امروز: پنجشنبه 07 مهر 1401
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 16 مرداد 1401 - 17:20
اختصاصی اتحاد خبر/ تاریخچه تعزیه در روستای جتوط دشتستان در گفتگو با عوامل اجرا و بازیگران:

اتحاد خبر- زینب رنج کش: آیین تعزیه خوانی در شهرستان دشتستان قدمتی چند صد ساله دارد. در بخش سعدآباد، روستای جتوط سالهاست که مراسم تعزیه خوانی با حضور خیل مشتاقان مردم روستا و مناطق همجوار برگزار می گردد. در ادامه گفتگوی ما را با عوامل اجرای تعزیه روستای جتوط در خصوص تاریخچه، نحوه اجرا و جزییات تعزیه در این روستا ملاحظه فرمایید:...

 

اتحاد خبر- زینب رنج کش: آیین تعزیه خوانی در شهرستان دشتستان قدمتی چند صد ساله دارد. در هر بخش، منطقه و روستا، تعزیه هایی ریشه دار و با سابقه وجود دارد که در مناسبت های مختلف اجرا می کنند. 

 

 

معمولادر این شهرستان از نسخ مشابه به هم استفاده شده اما در سبک و شیوه ی اجرا تفاوت هایی وجود دارد. در بخش سعدآباد، روستای جتوط سالهاست که مراسم تعزیه خوانی با حضور خیل مشتاقان مردم روستا و مناطق همجوار برگزار می گردد. تعزیه جتوط از تعزیه های ریشه دار منطقه است که بعد از دهه ها اجرا همچنان قالب و ساختار سنتی تعزیه خوانی را حفظ کرده و هر سال در دهه محرم و برخی مناسبت های مذهبی سال تعزیه هایی اجرا می کنند.

در ادامه گفتگوی ما را با عوامل اجرای تعزیه روستای جتوط در خصوص تاریخچه، نحوه اجرا و جزییات تعزیه در این روستا ملاحظه فرمایید:

 

"الله داد همت دار پیشکسوت و اشقیا خوان تعزیه جتوط"


 


لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چند سالگی به تعزیه خوانی مشغول شدید؟
- الله داد همت دار اهل و ساکن جتوط هستم. سال1341 شروع به تعزیه خوانی نمودم وخودم متولد1326 می باشم واکنون 75 سال دارم.
قبل از اینها تعزیه ای در روستایمان وجود نداشت با این تفاسیر من و شهریار استوار به همراه محمد هاشم قاسم پور تصمیم گرفتیم تعزیه را به روستایمان بیاوریم و محمد هاشم قاسم پور بسیار سن کمی داشت؛ اما بسیار به اهل بیت و انبیا علاقه مند بود.
به همراه شهریار استوار به روستای زیارت رفتیم پیش آقای گل افشان نسخه تهیه کردیم به اعتبار شهریار استوار یک بار خرما که معادل 128 کیلو می باشد هدیه بردیم  و نسخه را تحویل گرفتیم. به روایتی به امانت می گرفتیم و کتابت میکردیم و پس از نوشتن آن نسخه را برمی گرداندیم. آقای گل افشان آن موقع سنش بالا بود. او را آوردیم برای کارگردانی و فهرست با ما همکاری می کرد.


کاتبان نسخ تعزیه جتوط چه کسانی بودند؟
- بنده به همراه شهریار استوار و محمد هاشم قاسم پور که تنها ده سال یا نهایتا 11 ساله بود چون به خوبی به خاطر دارم که کلاس پنجم دبستان بود؛ آن روزها افراد با سواد خیلی کم پیدا می شدند.
شخصی نیز به نام اسماعیل زیارتی از درودگاه که شبیه خوان زینب مان بود و تا مدتها که ما راه بیفتیم به ما به همراه محمد جعفر گل افشان در این راه بسیار کمک نمودند.

