کد خبر: 165192 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 09 مرداد 1401 - 17:00
گفتگوی اتحاد خبر با یک اهدا کننده مستمر خون به مناسبت روز ملی اهداء خون:
مرد دشتستانی که هر سال ۴ بار خون می‌دهد/ حس خوب کمک به دیگران حال آدم را خوب می کند

اتحادخبر- زینب رنج کش: ۹ مرداد ماه روز ملی اهدا خون است. به دلیل اهمیت حضور مستمر اهداء كنندگان برای هدیه خون سالم و ارزشمند، اتحاد خبر با یک اهدا کننده مستمر خون به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.. حمید رضا حسام زاده: حدود 90 بار تاکنون اهداء خون داشته ام.. تا می توانید از راه های مختلف به هم کمک کنید؛ اهدای خون یکی از این راه هاست...

اتحادخبر- زینب رنج کش: ۹ مرداد ماه روز ملی اهدا خون است. به دلیل اهمیت حضور مستمر اهداكنندگان برای هدیه خون سالم و ارزشمند، اتحاد خبر با یک اهدا کننده مستمر خون به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

 

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

- حمید رضا حسام زاده هستم متولد 1364

 

اولین بار چه سالی خون خودتان را اهداء کردید؟

 - اولین اهدای خونم را در سال 1378 در ساختمان انتقال خون بوشهر انجام دادم و سال 1384 نیز دیگر به برازجان آمدم و این رویه را ادامه دادم و الان 23 سال است که هر سال چهار بار خون اهدا میکنم.


هدف و انگیزه تون از اهدای خون چه بود؟

-اوایل انگیزه خاصی نداشتم. ولی بعدها که متوجه شدم این کار چقدر در سلامت خودم و برطرف کردن نیاز هموطنانم به خون تاثیر دارد تصمیم گرفتم مرتب و مستمر این کار را انجام دهم.

آن روزها وسیله نقلیه شخصی نداشتم و خانه پدرم  نیز خوش آب بود و با عبوری رفت و آمد میکردم؛  با این حال تصمیم گرفتم هر سه ماه یکبار بوشهر بروم و خون اهدا کنم.

 

 

چندبار تاکنون خون اهدا کرده اید؟
- سالی چهار بار اهدای خون انجام میدهم و دیگر از دستم در رفته چند بار تاکنون خون اهدا کرده ام چون حتی در دوران خدمتم  اهواز هم خون اهدا کردم و گاها پیش می آمد که فردی نیازمند خونِ مشابه گروه خونی من بود و من برای اهدا میرفتم. فکر کنم حدود 80 تا 90 بار تاکنون اهداء خون داشته ام.

آیا اهدای خون شما باعث ترغیب اطرافیانتان برای این امر گردید؟
-من همیشه به تمام اطرافیانم پیشنهاد میکردم برای اهدا خون کوتاهی نکنند حتی یکبار برادرم به توصیه من برای اهدای خون اقدام میکند ولی در راه بازگشت که با موتور سیکلت رفته بود سرش گیج رفته و از حال میرود و دیگر هیچوقت خون اهدا نکرد. چون توانش را نداشت اما میدانم خانواده ام اگر دچار کم خونی شوند یا نیاز مبرم به خون پیدا کنند چون  از افراد خون دهنده مستمر هستم آنها را در اولویت قرار می دهند. البته این امتیاز تا وقتی بود که اهدا کنندگان مستمر بسیار کم بودند و به آن جایگزینی هم میگفتند مثلا اگر شما به خون نیاز داشته باشید باید دو نفر ازبستگان خودتان را بیاورید تا خونی که به شما داده شده را با اهدای خون بستگانتان جبران کنند اما الان آنقدر خدا را شکر اهدا کنندگان مستمر زیاد شده اند که نیاز به جایگزینی نیست.


آخرین بار که خون اهدا کردید چه روزی بود و تا کی به اهدا خون ادامه می دهید؟
 - چهار روز پیش آخرین اهدا خون را داشتم. من تا آنجا که بتوانم و دکتر مرا منع نکند خون اهدا میکنم چون چند وقت قبل دکتر گفت به دلیل بالا رفتن سنت بهتر است هر 6 ماه یکبار خون اهدا کنی.

اهدای خون در زندگی شما تاثیر مثبتی داشته؟
- صد در صد در زندگی من تاثیر داشته چون به کسانی کمک کرده ام که خون نیاز داشته اند و این حس خوب از کمک به دیگران خودش باعث حال خوبم میشد.

یک خاطره از اهدای خون اورژانسی که با شما تماس گرفتند و نیاز به خون شما داشتند را برایمان بگویید.
- حدود پنج سال قبل یک روز بخاطر مسائل کاری از استان خارج شدم و به شیراز رفتم با من تماس گرفتند و گفتند بیمار بدحالی به ما مراجعه کرده که نیاز مبرم به خون شما دارد پس تعلل نکرده و برگشتم تا به او خون اهدا کنم.



آیا مشکلی هم برایتان ایجاد کرده تاکنون اهدای خون؟
- اصلا تا حالا هیچ مشکلی برایم پیش نیامده الحمدلله خدا بنیه اش را  به من داده است.

تاکنون از شما تجلیل شده؟
- بله تا کنون چندبار از من در سطح شهرستان از طرف انتقال خون تقدیر و تجلیل شده است.
حدود یک ماه قبل نیز آخرین باری بود که از من تجلیل کردند.



سخن پایانی؟
- با تشکر از دعوت شما؛ در این چند سال که خون اهدا میکردم قصدم کمک به افرادی بود که نیاز به خون من داشتند اکنون که میتوانم با مردم حرف بزنم میگویم تا می توانید از راه های مختلف به هم کمک کنید؛ اهدای خون یکی از این راه هاست با اهدای خون جان ببخشید به هم نوع خود و در پایان نیز از مدیر و کارکنان انتقال خون دشتستان بسیار تشکر میکنم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/165192