کد خبر: 166032 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 24 مرداد 1401 - 08:02
سقوط آزاد و هولناک ۸۵درصدیِ خرید مردم

اتحادخبر:رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید در پنج ماه اول سال جاری میزان خرید لوازم خانگی با سقوط آزاد هولناکی در محدوده ۸۰ تا ۸۵ درصد روبرو بوده است.

 

اتحادخبر:رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید در پنج ماه اول سال جاری میزان خرید لوازم خانگی با سقوط آزاد هولناکی در محدوده ۸۰ تا ۸۵ درصد روبرو بوده است.

 

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی:کاهش قدرت خرید در ایران حالا برای کالاهای بادوام و اقلام غیر اساسی که اولویت دوم خانوارها را پس از خوراک و مسکن تشکیل می‌دهند، به معضل مهمی شده است. افزایش شدید قیمت‌ها بدون رشد دستمزدها و قدرت خرید سبب شده است اقتصاد ایران با معضل رکود تورمی مواجه شود.

سقوط آزاد و هولناک ۸۵درصدیِ خرید مردم

در چنین شرایطی برخی از افزایش قیمت لوازم خانگی خبر می‌دهند و می‌گویند قیمت‌های کنونی جوابگوی روند تولید نیست.  این در حالی است که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی درباره گلایه برخی مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش بعضی از محصولات لوازم خانگی در بازار گفت: اصلا افزایش قیمتی در زمینه عرضه لوازم خانگی اتفاق نیفتاده و هیچ کدام از محصولات به صورت رسمی اصلا گران نشده‌اند.

اکبر پازوکی اظهار کرد: اگر قرار باشد افزایش قیمتی رخ دهد این مساله باید از سوی وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده، تایید و در سامانه 124 درج شود و پس از طی این مراحل افزایش قیمت محصولات اعلام ‌شود.

وی درباره وضعیت بازار در روزهای اخیر توضیح داد: با توجه به هم‌زمانی مرداد ماه با ماه محرم در بازار رکود کامل حاکم است و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود، تجربه نشان داده معمولا هر سال هم‌زمان با ماه‌های محرم و صفر هیچ‌گونه مراسم عروسی و ازدواجی انجام نمی‌شود و همچنین خانواده‌ها معمولا ترجیح می‌دهند در این دو ماه قمری برای خرید لوازم جهیزیه اقدام نکنند.

وی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال نسبت به سال 1400 شاهد افت حداقل 80 تا 85 درصدی میزان خرید لوازم خانگی در بازار هستیم در حالی که سال 1400 نسبت به سال 1399 میزان افت خرید محصولات خانگی برابر با 70 درصد بود.  وی تاکید کرد: اکنون در بازار لوازم خانگی، رکود بسیار عمیقی حاکم است.

 

مراقب شرکت‌های جعلی خدمات باشید

پازوکی درباره شرکت‌های بی‌نام و نشان و جعلی فعال در حوزه خدمات پس از فروش لوازم خانگی در بازار عنوان کرد: همکاران ما نیز با این پدیده مواجه شده‌اند و پیگیری‌‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است البته باید توجه داشت رصد فعالیت این‌گونه شرکت‌ها باید از سوی اتحادیه  خدمات پس از فروش دنبال شود زیرا مجوز فعالیت شرکت‌ها در این حوزه از سوی این اتحادیه صادر می‌شود، متاسفانه در سایت‌ها و حتی در سامانه تلفنی 118 می‌توان درخواست تلفن شرکت‌های خدمات پس از فروش را مطرح کرد و با انبوهی از این شرکت‌ها مواجه شد؛ ‌نکته جالب اینکه نمایندگی‌ها و تعمیرکاران بسیاری وجود دارند که در زمینه خدمات پس از فروش محصولات برندها و شرکت‌های خارجی که اصلا محصولاتشان به ایران وارد نمی‌شود، فعالیت دارند. اصلا مشخص نیست این شماره‌ها چگونه تبلیغ می‌شوند و نمی‌توان صحت این شرکت‌های بی‌نام و نشان را تضمین کرد و حتی در مواردی مصرف‌کنندگان نیز دچار ضرر و زیان شده‌اند.

وی افزود: قرار بود در سازمان حمایت و وزارت صمت؛ شرکت‌های خارجی که هنوز خدمات پس از فروش آنها دایر است و به صورت رسمی هم از اتحادیه و هم از سازمان ذی‌ربط خود مجوز دارند در سامانه 124 یا سامانه گارانتی اطلاعات خود را درج و ثبت کنند و اسامی‌ آنها به صورت رسمی در این سایت‌ها منتشر شود و مصرف‌کنندگان بتوانند با اطمینان از خدمات آنها استفاده کنند و در مقابل مردم از شرکت‌های غیرمجاز خدماتی دریافت نکنند.