 


اولین مجلسی که خواندید در نقش چه کسی بود؟
- مجلس مسلم  بن عقیل در نقش قاصد مسلم بودم که به کوفه آمدم و این درحالی رخ داد که تنها 15سال سن داشتم.
آن زمان چون سن کمی داشتم صدای خوبی نداشتم هنوز به سن بلوغ نرسیده بودم صدایم نپختگی بسیار داشت  از این رو در مجلس دوم که متعلق به حضرت قاسم بود نقش چهار پسر ارزق شامی (یکی از سرداران عمربن سعد) را بازی نموده و به طور مداوم پا در زمین تعزیه نهادم.
وقتی اشقیا خوانی میکردم بسیار طرفدارانی داشتم که به طور مداوم میگفتند در اشقیا خوانی می درخشی ابتدا شهریار استوار شمر خوانی میکرد که از سال دوم گفتند این را هم خودت انجام بده و خودت شمر خوانی نیز انجام بده.
این طور شد که اشقیا خوانی افتاد به عهده خودم تا پس از انقلاب و اکنون که واگذار نموده ام به جوانان.پ


نام فهرست (معین البکا) یا کارگردانانی که تاکنون با آنها کارکرده اید را ذکر کنید؟
- گل افشان در سال 1341 تا یک سال اول که راه بیفتیم به ما کمک کردند سپس شهریار استوار شد فهرست(کارگردان) و بعد از وی محمد هاشم قاسم پور جای او را گرفت در فهرست سپس آقای نبی پور و دارند متقبل این امر شدند؛ و در اشقیا خوانی نیز من به جای استوار آمدم.
 

 

تعزیه خوانان قدیم روستای جتوط چه کسانی بودند؟
- حیدر قاسمی، عباس قاسم پور، (پدر محمد هاشم قاسم پور)، بشیر بلالی، شهید رادمنش، عبدالله نبی دوست، خیلی بودند و حضور ذهن ندارم اما هرسال نسل بیشتر وجوانتری به روی کار آمدند.


امام خوان تان چه کسی بود؟
- امام خوان اولمان عباس قاسم پور بود همان پدر محمد هاشم قاسم پور بعد از آن ابراهیم قاسمی بود (پسرخواهر عباس قاسم پور)


هنوز در مجالس تعزیه خوانی شرکت می کنید؟
- اگر نیرویشان کم باشد در نقش اشقیا خوانی؛ بله، بیشترهم عمر سعد می خوانم.

آیا کسی به واسطه شما وارد تعزیه شد؟
- بله صد در صد؛ چون در آن زمان و حتی همین الان عشق به امام حسین درون قلبمان است تا به آنها پیشنهاد میدادم که به گروه تعزیه خوانانمان بپیوندید بی برو برگشت افراد با استعداد می پذیرفتند.
 درابتدا تجهیزات تعزیه مان بسیار ناچیز بود؛ در محلمان یک آهنگر داشتیم که نامش گرگعلی استاعلی بود که دبه های 200لیتری را پاره میکرد وبرایمان شمشیر می ساخت یا خود حقیر شلوار قرمز نداشتم باید برای اشقیا خوانی لباس قرمز میپوشیدم و برای این امر به کازرون رفتم شلوار پایم را قرمز کردم در رنگرزی و برگشتم.


آیا تعزیه شما در بحبوحه انقلاب تعطیل هم شد؟
- قبل از انقلاب نه اما اوایل انقلاب تقریبا دوسال تعزیه ما تعطیل شد حدود سال 1356 حتی پاسگاه سعد آباد می آمدند تا جلوگیری کنند تا تعزیه بر پا نشود یکبار به خوبی به یاد دارم مامور پاسگاه آمد بالای سرمان و گفت حق اجرای تعزیه را ندارید. با هزار خواهش خدارحم استوار که رییس انجمن بود این تعزیه را خواندیم.
همین اتفاق در روستای نظر آقا نیز افتاد به سرپرستی محمد باقر کرمی و مصطفی باقر زاده که در آن سال ها  در شبیه خوانی  با آنها همکاری داشتیم.


