امروز: پنجشنبه 07 مهر 1401
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 22 مرداد 1401 - 08:16

 

اتحادخبر:اطلاع از اهمیت تشخیص و مراقبت به موقع بیماری و خود مراقبتی دیابت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض گاهی غیرقابل جبران دیابت دارد؛ با اتخاذ روش‌هایی در زندگی که شاید چندان وقتی هم نیاز نداشته باشند، می‌توانید برای برنامه‌ریزی بلندمدت کنترل قندخون آماده شوید.

 

 

اتحادخبر:اطلاع از اهمیت تشخیص و مراقبت به موقع بیماری و خود مراقبتی دیابت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض گاهی غیرقابل جبران دیابت دارد؛ با اتخاذ روش‌هایی در زندگی که شاید چندان وقتی هم نیاز نداشته باشند، می‌توانید برای برنامه‌ریزی بلندمدت کنترل قندخون آماده شوید.

 

به گزارش همشهری آنلاین: برخی از روش‌های کنترل قند خون وجود دارد که شاید انجام دادن آن کمتر از ۱۵ دقیقه از شما وقت بگیرد. انجام این اقدامات در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، به شما این امکان را می‌دهد که با انرژی بیشتری سلامت عمومی خود را با وجود دیابت حفظ کرده و ارتقا دهید:

- انجام ورزش‌های قدرتی در هفته: ورزش‌های هوازی منظم مانند پیاده‌روی برای کنترل اضافه وزن و چاقی در دیابتی‌ها موثر است، اما انجام ورزش‌های آموزش قدرت برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابتی‌ها می‌شود و انجام آنها دو تا سه وعده در هفته ضروری به نظر می‌رسد.

- بررسی سلامت پاها: دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب بزند و منجر به دیر بهبود یافتن زخم در بدن و در نهایت قطع عضو بخصوص از ناحیه پاها شود. اگر زخم‌های باز درمان نشوند، ممکن است در دیابتی‌ها عفونت‌های جدی به همراه داشته باشند. افراد مبتلا به دیابت به همین دلیل باید هر روز نسبت به بررسی سلامت پاهای خود اقدام کنند و در صورت بروز هر گونه بریدگی و کبودی اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهند. اگر زخم بعد از ۴۸ ساعت شروع به بهبود نکرد، باید حتما با پزشک تماس گرفته شود. اگر شما به عنوان فرد دیابتی قادر به چک کردن تمام نقاط پای خود نیستید، از دیگران کمک بگیرید و یا با استفاده از یک آینه این کار را انجام دهید.

- دور کردن استرس: استرس و دیابت رابطه مستقیم با هم دارند؛ به این ترتیب که هنگامی که شما تحت فشارهای فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستید، بدن شما شروع به پمپ کردن کورتیزول و در نهایت افزایش سطح قند خون می‌کند. مدیریت استرس باید به طور موثر انجام شود و شاید برای این کار فقط به ۱۰ دقیقه زمان نیاز باشد. استفاده از روش‌های آرام بخشی و تمرینات تنفسی، روش‌های تنفس عمیق و ... برای دور کردن استرس و کنترل قند خون موثر است.

- پیاده‌روی کوتاه: فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی یکی از موثرترین راه‌ها برای پایین آوردن قند خون است و تحقیقات نشان می‌دهد انجام سه وعده ۱۵ دقیقه‌ای پیاده‌روی در طی روز بخصوص بعد از غذا در کنترل قند خون بسیار موثر است.

قند خون را با این ۸ روش ساده کنترل کنید

- مصرف سالاد در وعده شام: انتخاب یک سالاد ساده در شب به عنوان وعده شام و استفاده از سبزیجات با حجم بالا و کم کالری، به از دست دادن وزن اضافه در دیابتی‌ها کمک می‌کند. استفاده از سرکه همراه با سالاد مفید است؛ چون طبق تحقیقات منجر به کاهش قندخون می‌شود و تاثیر مثبتی بر قندخون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارد. سرکه یک طعم دهنده بدون کالری است و برای کنترل وزن هنگام مصرف سالاد بسیار مفید است. بهتر است سرکه را در ظرف چاشنی کنار سایر چاشنی‌ها بر روی میز قرار دهید تا از آن بجای سس سالاد استفاده شود. برای تهیه سس سالاد می‌توانید دو سوم میزان از سرکه و یک سوم روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.

