کد خبر: 163134 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 19 خرداد 1401 - 21:13
بزرگ ترین چالش امروز دشتستان آب است/ به رویه توزیع اعتبارات در استان معترضم/ بیمارستان برازجان جوابگوی نیم میلیون جمعیت نیست

اتحادخبر: صبح امروز پنجشنبه نشست  خبری نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه برگزار شد. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طی دو سال ۵۱۳ سوال در خصوص مسائل و مشکلات مختلف کشور و حوزه انتخابیه از وزرای دولت پرسیده ام و ۸۶۲ تذکر به مسئولان اجرایی کشور و ۷۲ تفحص را از بخش های مختلف کشور طراح یا امضا کننده آن بوده ام...

 

اتحادخبر- ساناز دانشگر: صبح امروز پنجشنبه نشست  خبری نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه برگزار شد.

 


نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طی دو سال ۵۱۳ سوال در خصوص مسائل و مشکلات مختلف کشور و حوزه انتخابیه از وزرای دولت پرسیده ام و ۸۶۲ تذکر به مسئولان اجرایی کشور و ۷۲ تفحص را از بخش های مختلف کشور طراح یا امضا کننده آن بوده ام.

ابراهیم رضایی صبح پنج شنبه نوزدهم خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکسال اخیر جمعا ۲۵۷ سوال از وزرا پرسیده و ۴۰۶ تذکر به مسئولین اجرایی کشور داده ام.



وی در خصوص فعالیت یک ماهه اخیر خود بیان کرد: در این مدت ۲۶ سوال پرسیده ام که عمده سوالات در خصوص قیمت و کیفیت خودرو، اجرای شبکه ملی اطلاعات، مسائل و مشکلات واگذاری تلفن ثابت خانگی، افزایش قیمت اینترنت و تاخیر در پرراخت حقوق معلمان بود.

رضایی اضافه کرد: در ارتباط با افزایش بی سامان نرخ اجاره بها در ارتباط با گرانی و کنترل قیمت، قیمت خودرو، تخصیص پزشک به مناطق محروم، تعیین و تکلیف نیروهای قراردادی وزارت نفت، ریزگردها و کنترل آن، ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت ها، افزایش حقوق بازنشستگان، حل مشکلات کشاورزان و حذف تعداد زیادی  از خانواده ها از یارانه ها تذکر دادیم.

وی تاکید کرد وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی قانون گذاری است که در این دو سال قوانین خوبی در مجلس تصویب شد که در صورت اجرا حتما تحول اساسی در شرایط کشور به وجود خواهد آورد.

رضایی با اشاره به اینکه صرفا تصویب قانون ضامن حل مشکلات مردم نیست افزود: دستگاه اجرایی باید همانگونه که قانون گذار قانونگذاری کرده اجرا کند که متاسفانه در این خصوص خلا داریم.



وی در خصوص مصوبات خوب مجلس یازدهم گفت: طرح نظام رتبه بندی معلمان، قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، تسهیل مجوزهای کسب و کار ، تامین و جهش مسکن و جهش تولید دانش بنیان، طرح جوانی جمعیت، شفافیت در قوای سه گانه، مالیات بر خانه های خالی از مهم ترین مصوبات مجلس بودند که تبدیل به قانون شد.

رضایی با اشاره به حوزه  کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، تقویت مرزبانی کشور، اصلاح لایحه حمل سلاح، تشکیل سازمان پدافند غیر عامل از جمله مصوبه ها بوده است‌.

نماینده دشتستان در خصوص کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: دو سال اخیر بیش از چهار هزار شکایت به این کمیسیون واصل شد که طبق قانون به آن ها در بخش های مختلف رسیدگی کردیم‌.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و گرانی های اخير گفت: حال و روز مردم حال و روز خوبی نیست که به عنوان مسئول وظیفه داریم تمام تلاشمان را کنیم که وضعیت اقتصادی، معیشتی و رفاهی مردم بهتر شود.



رضایی با تاکید بر اینکه تابستان سختی در انتظار استان بوشهر و همچنین دشتستان است گفت: سال گذشته شاهد خشکسالی بودیم و پیش بینی تابستان گرم و کم آبی را داریم.
وی اضافه کرد: از همه دستگاه های دولتی و مردم خواهش می کنم که در بحث مصرف و مدیریت مصرف آب و برق همکاری کنند که انشاالله با قطعی برق روبرو نشویم.

رضایی در خصوص مشکل آب در دشتستان بیان کرد:
بزرگ ترین چالش امروز ما در دشتستان آب است؛ وضعیت منابع آبی ما مطلوب نیست که با طرح هایی که از گذشته شروع شده در آینده ای نزدیک وضعیت آب بهتر خواهد شد که همه در مصرف آب همکاری کنند تا با کمترین سختی تابستان را پشت سر بگذاریم.

نماینده دشتستان گفت: بزودی طبق وعده ای که به مردم داده بودم همه آرائم را به صورت شفاف از روز اول در مجلس منتشر خواهم کرد.