نقش هایی که تاکنون بازی کرده اید را لطفا عنوان بفرمایید.
ابن سعد، شمر، شبیه حارث، هرآنچه به اشقیا خوانی مرتبط باشد.


"ابراهیم قاسمی، پیشکسوت و انبیا خوان تعزیه جتوط"


 


لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
- بنده ابراهیم قاسمی متولد 1330 از سال 1341 شروع به تعزیه خوانی نمودم و اولین نقشی که بازی نمودم عبدالله امام حسن را ایفا نمودم بعد از آن در مجلس طفلان مسلم بن عقیل نسخه چوپان را به بنده دادند و در تعزیه بعد نقش حارث را بازی کردم.
بعد از این نیز در مجلس علی اکبر نسخه شمر را برداشتم بعضی از مجالس نیز امام را می خواندم اما اکنون دیگر چشمهایم سویی برای دیدن نوشته های نسخ را ندارد.


آخرین بار چه سالی  تعزیه خواندید؟
- چهار سال قبل امام را خواندم. نزدیک به سی سال است شاید هم از قبل از انقلاب انبیا خوانی انجام می دادم.


چه کسی شما را به تعزیه دعوت کرد؟
- عباس قاسم پور داییم مرا دعوت نمود در تعزیه جتوط ایفای نقش کنم. پدر هاشم قاسم پور پدر همسرم نیز هستند دایی من هم هستند.


چه تفاوتی بین تعزیه ای که سال 50 می خواندید و تعزیه ای که الان می خوانید وجود دارد؟
- سال 50 نیت ها صاف تر بود یک پارچه دور سرمان می پیچیدیم یک یا حسین می گفتیم تمام مردم گریه می کردند به یاد لبهای خشک امام حسین و تمام دردهایی که کشید قبلا منبر را می بوسیدند و پای روضه امام حسین می نشستند اما امروز نمیدانم چه شده با تمام اینکه تجهیزات بهتر شده نظارت بیشتر شده تمرین ها تخصصی تر شده اما گریه برای امام حسین کمتر شده.

 


از تعزیه خوانان قدیم جتوط چه کسانی را در خاطر دارید؟
- عباس قاسم پور که در نقش امام بود و بعد از وی من نقش امام را ایفا نمودم، الله داد همت دار بود. غلام عباس همت دوست، آقای دارند، رادمنش، عوض قاسم پور، بشیر بلالی بودند. عبدالله نبی دوست هم بودند خدا رحمتش کند.
عبدالله پدر اقای نبی دوست بودند، نقش زعفر را برمیداشت همیشه.


یک خاطره خوب از دوران قدیم تعزیه جتوط تعریف کنید؟
- فردی به نام محمد کریم استوار برادر شهریار استوار به من گفت امروز به تعزیه خوان ها بگو ما غذای ظهرشان را آماده کرده ایم و غیر از تعزیه خوانان کسی را دعوت نکنید مقدار آن کم است و شرمنده میشویم. ما به تعزیه خوانان گفتیم ناهارتان خانه محمد کریم استوار است بیایید آنجا میل کنید. تعزیه خوانان هم به همه گفتند در اصل دهان به دهان چرخید و ما با انبوهی از جمعیت جتوط رو به رو شدیم.
یک قابلمه40 کیلویی برنج کل مردمی که آمده بود را کفایت کرد اضاف آمد که کم نیامد. سه برابر آنچه که ما فکر میکردیم آنقدر که برکت داشت.

 


بانی فعلی تعزیه جتوط چه  کسی است؟
- آقای نبی دوست.


شما موافق شیوه جدید تعزیه خوانی هستید؟
- ما همه را قبول داریم در راه امام حسین هر کاری را برداریم خوب است.


