کد خبر: 164886 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 02 مرداد 1401 - 07:03
اختصاصی اتحادخبر؛
فاطمه های استان را باور کنید

اتحادخبر-احمدخواجه حسنی:تصویری که از بازگشت فاطمه امینه برازجانی در ذهنم داشتم با استقبالی که امروز در عالم واقعیت رخ داد به هیچ وجه، هم خوانی نداشت.یاد جمله ی قابل تحسینی از جواهر لعل نهرو افتادم که آورده اند ؛"برای بیدار شدن مردم در جوامع، این زنان هستند که باید بیدار شده و به حرکت بیفتند".همین گزاره هم با استقبالی که در فرودگاه بوشهر از...

احمد خواجه حسنی


تصویری که از بازگشت فاطمه امینه برازجانی در ذهنم داشتم با استقبالی که امروز در عالم واقعیت رخ داد به هیچ وجه، هم خوانی نداشت.
یاد جمله ی قابل تحسینی از جواهر لعل نهرو افتادم که آورده اند ؛
"برای بیدار شدن مردم در جوامع، این زنان هستند که باید بیدار شده و به حرکت بیفتند"
همین گزاره هم با استقبالی که در فرودگاه بوشهر از فاطمه شد در تضاد است! چرا که فاطمه ی ما مدّت هاست بیدار شده امّا اکنون برخی مسئولین هستند که خود را به خواب زده و بوم رنگ مرد سالاری، در نقاشی حضور اجتماعی زنان، هنوز هم در صورت بندی هایشان پر رنگ و مسئله دار است! که اگر غیر از این بود به استقبال فاطمه ی قهرمان می رفتند.

فاطمه ای که در متن جامعه ی مرد سالار، رگ غیرتش همچون زنان حماسه ساز لرده ، گل کرده و شجاعت رنج کشیدن را به جان خرید و با عزت نفسی عظیم تصمیم گرفت معمار و میکل آنژ آینده خودش باشد.
فاطمه در تقابل با بزرگترین تراژدی جامعه اش (زن ستیزی) کم نیاورد و به رغم محدودیت هایی که موجودیت داشت، مسیر دستیابی به موفقیّت ها را پلکانی طی کرد و دستاوردهای قابل توجهی برای خودش، خانواده اش و جامعه ی بانوان و ورزشکاران استان بوشهر ارزانی داشت.
کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات آسیای میانه با تیم ملی فوتبال زنان کشورمان، قهرمانی در لیگ برتر کشور ،  عضویت در تیم ملی و بازی در ترکیب ثابت این تیم که دست بر قضا در یکی از بزگ ترین میدان ها و در تقابل با تیم ملی ژاپن به عنوان بهترین بازیکن دیدار معرفی شدند،همه سبب شد فاطمه را بزرگ شماریم و قهرمانش خوانیم.
در عجبم، افتخار آفرینی در ادبیات برخی مسئولین امر چگونه معنا می شود و فاطمه بایستی چه کند که به استقبالش بروند ؟
البته که فاطمه به انتظار دسته گل برخی قهرمان های پوشالی استوری های ۳٠ ثانیه ای نبوده و زین پس نیز نخواهد بود!!!

مگر غیر از این است که حضور فاطمه امینه برازجانی در این سطح از بازی ها افتخاری برای ورزش استان بوشهر به شمار می آید؟
بزرگش شمارید و حمایتش کنید تا این چیرگی بر جانب داری های رایج مردانه تقلیل یافته و تابوی زنانگی و چالش های پیرامونی اش شکسته شود و استعدادهای بالقوه بانوان این دیار به فعلیت درآیند.
یقین بدانید هر اندازه ابراز وجود زنان در عرصه های مختلف از جمله در زمینه های فرهنگی و ورزشی بیشتر باشد به همان نسبت بحران هویّت فردی و اجتماعی، افسردگی، انزواگرایی و بیزاری از نظام کنترل اجتماعی کاهش پیدا می کند.
شما در دولتی زمامدار مسئولیت هستید که سکاندارش در پستی اینستاگرامی چنین اظهار فرموده اند:« هیچ تفاوتی بین زن و مرد در پیشرفت معنوی و مادی نیست، زن خلّاق ، مبتکر و فعال است و برای پیشرفت نیاز به قیم در جامعه ندارد»[۱] ...
 بنابراین بایسته می نماید با زمینه سازی اصولی و ارتباط هایی مستمر، موانع رشد ورزش بانوان را شناسایی و برطرف نموده، یک فضای فرصت‌آفرینی برای زنان فراهم کرده و شرایط ابراز وجود و رشد اینان را سهولت بخشید.
اینان همان زنانی هستند که به تعبیر پوپر، اگر ابراز وجود کنند آن جامعه خوشبخت است...!

پ ن؛
۱_ برگرفته از اینستاگرام منتسب به آیت الله رئیسی حفظة الله درباره ی حقوق زنان.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/164886