کد خبر: 164065 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 09 تير 1401 - 09:44
شهردار شیراز مطرح کرد:
مترو شیراز نمود توان متخصصان داخلی است/طرح جدید برای ادامه خط ۲ مترو

اتحادخبر:  شهردار شیراز با بیان اینکه، اجرای خط ۲ مترو در این کلانشهر، بخشی از ظرفیت فنی و تخصصی بومی در ابعاد مختلف را به منصه ظهور رساند، تاکید کرد که استفاده حداکثری از توان داخلی در بخش‌های مختلف پروژه توسعه قطارشهری شیراز، همواره مد نظر بوده است.

 

اتحادخبر:  شهردار شیراز با بیان اینکه، اجرای خط ۲ مترو در این کلانشهر، بخشی از ظرفیت فنی و تخصصی بومی در ابعاد مختلف را به منصه ظهور رساند، تاکید کرد که استفاده حداکثری از توان داخلی در بخش‌های مختلف پروژه توسعه قطارشهری شیراز، همواره مد نظر بوده است.

مترو شیراز نمود توان متخصصان داخلی است/طرح جدید برای ادامه خط ۲ مترو

به گزارش ایسنا؛ سید احسان اصنافی، چهارشنبه هشتم تیر در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، گفت: برای کسانیکه طی ماه‌های گذشته از این پروژه بازدید داشتند، روند تغییرات عمرانی، در بخش‌های مختلف و حجم و بزرگی کار انجام شده کاملا محسوس است.

 

اصنافی با بیان اینکه در قطار شهری، سه بخش عمرانی، دیجیتال و سیگنالینگ و مکانیک مد نظر است، گفت: به جرات می‌توان مدعی بود که در مجموع سه بخش بالغ بر ۷۰ درصد کار با اتکا به دانش، امکانات، تجهیزات و تخصص بومی اجرایی شده است.

او با بیان اینکه بیش از ۹۶ درصد مصالح به کاررفته در اجرای پروژه مترو، ایرانی است، گفت: به لحاظ روش‌های مهندسی اجرای پروژه و بهره‌برداری و نگهداری از قطار شهری، کار به همت متخصصان توانمند ایرانی انجام می‌شود و حتی در بحث هدایت و پشتیبانی دستگاه تی‌بی‌ام (حفار) وابستگی کاملا رفع شده است.

شهردار شیراز با اشاره به انعقاد قراردادی برای تامین تجهیزات و امکانات بخش کنترل و سیگنالینگ با شرکت صنایع الکترونیک ایران، خاطرنشان کرد: در خط یک قطارشهری شیراز هم یک شرکت ایرانی اقدامات فنی و تخصصی مربوط به این بخش را عهده‌دار است و خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهای دارای تکنولوژی در این بخش به شمار می‌رود.

 

اصنافی با بیان اینکه ریل مورد استفاده در خطوط مترو هم ایرانی است، گفت: در بخش واگن و تجهیزات مرتبط که البته جزو تعهدات وزارت کشور به شمار می‌رود، ۱۰۰ درصد تکنولوژی داخلی نیست؛ البته آخرین واگن‌های تامین شده برای مترو شیراز، تولید مشترک ایران و چین بوده که ۴۰ درصد از کار بومی‌ست و امیدواریم در آینده این میزان به ۷۰ درصد افزایش یابد.

 

بهره‌برداری از فاز یک خط ۲ در ایام‌الله دهه فجر

 

شهردار شیراز وعده داد که دهه فجر امسال، فاز اول خط ۲ مترو، حدفاصل میانرود تا میدان امام حسین(ع) با تعداد ۴ ایستگاه، آماده بهره‌برداری شود و گفت: این فاز از خط ۲ با توجه به تداوم اقدامات عمرانی برای بهره‌برداری از سایر ایستگاه‌های پیش‌بینی شده، با سرفاصله نیم ساعت، آغاز به کار خواهد کرد.

اصنافی ابراز امیدواری کرد که ایستگاه استقلال خط ۲ مترو نیز تا قبل از پایان سال، آماده بهره‌برداری شود و گفت: برای احداث ایستگاه میدان امام حسین(ع)، کار حفاری و اقدامات سویل، در عمق منفی ۳۰ متری با سرعت خوبی در حال انجام است و این موضوع در بازدیدی که انتهای تابستان انجام می‌شود، مشهود خواهد بود.