آقای همت دار نظر خود شما چیست؟
- زمان که به جلو میرود همه چیز تغییر میکند و قطعا پیشرفته تر میشود اگر ماهیت اصلی تعزیه حفظ شود چه اشکال دارد. به نام امام حسین اجرا شود و راه او را نشان دهد هیچ مشکلی ندارد.


"حبیب ابوعلی، مسئول روابط عمومی و امور فرهنگی تعزیه ی جتوط"


 


لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.؟
- ای راست نمای راه کج یا الله / ای زخمی راه کربلا و حج یا الله / مردیم به انتظار خون خواه حسین / عجل ولیک الفرج یاالله
بنده حبیب ابو علی متولد 1359و 41 سال دارم. از سال 1383 به صورت رسمی کار در تعزیه را آغاز نمودم به عنوان عکاس و فیلمبردار با تمام تجهیزات کمی که داشتیم وظیفه ثبت وقایع تعزیه جتوط را به عهده داشتم.  از دوران طفولیت نیز در خدمت خانواده نبی دوست بودم.  تا الان که در خدمت شما هستم یکی از کارهایم این است و دیگر وظیفه ام در نقش روابط عمومی نیز عمل میکنم تبلیغات و... و تنظیم و تحویل نسخه ها به نوحه خوانان و تنظیم ساعات برگزاری اطلاع رسانی به مردم و هماهنگی با نوحه خوانان و برگزاری مراسمات زنجیر زنی را انجام میدهم.


تاریخچه و توضیحی در مورد شکل گیری و مراسمات روستای جتوط را عنوان بفرمائید؟
- از قدیم الایام مراسم علم گردانی زنجیر زنی و نوحه خوانی و صبح دم در صبح عاشورا را داشتیم. قبل از تعزیه جتوط فقط این مراسمات را داشتیم اما خود تعزیه نداشتیم.
پیشینه تعزیه به قبل از 1340 توسط روستاهای اطراف در جتوط بر می گردد یعنی از روستاهای اطراف به جتوط می آمدند و تعزیه را بر گزار می کردند. ولی مردم بخاطر علاقه ای که به امام حسین داشتند تقاضا کردند که حتما خودمان هم تعزیه داشته باشیم تا قبل از 1340 مرحوم قاسم پور خودش به روستای درودگاه میرفت و با حاج عباس رازه تعزیه میخواند.
اوایل دهه 40 افراد باسواد و سن داری که در روستا بودند مانند مرحوم شهریار استوار مرحوم عباس قاسم پور، و آنهایی که بزرگتر های ما بودند رفتند زیارت و نسخه های آنها را آوردند چون زیارت تعزیه شان قدمت زیادی داشت و نسخه هایشان معتبر تر بود و از آقای گل افشان و کربلایی غلامعلی از بنار آب شیرین نیز کمک گرفتیم.

 


بعد از آوردن نسخه و کتابت توسط افرادی که بزرگواران ذکر کردند چند نفر از اهالی روستا که صدای خوبی هم داشتند انتخاب میکنند و شروع می کنند به تعزیه خوانی.  دهه 50 تعزیه به خانه مرحوم مشهدی بهرام محمد پور می رود و او کارهای تعزیه را تقبل میکند.
اوایل 60 و بعد از انقلاب، آقای حسین دارند که شاعر هستند و آشنایی کامل به آواها و نواها دارند و از صدای بسیار خوبی برخوردارند. به عنوان کارگردان تعزیه با آقای محمدرضا نبی دوست مشغول به فعالیت شدند و ادامه دادند تا سال 1390 که  معین البکا و کارگردان آقای نبی دوست بودند و در چند سوگواره استانی شرکت کردیم سوگواره شهر آباد و خارگ و بوشهر شرکت کردند.
عباس قاسم پور علاوه بر اینکه جزو موسسین تعزیه جتوط بود صدای بسیار خوب و تاثیر گزاری داشتند و نقش به سزایی هم در شکل گیری تعزیه داشت وی انبیا خوان و امام خوانمان بود در اصل شهریار استوار بخاطر هیکل ورزیده و درشتی که داشت اشقیا خوانی یا شمر خوانی میکرد.

