امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 تير 1392 - 10:24

بیشتر اطلاعات ما از منابعی تحت عنوان"مسالک" که در اواخر قرن سوم توسط جغرافی دانان عرب و ایرانی و مسافرانی از جمله "ابن بلخی"، "ابن خردابه"، "استخری"، "مستوفی" و "مقدسی" نوشته شده تشکیل شده است.

 

 

وبسایت نشریه"antiquity" وابسته به دانشگاه دورهام انگلستان در تحقیقی که به قلم فردی به نام پارسا قاسمی منتشر کرده به بررسی جاده ها و شهرهای باستانی مابین بیشابور وبرازجان پرداخته و جایگاه ارزشمند و حیاتی آنها در دوران ساسانیان را مورد ارزیابی قرار داده است.


به گزارش اتحادجنوب به نقل از «استان نیوز»، نشریه"antiquity"در طول سال چهار بار و هر سه ماه یک بار مطالبی از تاریخ باستان در سراسر دنیا رامنتشر می نماید.

نوشتار حاضر، گزارشی است با عنوان" بیشابور – برازجان؛ بررسی جاده های باستانی که باسعی فردی به نام پارسا قاسمی تهیه شده است.

فارس باستان، پایتخت سلسله های بزرگ از پیش از اسلام تا دوران اسلامی، بخش های زیادی از جنوب ایران را در خود جای داده که شامل جاده های ارتباطی زیاد و مهمی به نقاط مختلف می گردد.

در این تحقیق تلاش شده تا بخشی از یک جاده قدیمی در غرب استان فارس، جاده ای که از بیشابور شروع شده و تا برازجان در استان بوشهر کنونی ادامه پیدا می کند و تاریخ احداث آن به دوره ساسانی برمی گردد را بررسی نماید.

بقایای شهر بیشابور که توسط شاپور اول بنا نهاده شد در شمال غرب شهر کازرون، و شهر برازجان در 63 کیلومتری شمال بندر بوشهر قرار دارد که این شهر در 110 کیلومتری جنوب غرب بیشاپور واقع گردیده است. هر دو شهر بر اساس اهمیت شان و با توجه به مکانی که در آن قرار گرفته اند که نزدیک به خلیج فارس و همچنین در مجاورت شبکه متنوع جادهای قرار دارند رشد کردند.


 

بیشتراطلاعات ما از منابعی تحت عنوان"مسالک" که در اواخر قرن سوم توسط جغرافیدانان عرب و ایرانی و مسافرانی از جمله "ابن بلخی"، "ابن خردابه"، "استخری"، "مستوفی" و "مقدسی" نوشته شده تشکیل شده است.

از میان همه اینها، "ابن بلخی" جاده ها را دقیق تر از دیگران ثبت کرده است.بعدها "سر آورل استین" و "کریمی" بر روی جاده های ایران ازجمله این مسیر بخصوص، مطالعاتی انجام دادند، ولی مطالعات آنها بدون بررسی دقیق انجام شد. این در واقع انگیزه ای شد برای تحقیق حاضر.

کارمیدانی بین فوریه و آوریل 2007 انجام گردید که با تحقیق کتابخانه ای همراه شد.کارهای میدانی بصورت پیاده، همراه با خودرو، موتورسیکلت و همچنین گرداوری اطلاعات از مردم محلی انجام پذیرفته است.


 

بعد ازشناسایی هر مکان، اندازه های تقریبی و مشخصات ثبت و نقشه های آن رسم می گردید و همچنین اشیائ فرهنگی از جمله سفال ها در هر منطقه پیدا و بصورت رندوم جمع آوری میشد. مناطق بر اساس منابع ، شواهد معماری و اسناد،  تاریخ بندی می شدند.

ابزارهای "جی پی اس" به ما کمک می نمود تا مکان هر کار و بنا را دقیقا نقشه برداری نماییم.و نرم افزار "جی آی اس" نیز در آنالیز کارها در مسیر بیشابور تا برازجان مورد استفاده قرار می گرفت.

بقایای این جاده قدیمی سازه های مختلفی من جمله کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، حوزچه های آب، بقایای سنگفرش ها و شواهدی از ساخت و ساز جاده ای از دوران ساسانی را شامل است. در میان مسیرهای شناسایی شده که در تصاویر هم مشخص است، جاده ای که در"سرمشهد" خاتمه پیدا می کند، به نظر می رسد کارآیی بهتری داشته است. طول باقی مانده آن تقریبا 4 کیلومتر و پهنای آن 5 متر است که این پهنا در جاهای مختلفی متفاوت است.


 

شیوه ساختمانی، در واقع استفاده از سنگ های بزرگ و قلوه سنگ برای پوشش میانه جاده است.(مطابق تصویر). نیز چندین حوضچه گرد، بیضی شکل و مستطیلی در مسیر جاده پیدا شد.


 

علاوه براینها، مناطق شهری و روستایی زیادی نیز از دوران ساسانی در طول مسیر شناسایی گردیدکه مهمترین آنها سر مشهد ، توز، تنگ ارم، نیروگاه، بیدزرد، ماهور بلوط و دره بلوط نام دارند. بقایای این مناطق بصورت تپه های کوچک و بزرگ که در مجاورت جاده باستانی قرار دارند قابل مشاهده هستند. احتمالا همانگونه که "اصفهانی" و"طبری" نگاشته اند، بتوان ساختار این چنین شهرها و اقامتگاه های بین راهی که در طول این جاده وجود دارند را به اردشیر و فرماندارانش در سواحل خلیج فارس ربط داد.


 

شواهد باستانشناسی در دشت های کازرون و برازجان و آزمایش موانع طبیعی و گذرگاه ها اینطور می نماید که آنجا دو مسیر قدیمی از بیشاپور تا برازجان وجود داشته است. اولین آن از بیشاپور شروع، سپس به جره، سر مشهد، بزپر، تنگ ارم، دالکی و بعد برازجان ادامه می یافته است. و دومین مسیر بیشاپور تا برازجان، از میان دورترین نقاطه غرب دشت کازرون، سپس تا تنگ ترکان، کنارتخته، خشت، و پل مشیر ادامه می یافته است.


 

اولین مسیر قدمت بیشتری دارد و تاریخ استفاده از آن به دوران هخامنشی برمی گردد. این مسیر در واقع اهمیت فراوانی از لحاظ اقتصادی و بازرگانی در عصر ساسانیان داشته همانگونه که با حضور شهرها و روستا هایی در مجاورت آن مشخص شده است. شهرهایی که شمال فارس را به سواحل خلیج فارس متصل می نمود./ب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/04/29 - 23:58
0
0
منظورت که بوشهر نیست؟؟!!
قابل توجه شهری که 50 سال پیش زیر اب بوده!!!
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 8 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...