رضایی گفت: مهم ترین و اصلی ترین پروژه ما در دشتستان در حال حاضر پروژه احداث سد دالکی است که ظرفیت ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب دارد و جمعا ظرفیت آب سالانه آن به ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.


وی با اشاره به اینکه سد دالکی ارزش استراتژیک برای ما در دشتستان دارد افزود: این سد بر روی اقتصاد دشتستان تاثیر مستقیم می گذارد که بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی ما را آبیاری خواهد کرد و بخش زیادی از نیاز آب شرب ما را به ویژه در شهر برازجان تامین میکند.

رضایی در مورد آخرین وضعیت سد دالکی بیان کرد: آخرین بازدیدی که از سد دالکی در جمعه گذشته با همراهی معاون ریاست جمهوری داشتیم این سد بیش از ۴۰ درصد پیشرفت دارد که چند سال دیگر طول می کشد تا به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد:  علاوه بر سد دالکی آبشیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی به نام برازجان داریم که در حال احداث است و در فاز اول قرار است روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب در اختیار دشتستان و بویژه شهر برازجان قرار بگیرد که در امسال انشاالله به بهره برداری برسد.

رضایی در خصوص بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان گفت: این بیمارستان در کنار پروژه سد دالکی پروژه کلان ما در دشتستان است که اهمیت بالایی دارد؛ متاسفانه از عملکرد پیمانکار پروژه راضی نیستیم که فاز اول آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در سال جاری وارد فاز نهایی بیمارستان شویم.
نماینده شهرستان دشتستان در پاسخ به سوال مدیرمسئول هفته نامه اتحادجنوب در خصوص بزرگراه دالکی به کنارتخته گفت: از ماه های اول کارم به عنوان نماینده دشتستان در مرکز نیز پیگیر این موضوع بودم که مثل مابقی پروژه ها مشکل اصلی آن منابع مالی است که با توجه به اینکه دولت با  شرایط سختی در بودجه مواجه می شود پروژه های عمرانی را متوقف می کند که از جمله آن بزرگراه دالکی به کنارتخته است.

 

رضایی اضافه کرد: آن کاری که از دستمان بر می امد که متصدی اصلی آن و همچنین معاون وزیر را دعوت کردیم و اعتباراتی گذاشتند که به واسطه پرهزینه بودن پروژه که دو تونل لازم است و دیگر کارها مثل تملک اراضی باعث شده پروژه به کندی پیش رود و متاسفانه در اولویت نیست که در این راستا تلاش داریم اما پروژه به کندی پیش می رود.

وی در خصوص راه آهن استان بوشهر گفت: جلسه ای در سفر رئیس جمهور به استان در ارتباط با راه آهن در محل پروژه گرفته شد و مسائل بررسی شد؛ یکی از اولویت های جدی استان اقتصاد ریلی ما است و اعتبارات ناچیز به آن داده می شود که در این خصوص سرمایه گذار وجود ندارد که دولت به دنبال تامین مالی جدای از بودجه است که چند مورد در حال بررسی است.

رضایی در خصوص  اینکه آیا سوالات و تذکرات به وزرا و دستگاه های مربوطه منجربه نتیجه  شده یا خیر پاسخ داد: غالب سوالات را دستگاه مربوطه پاسخ داده که ممکن است قانع کننده باشد یا قانع کننده نباشد؛ نمی توانم ارزیابی فنی کنم اما به عنوان نماینده مردم حرف مردم را زدیم و مشکلات گفته شده است و برای حل آن تلاش کردیم که بخشی از این ها منجربه نتیجه شده و دستگاه رفته پیگیری کرده و پاسخ داده است.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات ما از وزیر ارتباطات سابق وضعیت نامطلوب سرعت و آنتن دهی اینترنت در روستاهای دشتستان و شهر برازجان بود که منجر به اقدام شد و الان اکثریت مناطق دشتستان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.



رضایی در خصوص قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها گفت: این قانون  در راستای مذاکرات برجام برای کشور تولید قدرت کرد؛ باعث شد دست مذاکره کنندگان ما پر باشد که فعال شدن سانتریفیوژهای نسل شش، فعال شدن فوردو و نطنز و برگشتن به حالت سابق برای کشور تولید قدرت کرد.

نماینده دشتستان در خصوص وضعیت آب شرب دشتستان افزود: آب شرب که تحت نظارت آبفا در دشتستان توزیع می شود هیچ مشکلی ندارد؛ آب شرب بهداشتی است و خیال مردم از این بابت راحت باشد.

رضایی ادامه داد: بخش غیر بهداشتی  آب مربوط به روستاهایی است که ابفا متولی آن نیست که بیش از چهل روستا را شامل می شود اما متاسفانه تعدادی از روستاهای ما تحت نظارت شرکت آبفا نیستند که درد بزرگی است.

