کد خبر: 165677 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 15 مرداد 1401 - 10:24
از علت تا درمان هپاتیت

اتحادخبر:یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: شایع ترین نوع انتقال هپاتیت در کشور از مادر به جنین است.

 

اتحادخبر:یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: شایع ترین نوع انتقال هپاتیت در کشور از مادر به جنین است.

از علت تا درمان هپاتیت



به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد قزلو بیان کرد: متاسفانه این نوع بیماری هیچ علامتی ندارد و نه مادر و نه فرزند متوجه نمی شوند، اما خوشبختانه با انجام آزمایشات هپاتیت قبل از بارداری که در چند سال گذشته الزامی شده است، می توان جلوی این مشکل را گرفت.

وی افزود: هپاتیت a و e از طریق دهان و خوراکی نیز قابل انتقال هستند، اما نوع b اینطور نیست و نباید منجر به ترس افراد شود.

وی تاکید کرد: راه خونی، ارتباطات جنسی و تماس های پوستی (استفاده از تجهیزات آلوده در برخی آرایشگاه ها و دندانپزشکی هاو مراکز درمانی)، تتو کردن و همچنین انتقال از مادر به جنین از مهمترین راه های انتقال و ابتلاء به هپاتیت نوع b است.

دکتر قزلو یادآور شد: متاسفانه در هپاتیت نوع "ای" مرگ و میر در زنان باردار بالا است و باید مراقب بود.

وی افزود: رعایت بهداشت، شست و شوی دست و ضدعفونی کردن مواد غذایی مخصوصا سبزیجات از مهمترین راهکارهای جلوگری از ابتلا به این بیماری است.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان همچنین گفت: بیشتر افرادی که به هپاتیت مبتلاء می شوند در سنین پایین است و درصد خاصی به صورت خاموش باقی می مانند و حدود 10 درصد دچار التهاب کبد می شوند.

دکتر قزلو در خصوص ازدواج افراد مبتلاء به هپاتیت B گفت: این افراد نیز می توانند ازدواج کنند اما با توجه به اینکه امکان انتقال وجود دارد بهتر است همسر این عزیزان، واکسن های مربوطه را دریافت نمایند تا احتمال انتقال را به صفر برسانند.

وی افزود: خستگی و بی حالی یکی از علامت های حاد هپاتیت های مزمن است.

وی تاکید کرد: هپاتیت نوع "c" هم غالبا بدون علامت است و بیشتر از طریق تزریقات آلوده منتقل می شود و برخلاف نوع b از طریق زایمان به فرزند انتقال پیدا نمی کند.

دکتر قزلو در پایان تاکید کرد: 5 نوع هپاتیت جدی تر وجود دارند اما هپاتیت های نوع b و c مزمن می شوند و باید مراقب بود و مراقبت کرد.

گفتنی است هپاتیت به هرگونه التهابات کبدی گفته می شود که می تواند به دلایل ویروسی و دارویی، برخی عفونت های و باکتریایی و سموم، الکل، کبد چرب و حتی هپاتیت خود ایمنی ظاهر شود.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/165677