 

واردات لوازم خانگی؟ اصلا!

وی در پاسخ به این پرسش آیا به صورت رسمی و از مبادی قانونی واردات لوازم خانگی انجام می‌شود؛ گفت: بلکه برخی از محصولات خانگی مانند کولر گازی به صورت رسمی به کشور وارد می‌شود، اما سایر لوازم خانگی واردات ندارد. آنچه از لوازم خانگی خارجی در بازار وجود دارد را نمی‌توان به‌طور کلی قاچاق دانست زیرا اگر خدمات پس از فروش و گارانتی آنها در سامانه 124 و سامانه گارانتی ثبت شده باشد و از طریق سامانه بتوان آنها را رصد کرد و همچنین سازمان حمایت این محصولات را قبول داشته باشد، اجناس مورد نظر قاچاق نیست و به صورت رسمی وارد شده در غیر این‌صورت کالای مورد نظر غیر رسمی وارد شده است.

اکبر پازوکی: هیچ کدام از کالاهایی که در مناطق مرزی به فروش می‌رسد، دارای گارانتی نیستند؛ همچنین در برخی مواقع با کالاهایی برخورد می‌کنیم که دستکاری شده‌اند پس مراقب تله‌ای به نام محصولات بانه‌ای باشید

 

ترفندی به نام محصولات   بانه‌ای

این روزها در سایت‌ها و پلتفرم‌ها شاهد فروش گسترده لوازم خانگی به عنوان محصولات خارجی با قیمت‌های ارزان‌تر از بازارهای رسمی هستیم به طوری که اکثر فروشندگان در تبلیغات خود تاکید می‌کنند که محصولات را وارد کشور کرده و به دلیل حذف واسطه‌ها و دلالان در شهرها و بازارچه‌های مرزی به فروش می‌رسانند این محصولات که به اصطلاح به آنها «محصولات بانه‌ای» اطلاق می‌شود؛ طرفدارانی نیز در میان مصرف‌کنندگان دارند و فروشندگان همواره مدعی اصل بودن محصولات خود هستند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی در این باره بیان کرد: هیچ کدام از کالاهایی که در مناطق مرزی به فروش می‌رسد، دارای گارانتی نیستند؛ همچنین در برخی مواقع با کالاهایی برخورد می‌کنیم که دستکاری شده‌اند. حتی در این زمینه پرونده‌هایی تشکیل شده و پس از گذشت یک‌سال و نیم تعزیرات بانه فقط فرد متخلف را 1.5 میلیون تومان جریمه کرده که این میزان جریمه و مجازات اصلا نقش بازدارنده نداشته و به ضرر مصرف‌کننده نیز بوده زیرا ماشین‌لباسشویی هشت کیلویی خریداری شده پس از تحویل در تهران مشخص شده که ضمانت پس از فروش ندارد، همچنین جنس قاچاق است و در نهایت به جای ماشین لباسشویی 8 کیلویی، ماشین لباسشویی 6 کیلویی برای مشتری فرستاده شده است.

 وی توضیح داد: این در حالی است که در تهران تعزیرات و ارگان‌های مسئول با متخلفان برخوردهای بسیار جدی دارند و اجازه نمی‌دهند قاچاقچیان و متخلفان به راحتی رها شوند و در 99درصد پرونده‌ها، مصرف‌کنندگان به حق خود می‌رسند اما در شهرستان‌ها این‌گونه موارد با جدیدت دنبال و برخورد نمی‌شود.

پازوکی گفت: خوشبختانه متخلفان تاکنون نتوانسته‌اند اجناس فیک خود را به همکاران ما در این صنف بفروشند زیرا همکاران ما قادر به تشخیص کالاهای فیک و تقلبی و قاچاق هستند و به راحتی می‌توانند لوازم خانگی اصل را از غیر اصل تشخیص دهند؛ اما متاسفانه مردم و مصرف‌کنندگان به راحتی نمی‌توانند متوجه شوند که محصولی که خریداری می‌کنند اصل است یا خیر، ضمانت دارد یا نه، رنگ شده است یا خیر، موتور آن دستکاری شده یا نه، برای نمونه چندی پیش مصرف‌کننده‌ای به ما مراجعه کرد که از یکی از شهرهای مرزی کولرگازی 30 هزار خریداری کرده بود و هنگام نصب در تهران، نصاب متوجه شده بود که موتور این کولر گازی 24 هزار است و فقط پنل 30 هزار بوده و طبیعی است که مصرف‌کننده نتواند این مساله را تشخیص دهد.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/166032