تعزیه جتوط همچنان در قالب سنتی اجرا می شود؟
- علاقه داریم تعزیه سنتی منطقه خود را حفظ کنیم اما با توجه به شرایط و علایق مردم، جدید هم استفاده می کنیم و فقط سنتی اجرا نکنیم.
آوا ها و نواها تماما قدیمی و بسیار زیباست فقط در قسمت بانوان مجبوریم از آوا و نواها استفاده نکنیم.  قدیم به جای خانم خوان ها مثل بی بی زینب و کلثوم و سکینه از مرد استفاده میشد.



چه مجالسی در این ده روز خوانده می شود؟
- تعزیه حضرت قاسم، تعزیه حضرت علی اکبر،  تعزیه دو طفلان، روز عاشورا، تعزیه حضرت عباس، شام غریبان نیز داشتیم
تقریبا 12 سال است که تعزیه حضرت رقیه را نیز در ایام اربعین داریم.


آیا برای نگه داشتن تعزیه سنتی تلاش میکنید؟
- بله صد در صد همین الان هم روز عاشورا درست است هم سنتی اجرا می شود هم جدید اما تاکید نواهای ما بر سنتی می باشد. کارهای تئاتری استفاده نمی کنیم. از موسیقی و ابزار جدید استفاده میکنیم اما همان آوا ها و نواهای قدیمی را استفاده می کنیم.
به جرات میتوانم بگویم آوایی به زیبایی آوای صبح دم جتوط در استان نیست.


در این ده سال گذشته جذب نیروی جوان هم داشتید؟
- نوجوان داشتیم در نقش دو طفلان مسلم و یا علی اکبر قبلا افرادی استفاده میشد که 40 یا 50 سال داشتند اما اکنون طفلان مسلم 10 و 12 ساله هستند.
 

 

مردم سبک قدیم  تعزیه را دوست دارند یا جدید؟
- مردم همه از سبک قدیم  استقبال می کنند.


ارتباط مردم با تعزیه چطور است؟
- مردم ما اگر یک سال تعزیه برگزار نشود حتما پیگیری می کنند تا بدانند دلیلش چیست خیلی پیگیر هستند.
علاقه آنها و دلیل ماندگاری تعزیه جتوط در ذهنشان بخاطر اشعاریست که در آن غلو تاریخی یا تحریف نیست و تمام این اشعار توسط آقای حاج حسین دارند پالایش شده است. وی ناظر کیفی و امام خوان ماست.

چند  تعزیه خوان جوان جتوط را  نام ببرید؟
- قاسم خوان ما  محمد رضا منفرد 12 ساله فرزند حسین منفرد، که علی اکبر خوان ماست.
محمد علیزاده، همراهان ما هم 12 ساله داریم. اشقیا خوانی  هم داریم مانند مرتضی محمد زاده نقش شمر خیلی خوب بازی میکند حیدر شیر دل در نقش ابن سعد.


 محل جلسات و حضور شبیه خوانان در منزل چه کسی برگزار می شد؟
- منزل و حسینیه مرحوم نبی دوست. سال 1300 پدر بزرگ آقای نبی دوست بسیار فردی مهمان نواز بودند حتی قبل از انقلاب اگر مجلسی از هرنوع قرار بود برگزار شود حتما در خانه وی انجام می شد.  در سال41و یا40  اولین مدرسه ای که در روستای جتوط افتتاح شد و آقای خواجه ئیان آمدند به خانه تعزیه یا همان حسینه همین پدر بزرگ اقای نبی دوست.

