کد خبر: 165617 ، سرويس: اخبار
تاريخ انتشار: 13 مرداد 1401 - 22:50
عضو هیأت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران:
انجمن از تمام کارهایی که به نفع نخل دار است حمایت می کند/یا بودجه به باغدار بدهید یا امید واهی ندید

اتحاد خبر: عضو هیأت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران در جلسه میز ملی خرما که روز پنجشنبه مورخ 13 مرداد در برازجان برگزار گردید گفت:  انجمن از تمام کارهایی که به نفع نخل داران است حمایت می‌کند. 

 

اتحاد خبر- زینب رنج کش: عضو هیأت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران در جلسه میز ملی خرما که روز پنجشنبه مورخ 13 مرداد در برازجان برگزار گردید گفت:  انجمن از تمام کارهایی که به نفع نخل داران است حمایت می‌کند. 

 

علی محمد صمیمی افزود: وظیفه انجمن قیمت‌گذاری نیست این کار یک پنل تخصصی است که متأسفانه از این جلسات برنمی‌آید؛ این میز را اشتباهاً می‌گویند میز ملی خرما.  در صورتی‌که در شاکله وزارت صنعت و معدن میز ملی توسعه صادرات خرما است. 

 

صمیمی گفت: اگر می‌خواهید برای نخل دار کاری کنید اجازه دهید دو سه نکته خدمت تان عارض شوم، نخل دار امروز 13 مرداد این‌جا آمده‌است. تاسوعا و عاشورا که تمام شود او احتیاج به پول دارد شما می‌خواهید بروید رایزنی‌های اقتصادیتان را کنید باغ دار خرمای خود را فروخته تمام شده و رفته است. 

 

عضو هیأت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران ضمن بیان صادرات خرما به 87 کشور خاطرنشان کرد:  ما اداره‌کل نخیلات داشتیم، ما فراکسیون خرما در مجلس داشتیم، شش استان خرماخیز داریم 12 استان دیگر هم جنب آن خرما دارند، حدود هفتاد یا هشتاد نماینده هستند می‌توانند استیضاح کنند هر وزیری را که بخواهند.

 

وی افزود: ما بارها خواهش کرده‌ایم فراکسیون خرما تشکیل شود. برای این نشست دیر هماهنگی‌ها صورت گرفت وگرنه به‌زور وزیر را می‌کشاندیم این‌جا. 

اگر معاون وزیر جهاد کشاورزی خرما برایش اهمیتی ندارد و نمی‌تواند برایش وقت بگذارد پس برای چه چیزی دقیقاً وقت دارد؟ پس به  چه کسی  بگوییم بیاید به داد خرمای ما برسد؟ 

چه کسی باید خرماهای ما را نجات دهد؟ 

 

صمیمی افزود: استاندار بوشهر پارسال پس‌از اتمام نمایشگاه خرما دستورالعمل و بخشنامه ای دادند  مبنی براستفاده ادارات از خرما در پذیرایی خود از مهمانانش، جهاد کشاورزی که مسئول خرمای استان است آیا به این دستور عمل کرد؟ 

مگر این‌که بچه‌های خرما و باغداران مثل الان خودشان پذیرایی کرده باشند با محصولات نخیلات خودشان ولی جهاد این کار را نکرد صمت این کار را نکرد هرچه هست در خودمان است. 

 

علی محمد صمیمی بیان کرد: دکتر رضایی نمی‌تواند خرمایی از شما خریداری کند اما می‌تواند به مجلس بگوید بودجه‌ای تعیین کند برای حمایت از نخل دار. حمایت خود را دولت این‌گونه از طریق بودجه به مردم اثبات کند که نخل دار مجبور نباشد محصول خود را به‌خاطر بدهی و امرار معاش خود پیش‌فروش کند چون هزینه سردخانه را ندارد تا پرداخت کند محصولاتش را می‌فروشد پس دولت این‌جا بودجه‌ای را در نظر بگیرد وگرنه این‌که صمت می‌گوید ما به اندازه‌ی کافی سردخانه داریم بودجه را به این‌ها اختصاص بدهند. پول را به سردخانه مستقیماً واریز کنند نه به حساب نخل دار. 

 

او گفت: اگر می‌خواهند قیمتی اعلام کنید آن را اول با عنوان قرض‌الحسنه به کشاورز پرداخت کنید، خود نخل دار تشخیص می‌دهد که زمان فروشش رسیده  یا نه؟ اگر قیمت قرض‌الحسنه پرداختی توسط دولت فروش رفت که آن را به دولت بازمی‌گردانند و سود و حاصلی را برای خود نگه می‌دارد و اگر کمتر از قرض‌الحسنه پرداخت‌شده بفروشد یارانه‌ای است که به ذمه  دولت جمهوری اسلامی است که پرداخت‌شده. 

 

صمیمی اظهار داشت: اگر قصد کمک دارید و نیاز است خرما را صادر کنید مدیریت داشته باشید؛ اگر بخواهیم حساب کنیم از تمام اجزای خرما می‌شود بهره برد؛ همین برازجان هسته اش را پودر می‌کنند و برای استفاده‌ی انسانی از آن بهره می برد نه دامی. 

از خرما در لواشک، سرکه بالزامیک و... استفاده می‌شود و  از آن‌ در فرآورده‌های دیگری نیز استفاده می شود که حتی مجبور به واردات هم می‌شویم که صادر هم نمی‌کنیم‌؛ اما مدیریت نیست. 

 

عضو هیأت رئیسه انجمن خرمای ایران بیان داشت: یک‌بار بروید اداره صمت و ببینید اصلا در پذیرایی خود از خرما استفاده می‌کنند؟ 

بروید ببینید عربستان در پذیرایی پرواز خود خرما می‌گذارد، مالزی همین‌طور، ترکیش ایرلند هم همین‌طور اما ما چه؟ 

 

علی محمد صمیمی خاطرنشان کرد: اگر به فکر کشاورز هستید یا بودجه به او بدهید یا امید واهی به او ندهید تا خودش به حال خودش فکری کند.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/165617