وی افزود: بخشی از این روستاها در شرایط مطلوبی نیستند؛ از وزیر نیرو سوال کردم که بزودی جلسه ای با وی خواهیم داشت و حتما تا رفع این مشکل ایستاده ایم و از حق مردم دفاع می کنیم.

رضایی در خصوص راه نمازگاه- ارم بیان کرد: این پروژه جزو پیگیری های  جدی ام است و همچنین جاده بهمرد درخواست کرده ایم که آن جاده نینیزک _برازجان بهسازی شود و جاده دیگری با کمک وزارت نفت انجام بدهند که در صورت انجام این پروژه یک تحول بسیار بزرگی در دشتستان به ویژه در صنعت گردشگری خواهد بود جاده گیسکان است که فاز اول آن را به ما قول داده اند و امید داریم امسال عملیات اجرایی آن شروع شود.



وی در خصوص کمربندی آبپخش گفت: کمربندی آبپخش مثل بقیه پروژه های کلان عمدتا لنگ اعتبارات است.

نماینده دشتستان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اتحادخبر در خصوص گرانی های اخیر کالاهای اساسی که چهار قلم گفته شد اما حالا بیش از هزار قلم کالا گران شده گفت: بخشی که دولت گران کرد چهار قلم بود اما این گرانی  روی دیگر اقلام وابسته به آن چهار قلم اثر گذاشت.

رضایی در ادامه بیان کرد: اینکه گفتند چهار قلم کالا گران شده است را قبول ندارم؛ در طی دو  ماه اخیر این معضل مورد پیگیری نمایندگان قرار گرفته که اگر این پیگیری ها نبود وضعیت بغرنج تر بود.
وی افزود: وزیر اقتصاد، جهاد و صنعت که متصدی این طرح بودند مکرر در جلسات مجلس احضار شدند و راه های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

رضایی یادآور شد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کردیم و اختیار به دولت دادیم اما تاکید کردیم دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار بدهد اما آنچه که شاهد آن هستیم چیزی غیر از این بوده که انتظار داریم دولت تدبیر کند  که پیشنهاد مجلس کالابرگ الکترونیک را اجرا کند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح با کم ترین صدمه و فساد مقدور است که دولت باید همت بیشتری بخرج بدهد که دولت قول داده در تابستان این کار را انجام بدهد که متاسفانه خبرهای خوبی از دولت به گوش نمی رسد که تلاش مجلس بر آن است که دولت کالا های اساسی را به قیمت شهریور  ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار بدهد.



رضایی با اشاره به اینکه مهم ترین پروژه برای کشاورزان طرح تحول نخیلات است  بیان کرد: در سفر اخیر دولت ۲۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه تصویب شد که در تبصره ۸ بودجه سال جاری طرح تحول نخیلات اضافه شد؛ از ۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت قرار بر هزینه در بخش های کشاورزی شد در طرح تحول نخیلات به ویژه در دشتستان لحاظ شود.

وی در خصوص توزیع نامتوازن اعتبارات و امکانات در استان بیان کرد: بزرگ ترین ظلمی که در حق مردم دشتستان می شود این است که حق شهرستان ما بدرستی داده نمی شود.

وی تاکید کرد: توصیه می کنیم با توجه به اینکه دشتستان قطب اصلی و اول نیروی انسانی متخصص و نخبه در استان بوشهر است در مدیریت ها نیروهای بومی در اولویت باشند و استفاده شود.

رضایی با انتقاد تلویحی از استاندار در خصوص تاخیر زیاد در انتصاب فرماندار دشتستان گفت:  چند ماه ارزشمند شهرستان را از دست دادیم.
وی افزود: با فرماندار جدید پیگیر طرح ها و پروژه های مهم شهرستان هستیم و از این طرح ها نیز اخیرا بازدید داشتیم.

رضایی ادامه داد: آبشیرین کن ها، سد دالکی، طرح تحول نخیلات، تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۱۷ شهریور از مهمترین پروژه های دشتستان هستند.

نماینده دشتستان گفت: صریحا به رویه توزیع اعتبارات در استان معترضم.

رضایی افزود: دشتستان یکی از ده شهرستان استان نیست، یک چهارم استان جمعیت دارد و باید یک چهارم بودجه استان را داشته باشد.
وی ادامه داد: رویه توزیع بودجه و اعتبارات در استان ناعادلانه است. به این رویه پایان دهید.

وی با اشاره به اینکه  حق دشتستان را به اندازه جایگاه آن نداده اند گفت: قیاس دشتستان با برخی شهرستان های دیگه ظلم است.

رضایی افزود: یک بیمارستان جوابگوی نیم میلیون جمعیت دشتستان و شهرهای و بخش های همجوار نیست.

وی با گلایه از ساختار ناعادلانه در  توجه به شهرستان دشتستان بیان کرد: در برخی شهرستان ها هنرمند نداریم اما چندین پلاتو داریم اما در دشتستان که پر از هنرمند و نخبه است هنوز پلاتوی آن تمام نشده که این نشان از بی عدالتی است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/163134