"محمد رضا نبی دوست، بانی و سرپرست تعزیه جتوط"


 


لطفا خودتان را معرفی بفرمائید؟
- دستی به سر ستارگان گل میریخت/ بر ذهن کویر خستگان گل می ریخت/ انگار کسی نام محمد (ص) می برد/ بر فرق زمین و آسمان گل می ریخت.
محمد رضا نبی دوست هستم متولد 1339  ساکن روستای جتوط قریب حدود 100 سال است که در حسینه ای که پدر بزرگ این حقیر بنا نهادند  که اکنون در آن حضور داریم فعالیت های مذهبی از جمله تمرینات تعزیه خوانی دائر می باشد تا اینکه بنده به سن تشخیص رسیدم و در حوزه تعزیه برخی دوستان مرحوم شدند. مثل عباس قاسم پور، آخوند محمد حسن پاکزاد، عبدالله نبی دوست، آقای الله داد همت دار، ابراهیم قاسمی، حیدر قاسمی، بالاخره بچه که بودیم تعزیه میرفتیم میدیدم تا قبل از انقلاب علاوه بر روضه خوانی در تعزیه مرحوم مشهدی بهرام محمد پور به عنوان بانی بودند و قاسم پور کارگردان و امام خوان ما بودند. شبیه خوان انبیا و اشقیا خوان بودند. بعد انقلاب بعد از نبودن حاج حسین دارند من کارگردان شدم و بعد از انقلاب این اتفاق رخ داد حدودا دهه 60 بود.
در این دوسال وضعیت کرونا نامشخص بود و فعالیت ما کم شد اما ان شاالله تصمیم داریم امسال مثل سالهای قبل از کرونا شروع کنیم دوستانی که در این عرصه به ما کمک کرده اند نیز هر کدام یک طرف کار را گرفته اند و هیچکدام کوتاهی نمیکنند.

 


تعزیه جتوط هنوز هم به روش سنتی و دیرینه خودش اجرا می شود. ما به تمام سلایق احترام میگذاریم حتی افرادی که تعزیه سبک امروزی و جدید می پسندن ما تلاش میکنم که خواسته های آنها را نیز اقناع کنیم ولی هر چه داریم امروز از پیشکسوتانمان است و واقعا ما مدیون تمام بزرگان تعزیه خود هستیم.
یکی از آن افراد حسین دارند می باشد که بسیار به ما کمک میکند و تاکنون بسیار به ما کمک کرده اند.
از لحاط تجهیزات نیز هم مردم خیلی کمک میکنند و هم وقفیاتی از حسینه داریم و رو به رشد است و چندین مقام از استان و منطقه داریم هم جوانان و هم نوجوانان و مجلس را دست جوانان میدهیم و آنها خوش درخشیده اند.

از وقتی خواهران نیز ورود کرده اند تمام زحمات شام غریبان به عهده آنهاست فوق العاده عمل می کنند و آنقدر خوب عمل کرده اند که مستمعین آنها فوق العاده زیاد است.

خودتان چگونه با تعزیه آشنا شدید؟
- ما خودمان حسینیه داشتیم به عنوان تماشاگر تمرینات تعزیه را تماشا میکردیم. قبل از انقلاب تجهیزاتمان در یک کارتن خلاصه می شد و چون مردم در آن نقطه جمع می شدند ما خود به خود به این کار راغب شدیم و تدارکات به عهده بنده افتاد. و بعد کارگردانی به عهده من افتاد سپس نسخه را برداشتم و به کارگردانی پرداختم و تا اکنون در خدمت آنها هستم.

 


زمین اختصاصی دارید؟
- یک هکتار برای تعزیه می باشد و ساختمان تعزیه داریم.  با همت مردم و آقای قاسمی که قسمتی از زمینش را وقف تعزیه کرد تا ذخیره ای باشد برای آخرتش ان شاء الله، مرحوم پدر خانومش نیز بخشی از زمینش را اهدا کرد. 7 یا 8 تکه بود خریداری کردیم یا اهدا کردند برای تعزیه امام حسین.


