهد او و همسرش، شهاب، به آن‌چه می‌خواهند، برسند.

«زرد» یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه‌ی ساره بیات است. بیات، در «زرد»، یک سر و گردن بالاتر از سایر بازیگران است و بی‌شک می‌توان فیلم را متعلق به او دانست. «زرد» در گیشه ۴ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومان فروخت و یک‌بار دیگر به همه ثابت شد که بیات بازیگری است که می‌تواند هم گیشه را فتح کند و هم نظر منتقدان را.

علاوه بر بهرام رادان و ساره بیات، مهرداد صدیقیان، بهاره کیان افشار، شهرام حقیقت‌دوست، آناهیتا درگاهی و حسین مهری از دیگر بازیگران این فیلم هستند. ساره بیات برای «زرد» توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی زن را از جشنواره‌ی فیلم شانگهای به دست آورد. او هم‌چنین یکی از نامزدهای این جایزه از هجدهمین دوره جشن حافظ شد.


۶. عاشقانه

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۵

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار

«عاشقانه» چهارمین سریال کارنامه‌ی هنری ساره بیات است و برخلاف سه سریال قبلی که از شبکه‌های ملی پخش می‌شدند، از شبکه‌ی خانگی منتشر شده است. بیات پس از هفت سال دوری از سریال، با «عاشقانه» به این چهارچوب بصری بازگشت و برای بازی در این سریال، توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر زن درام هفدهمین جشن حافظ را به دست آورد.

در «عاشقانه»، علاوه بر محمدرضا گلزار، مهناز افشار و ساره بیات، حسین یاری، هومن سیدی، پانته‌آ بهرام، بهاره کیان افشار و مسعود رایگان هم ایفای نقش می‌کنند. «عاشقانه» داستان زندگی‌های خانواده‌های مختلفی است که دست روزگار آن‌ها را به هم گره می‌زند.

بیات در «عاشقانه» نقش پگاه، همسر سهیل، با بازی محمدرضا گلزار، را ایفا می‌کند. او و همسرش که فاصله‌ی طبقاتی زیادی دارند، همچون آتش زیر خاکستر هستند و تمام آن‌چه نیاز است تا این آتش را شعله‌ور نماید، ورود زنی به نام گیسو به زندگی آن‌ها است که به دنبال گم شدن سگ پگاه، این اتفاق می‌افتد. بیات، در «عاشقانه»، ترکیبی است از عشق، نفرت، مقاومت، تنهایی و جنگندگی.


۷. عنکبوت

بهترین بازی‌های ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد

محصول: ۱۳۹۸

کارگردان: ابراهیم ایرج‌زاد

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات

«عنکبوت» فیلمی است درباره‌ی قاتل سریالی‌ای مشهدی به نام سعید حنایی که به دنبال قتل‌های سریالی زنان خیابانی، به این نام شناخته می‌شد. ساره بیات، در «عنکبوت»، نقش همسر سعید حنایی، با بازی محسن تنابنده، را ایفا می‌کند. بیات، در «عنکبوت»، زنی است که محیط خفقان‌آور خانه به او اجازه‌ی شکوفایی نمی‌دهد و با این‌حال او می‌جنگد تا شاید بتواند آزادی‌هایی که از خودش دریغ شده‌اند را به دخترش هدیه دهد.

اگرچه بیات، در «عنکبوت»، از نظر زمانی نقش گسترده‌ای ندارد، اما در همان حضور پررنگش در نیمه‌ی نخست فیلم، چنان باصلابت نقش کلیدی خود را ایفا می‌کند و به نقطه‌ی عطف نخست فیلم شکل می‌دهد که تمام آن‌چه در ادامه رخ می‌دهد، برای مخاطب باورپذیر می‌نماید.

بیات، علاوه بر نیمه‌ی نخست فیلم، در یک سوم پایانی هم حضور پررنگی دارد و تبدیل به یک نماینده‌ی قدرتمند برای زنان می‌شود. او بالاخره جرأت این را می‌یابد که در مقابل همسر بدذات خود بایستد و به او بگوید که دیگر از او هراسی ندارد.

بیات، در «عنکبوت»، اگرچه نه در قاب دوربین، اما بیرون از آن، سیر تکاملی شخصیت خود را طی کرده‌است و پس از چند ده دقیقه دوری از تصویر، پس از بازگشت در یک سوم انتهایی، کاملا بر آن‌چه باید بگوید و بکند مسلط است. بیات در «عنکبوت» ثابت می‌کند که برای داشتن نقشی کلیدی در فیلم، نیاز نیست الزاما زمان حضورتان بر پرده‌ی نقره‌ای بیش از سایرین باشد. «عنکبوت»، در گیشه، به فروش ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومانی رسید.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/166152