- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
بیشتر اطلاعات ما از منابعی تحت عنوان"مسالک" که در اواخر قرن سوم توسط جغرافی دانان عرب و ایرانی و مسافرانی از جمله "ابن بلخی"، "ابن خردابه"، "استخری"، "مستوفی" و "مقدسی" نوشته شده تشکیل شده است.
وبسایت نشریه"antiquity" وابسته به دانشگاه دورهام انگلستان در تحقیقی که به قلم فردی به نام پارسا قاسمی منتشر کرده به بررسی جاده ها و شهرهای باستانی مابین بیشابور وبرازجان پرداخته و جایگاه ارزشمند و حیاتی آنها در دوران ساسانیان را مورد ارزیابی قرار داده است.
به گزارش اتحادجنوب به نقل از «استان نیوز»، نشریه"antiquity"در طول سال چهار بار و هر سه ماه یک بار مطالبی از تاریخ باستان در سراسر دنیا رامنتشر می نماید.
نوشتار حاضر، گزارشی است با عنوان" بیشابور – برازجان؛ بررسی جاده های باستانی که باسعی فردی به نام پارسا قاسمی تهیه شده است.
فارس باستان، پایتخت سلسله های بزرگ از پیش از اسلام تا دوران اسلامی، بخش های زیادی از جنوب ایران را در خود جای داده که شامل جاده های ارتباطی زیاد و مهمی به نقاط مختلف می گردد.
در این تحقیق تلاش شده تا بخشی از یک جاده قدیمی در غرب استان فارس، جاده ای که از بیشابور شروع شده و تا برازجان در استان بوشهر کنونی ادامه پیدا می کند و تاریخ احداث آن به دوره ساسانی برمی گردد را بررسی نماید.
بقایای شهر بیشابور که توسط شاپور اول بنا نهاده شد در شمال غرب شهر کازرون، و شهر برازجان در 63 کیلومتری شمال بندر بوشهر قرار دارد که این شهر در 110 کیلومتری جنوب غرب بیشاپور واقع گردیده است. هر دو شهر بر اساس اهمیت شان و با توجه به مکانی که در آن قرار گرفته اند که نزدیک به خلیج فارس و همچنین در مجاورت شبکه متنوع جادهای قرار دارند رشد کردند.
بیشتراطلاعات ما از منابعی تحت عنوان"مسالک" که در اواخر قرن سوم توسط جغرافیدانان عرب و ایرانی و مسافرانی از جمله "ابن بلخی"، "ابن خردابه"، "استخری"، "مستوفی" و "مقدسی" نوشته شده تشکیل شده است.
از میان همه اینها، "ابن بلخی" جاده ها را دقیق تر از دیگران ثبت کرده است.بعدها "سر آورل استین" و "کریمی" بر روی جاده های ایران ازجمله این مسیر بخصوص، مطالعاتی انجام دادند، ولی مطالعات آنها بدون بررسی دقیق انجام شد. این در واقع انگیزه ای شد برای تحقیق حاضر.
کارمیدانی بین فوریه و آوریل 2007 انجام گردید که با تحقیق کتابخانه ای همراه شد.کارهای میدانی بصورت پیاده، همراه با خودرو، موتورسیکلت و همچنین گرداوری اطلاعات از مردم محلی انجام پذیرفته است.
بعد ازشناسایی هر مکان، اندازه های تقریبی و مشخصات ثبت و نقشه های آن رسم می گردید و همچنین اشیائ فرهنگی از جمله سفال ها در هر منطقه پیدا و بصورت رندوم جمع آوری میشد. مناطق بر اساس منابع ، شواهد معماری و اسناد، تاریخ بندی می شدند.
ابزارهای "جی پی اس" به ما کمک می نمود تا مکان هر کار و بنا را دقیقا نقشه برداری نماییم.و نرم افزار "جی آی اس" نیز در آنالیز کارها در مسیر بیشابور تا برازجان مورد استفاده قرار می گرفت.
بقایای این جاده قدیمی سازه های مختلفی من جمله کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، حوزچه های آب، بقایای سنگفرش ها و شواهدی از ساخت و ساز جاده ای از دوران ساسانی را شامل است. در میان مسیرهای شناسایی شده که در تصاویر هم مشخص است، جاده ای که در"سرمشهد" خاتمه پیدا می کند، به نظر می رسد کارآیی بهتری داشته است. طول باقی مانده آن تقریبا 4 کیلومتر و پهنای آن 5 متر است که این پهنا در جاهای مختلفی متفاوت است.
شیوه ساختمانی، در واقع استفاده از سنگ های بزرگ و قلوه سنگ برای پوشش میانه جاده است.(مطابق تصویر). نیز چندین حوضچه گرد، بیضی شکل و مستطیلی در مسیر جاده پیدا شد.
علاوه براینها، مناطق شهری و روستایی زیادی نیز از دوران ساسانی در طول مسیر شناسایی گردیدکه مهمترین آنها سر مشهد ، توز، تنگ ارم، نیروگاه، بیدزرد، ماهور بلوط و دره بلوط نام دارند. بقایای این مناطق بصورت تپه های کوچک و بزرگ که در مجاورت جاده باستانی قرار دارند قابل مشاهده هستند. احتمالا همانگونه که "اصفهانی" و"طبری" نگاشته اند، بتوان ساختار این چنین شهرها و اقامتگاه های بین راهی که در طول این جاده وجود دارند را به اردشیر و فرماندارانش در سواحل خلیج فارس ربط داد.
شواهد باستانشناسی در دشت های کازرون و برازجان و آزمایش موانع طبیعی و گذرگاه ها اینطور می نماید که آنجا دو مسیر قدیمی از بیشاپور تا برازجان وجود داشته است. اولین آن از بیشاپور شروع، سپس به جره، سر مشهد، بزپر، تنگ ارم، دالکی و بعد برازجان ادامه می یافته است. و دومین مسیر بیشاپور تا برازجان، از میان دورترین نقاطه غرب دشت کازرون، سپس تا تنگ ترکان، کنارتخته، خشت، و پل مشیر ادامه می یافته است.
اولین مسیر قدمت بیشتری دارد و تاریخ استفاده از آن به دوران هخامنشی برمی گردد. این مسیر در واقع اهمیت فراوانی از لحاظ اقتصادی و بازرگانی در عصر ساسانیان داشته همانگونه که با حضور شهرها و روستا هایی در مجاورت آن مشخص شده است. شهرهایی که شمال فارس را به سواحل خلیج فارس متصل می نمود./ب
تازه ترین خبرها
- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
- پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد
- دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران/ زهرا کیانی بازهم قهرمان شد
- تداوم بارشهای رگباری در این استانها/ کوهنوردی ممنوع!
- آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
- میزان تولید پتروشیمی بوشهر ۳۷ درصد افزایش یافت
- اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
- مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
- حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
- خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
- رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
- پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
- ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
- تأکید فدراسیون فوتبال؛ تماشای بازیها نباید رایگان باشد
- وزیر علوم : کنکوریها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
- قیمت طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
- تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
- تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
- مسئولیتهای اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
- عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
- کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
- مستقل شدن روابط عمومیها در دستگاههای اجرایی پیگیری میشود
- هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
- مشکلات کانالهای آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
- مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
- کاروان خدمت استان بوشهر به عسلویه رسید
- مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
- مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا میشود
- بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
- آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
- امدادرسانی به خدمه شناور تانزانیایی در آبهای بوشهر انجام شد
- همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
- امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/06
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/06
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۶
- رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
- راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
- نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
- عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار میکنند