کد خبر: 163059 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 18 خرداد 1401 - 07:27
صعود کارگروه باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان به قله سیچانی با ارتفاع ۴۱۰۰متر و حوض دال دنا به ارتفاع ۴۳۵۰متر

اتحادخبر-محمدحسینی:کارگروه باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان به قله سیچانی با ارتفاع ۴۱۰۰متر و حوض دال دنا به ارتفاع ۴۳۵۰متر را صعود کردند.

اتحادخبر-محمدحسینی:کارگروه باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان به قله سیچانی با ارتفاع ۴۱۰۰متر و حوض دال دنا به ارتفاع ۴۳۵۰متر را صعود کردند.

معرفی قله دنا
کوه دنا طولی در حدود ۵۰ کیلومتری با ۴۸ قله با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متری دارد از مشهورترین آنها می توان به حوض دال،قاشمستان(بیژن۳) و قله مورگل اشاره کرد.

قله حوض دال در نزدیکی شهرستان سی سخت (استان کهگیلویه و بویر احمد) در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر یاسوج در مسیر پادنا قرار دارد.

 حوض دال با ارتفاع ۴۳۵۰متری دارای دو پناهگاه بتنی و فلزی برای کوهنوردان میباشد‌. مسیر صعود به قله ، جاده پادنا_ گردنه بیژن _ چشمه سیچانی می باشد. چشمه سیچانی در ابتدای خط الرأس حوض دال قرار دارد که دارای ارتفاع ۴۱۰۰ متری است. چندین مسیر همچون مسیر بزکش و تنگه حرا نیز برای رسیدن به قله حوض دال وجود دارد که بهترین مسیر صعود به قله همین مسیر سیچانی میباشد که با شیب ملایم تا پناهگاه ادامه دارد. این چشمه ی زیبا دارای آب شیرین و قابل شرب میباشد.


وجه تسمیه
نام قلل صعود شده:
سی چانی (۴۱۰۰ متر): به تعبیری به نام موش در ترکی می‌باشد و به تعبیر دیگر به علت اینکه سه قله در کنار هم هستند به سه چانه خمیر نان نیز تشبیه شده‌است، که به اختصار به آن سیچانی می‌گویند.

حوض دال مرکزی (۴۳۵۰ متر): به علت وجود شکل حوض مانند زیر قله «سمت غرب پناهگاه» که عقاب (در زبان محلی به آن دال می‌گویند) در آنجا می‌نشیند و چون در جبهه مرکزی واقع شده به آن حوض دال مرکزی می‌گویند.

پوشش گیاهی
گون،ارژن،بادام کوهی،زرشک
پوشش جانوری
کبک،کلاغ،بزکوهی


گزارش صعود
طبق هماهنگی قبلی اعضاءگروه صبح روز جمعه مورخ۱۴۰۱/۰۳/۱۳با وسیله نقلیه شخصی خود ساعت ۸ صبح در میدان شهید گنجی برازجان حضوربعمل آورده وبه سمت سی سخت حرکت نمودند که در طول مسیربعداز صرف صبحانه وگذشتن از نورآبادویاسوج در محل ۲۰ کیلومتری سی سخت جهت صرف نهارتوقف نموده وپس از استراحت و حرکت مجددساعت ۱۸:۰۰ به شهر سی سخت و اقامت گاه خود جهت گذراندن شب رسیدند.

صبح روز شنبه مورخ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ساعت ۵:۳۰ دقیقه بعد از بیدارباش و هماهنگی باآژانس به سمت پارکینگ قله سیچانی حرکت نمودند.


پس از صحبت نمودن مسئول باشگاه با اعضاء ساعت ۷:۰۰صبح شروع به حرکت نموده که پس از گذارندن فراز ونشیب هاودیدگاه های برفی جهت صرف صبحانه در محل چشمه توقف نموده ومجدداًشروع به حرکت کرده ودر ساعت ۱۳:۳۰دقیقه به قله سیچانی رسیدند. بعد از گرفتن عکس و صرف نهار ساعت ۱۴:۳۰دقیقه باعبور از برخی از نقاط برفی به سمت قله حوض دادحرکت نموده ودرساعت ۱۶:۳۰ به قله حوض دال دنا رسیدندکه پس از استراحتی کوتاه وگرفتن عکس گروهی جهت شب مانی به سمت جان پناه مسیر خود راادامه داده و درساعت ۱۸:۳۰ به جان پناه رسیدند.


پس از گذراندن شب در جان پناه صبح روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ساعت ۷:۳۰دقیقه بعداز آماده شدن  اعضا شروع به حرکت کردن که درطول مسیربا عبور از برخی نقاط برفی به چشمه رسیده ودرآخرساعت ۱۲:۳۰دقیقه تمام اعضاء گروه با صحت و سلامتی کامل به پارکینگ سیجانی رسیده و مسیرخود را به سمت دیارشان برازجان آغاز نمودند .

اسامی شرکت کننده در برنامه
۱.مختار هادی نژاد(سرپرست باشگاه)
۲.رضا ملکمی برازجانی (راهنما)
۳.محمدحسینی (سرپرست)
۴.نوید ملکمی 
۵.وحید حسینی (عکاس)

روابط عمومی باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان 
محمد حسینی

 









لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/163059