نسخ قدیمی تعزیه جتوط نزد کیست؟
- دست خودم است.  در اصل قسمتی از نسخ قدیمی دست خودم است اما بیشتر آن را فردی آمد از خارگ برد و نیاورد گفت به من بدهید تا ببرم با تجهیزات به او دادیم تا برود اجرا کند و نسخ رابیاورد ولی او نسخ را برد و دیگر برنگرداند متاسفانه.
و ما مجبور شدیم نسخه های جدید با کمک روستا های زیارت، نظر اقا، درودگاه، جمع آوری کنیم و نسخ را با کمک حسین دارند پالایش کرده  و تنظیم نمود.

 

سخن پایانی اگر دارید بفرمایید؟

- در پایان از نشریه اتحاد جنوب که به ما این فرصت را دادند که از تعزیه جتوط مطالبی را برای مخاطبان شرح دهیم بسیار تشکر می کنیم.

 





















کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/05/17 - 05:00
0
0
برخی صحبتاشون واقعیت نداشت .....................
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • همایش پیاده روری ولایت در دشتستان برگزار شد
  • آتش نشانی شغلی سخت با بیمه معمولی/ مسکن های مهر در پایین ترین کیفیت ایمنی است/ دوخاطره تلخ و شیرین
  • کلنگ زنی همزمان ۴ پروژه ی عمرانی شهرداری برازجان / تصاویر
  • افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی در دو روستای بخش مرکزی دشتستان / تصاویر اختصاصی
  • آ مثل آلارم، آ مثل آژیر، آ مثل...
  • افتتاح و اجرای ۱۱ پروژه گردشگری در استان بوشهر آغاز شد
  • سارق خودرو یک ساعته در عسلویه دستگیر شد
  • پیر غلامان حسینی در بندر گناوه تجلیل شدند
  • تیم کشتی آزاد دانشجویان ایران قهرمان شد
  • تعیین تکلیف بیش از ۲۵ درصد خودرو‌های توقیفی بوشهر
  • چین: شورای امنیت در قبال بحران اوکراین مسئولانه عمل کند
  • رایزنی امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش در رابطه با لغو تحریمها
  • گفتگوی تلفنی وزیر خارجه امارات با نخست وزیر رژیم صهیونیستی
  • شناسایی ۳۰۹ بیمار جدید کرونایی در کشور/ ۷ نفر دیگر فوت شدند
  • کرملین: پوتین همچنان آماده مذاکره با اوکراین است
  • همایش پیاده روی ولایت در برازجان برگزار شد / تصاویر اختصاصی اتحاد خبر
  • ضرورت تحوّل نظام آموزشی
  • «اعتراض» فرصتی برای کاهش فاصلهٔ «حکومت و مردم»
  • پاسخ انتظامی برای حل همه مشکلات کشور؛ تا به کی؟
  • عزم راسخ تیم جدید مدیریتی بیمارستان برای ایجاد تغییرات بنیادی بر پایه حرکت جهادی و انقلابی
  • همایش پیاده روری ولایت در دشتستان برگزار شد
  • آتش نشانی شغلی سخت با بیمه معمولی/ مسکن های مهر در پایین ترین کیفیت ایمنی است/ دوخاطره تلخ و شیرین
  • طنز/ کُنجیر(76)
  • کلنگ زنی همزمان ۴ پروژه ی عمرانی شهرداری برازجان / تصاویر
  • افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی در دو روستای بخش مرکزی دشتستان / تصاویر اختصاصی
  • بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ساخت سد دالکی دشتستان تزریق می‌شود + تصویر
  • آتش سوزی ساختمان مسکونی در کنگان/ سگ‌های زنده یاب وارد عمل شدند
  • توییت درباره مهسا امینی دلیل شکایت از علی کریمی در دادسرای انقلاب
  • نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1212
  • سردار آزمون در دفاع از مهسا به سیم آخر زد