- نگه داشتن یک یادداشت غذایی: از دست دادن حتی ۱۰ پوند وزن می‌تواند مدیریت و کنترل قند خون را بهتر کند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک یادداشت غذایی روزانه می‌تواند کنترل وزن را موفق‌تر کند. ثبت هر وعده غذایی و یادداشت موادی که مصرف کرده‌اید، شاید هر دفعه تنها دو دقیقه زمان شما را بگیرد، اما یکی از بهترین راه و البته رایگان‌ برای ردیابی کالری دریافتی در مبتلایان به دیابت است.

- آماده کردن پکیج ناهار: مسلما رفتن به رستوران و مصرف فست فودها راهی فوری برای از بین بردن حالت گرسنگی است و البته حجم زیادی از سدیم و کالری را نیز به همراه کربوهیدرات‌های تصفیه شده وارد بدن می‌کند. در عوض به همراه داشتن یک پکیج ناهار سالم همراه با محصولات تازه و غلات سبوس‌دار می‌تواند مدیریت قند خون را در مبتلایان به دیابت بسیار راحت‌تر کند.

- چک کردن مدام قند خون: توصیه‌های زیادی برای این کار شده است و مبتلایان به دیابت نوع۲ باید قندخون خود را حداقل یک بار در روز چک کنند. بهترین زمان برای این کار در صبح و یا زمانی است که از خواب برخاسته‌اید. شما می‌توانید در مورد این که آیا باید قبل و بعد از غذا نیز تست قند خون را انجام دهید یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • همایش پیاده روری ولایت در دشتستان برگزار شد
  • آتش نشانی شغلی سخت با بیمه معمولی/ مسکن های مهر در پایین ترین کیفیت ایمنی است/ دوخاطره تلخ و شیرین
  • کلنگ زنی همزمان ۴ پروژه ی عمرانی شهرداری برازجان / تصاویر
  • افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی در دو روستای بخش مرکزی دشتستان / تصاویر اختصاصی
  • آ مثل آلارم، آ مثل آژیر، آ مثل...
  • افتتاح و اجرای ۱۱ پروژه گردشگری در استان بوشهر آغاز شد
  • سارق خودرو یک ساعته در عسلویه دستگیر شد
  • پیر غلامان حسینی در بندر گناوه تجلیل شدند
  • تیم کشتی آزاد دانشجویان ایران قهرمان شد
  • تعیین تکلیف بیش از ۲۵ درصد خودرو‌های توقیفی بوشهر
  • چین: شورای امنیت در قبال بحران اوکراین مسئولانه عمل کند
  • رایزنی امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش در رابطه با لغو تحریمها
  • گفتگوی تلفنی وزیر خارجه امارات با نخست وزیر رژیم صهیونیستی
  • شناسایی ۳۰۹ بیمار جدید کرونایی در کشور/ ۷ نفر دیگر فوت شدند
  • کرملین: پوتین همچنان آماده مذاکره با اوکراین است
  • همایش پیاده روی ولایت در برازجان برگزار شد / تصاویر اختصاصی اتحاد خبر
  • ضرورت تحوّل نظام آموزشی
  • «اعتراض» فرصتی برای کاهش فاصلهٔ «حکومت و مردم»
  • پاسخ انتظامی برای حل همه مشکلات کشور؛ تا به کی؟
  • عزم راسخ تیم جدید مدیریتی بیمارستان برای ایجاد تغییرات بنیادی بر پایه حرکت جهادی و انقلابی
  • همایش پیاده روری ولایت در دشتستان برگزار شد
  • آتش نشانی شغلی سخت با بیمه معمولی/ مسکن های مهر در پایین ترین کیفیت ایمنی است/ دوخاطره تلخ و شیرین
  • طنز/ کُنجیر(76)
  • کلنگ زنی همزمان ۴ پروژه ی عمرانی شهرداری برازجان / تصاویر
  • افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی در دو روستای بخش مرکزی دشتستان / تصاویر اختصاصی
  • بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ساخت سد دالکی دشتستان تزریق می‌شود + تصویر
  • آتش سوزی ساختمان مسکونی در کنگان/ سگ‌های زنده یاب وارد عمل شدند
  • توییت درباره مهسا امینی دلیل شکایت از علی کریمی در دادسرای انقلاب
  • نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1212
  • سردار آزمون در دفاع از مهسا به سیم آخر زد