طرح جدید برای ادامه خط ۲ مترو

 

شهردار شیراز با یادآوری اینکه براساس طراحی اولیه، خط دوم مترو تا میدان کلبه، ادامه می‌یافت، گفت: در یک مقطع تصمیم براین شد که با هدف تسریع در روند کار، حد فاصل ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی، تراموا اجرا شود که این طرح رد شد.

اصنافی با تاکید براینکه، قطعا خط ۲ از ایستگاه آزادی براساس طراحی انجام شده، ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به تغییرات جمعیتی و گسترش شهر در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز، طرحی مد نظر قرار گرفت که این خط تا ابتدای بلوار سرداران یا میدان سردخانه، ادامه یابد.

وی با بیان اینکه نهایی شدن این طرح بستگی به نتیجه مطالعات و تصویب آن در مراجع بالادستی دارد، خاطرنشان کرد: در صورت نهایی شدن این طرح، قطار شهری ظرفیتی زیرساختی حمل و نقلی مناسبی برای جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری ساکن در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز و مناطق سه و هفت شهرداری فراهم خواهد شد.

شهردار شیراز یکی از مسائل مد نظر در طراحی جدید خط ۲ مترو را، نقطه شروع حفاری‌ها بیان و اضافه کرد: به دلیل لزوم ایجاد محل دپو لوازم، تجهیزات و ... مورد نیاز اقدامات عمرانی، ۲ گزینه برای ادامه عملیات حفاری وجود دارد، گزینه اول تداوم کار از پارک آزادی و گزینه دوم، اجرایی شدن حفاری از نقطه مقابل و انتهایی خط است.

اصنافی اضافه کرد: اگر حفاری را از ایستگاه آزادی ادامه دهیم، الزاما باید بخش وسیعی از پارک آزادی را به محل دپو اختصاص دهیم، حال آنکه حفظ و گسترش فضای سبز یکی از موارد مورد تاکید مدیریت شهری در مجموعه شهرداری و شورای شهر بوده است؛ اما در نقطه انتهایی خط ۲، شهرداری زمین مناسب برای این اقدام را در اختیار دارد.

شهردار شیراز تاکید کرد که در هر حالت، پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، در ایستگاه آزادی متوقف نخواهد شد و قطعا تا مقصد نهایی تعریف شده در گذشته یا نقطه مد نظر در طراحی جدید، ادامه و امتداد خواهد داشت.

برپایی نمایشگاه بومی‌سازی در قطار شهری شیراز

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز نیز گفت: هم اکنون اقدامات عمرانی در ایستگاه‌های مختلف و طول مسیر خط ۲ مترو با سرعت ادامه دارد.

امیر یقطین با بیان اینکه، عمیق‌ترین نقطه ایستگاهی در خط ۲ قطار شهری شیراز، در میدان امام حسین(ع) واقع شده است، گفت: این ایستگاه، محل تقاطع خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز محسوب می‌شود.

 

یقطین با یادآوری اینکه، عملیات سویل خط ۲ در میدان امام حسین(ع)، بدون تاثیر بر روند بهره‌برداری خط یک، تداوم دارد، گفت: عمق ایستگاه امام حسین(ع) در محل سکوی مسافرگیری خط یک ۱۲ متر و در سکوی مسافرگیری خط ۲، حدود ۳۰ متر است.

 

مدیرعامل قطارشهری شیراز با اشاره به دشواری‌های اجرای این پروژه در محدوده‌ای پرترافیک، گفت: علاوه بر موضوع ترافیک موجود، عرض کم خیابان مشیرفاطمی و وجود ساختمان‌های مسکونی و تجاری و اداری متعدد و عمدتا سازه‌های قدیمی، از مسائل مهم و تاثیرگذار بر روند اجرای پروژه بوده است.

یقطین با بیان اینکه، اجرای خط دوم قطار شهری شیراز، یکی از نمودهای بارز توان فنی و تخصصی مهندسان و متخصصان ایرانی است، گفت: تونل‌های احداث شده در خط ۲ قطار شهری در محدوده خیابان مشیرفاطمی، عریض‌ترین تونل‌ها در کشور محسوب می‌شود.

 

مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین از برپایی نمایشگاهی از محصولات بازمهندسی و بومی شده طی هفته آینده در این سازمان خبر داد و افزود: در این نمایشگاه، ۴۵ محصول خارجی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی و بازمهندسی شده است به نمایش گذاشته می‌شود.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/164065