امروز: سه شنبه 28 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 اسفند 1400 - 08:20

اتحادخبر: معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به دستاورد دولت مردمی برای عبور از زمستان بدون خاموشی، از افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پیک تابستان خبر داد. همایون حایری صبح امروز در جمع خبرنگاران با تشریح اقدامات وزارت نیرو در عبور از زمستان بدون خاموشی اظهار کرد: زمستانی که گذشت، زمستان سختی بود و به‌رغم محدودیتی که در...

 

اتحادخبر: معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به دستاورد دولت مردمی برای عبور از زمستان بدون خاموشی، از افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پیک تابستان خبر داد.

افزایش ٦٠٠٠ مگاواتی ظرفیت تولید برق برای تابستان

به گزارش ایسنا، همایون حایری صبح امروز در جمع خبرنگاران با تشریح اقدامات وزارت نیرو در عبور از زمستان بدون خاموشی اظهار کرد: زمستانی که گذشت، زمستان سختی بود و به‌رغم محدودیتی که در قسمت تامین سوخت گاز با توجه به رشد مصرف گاز خانگی داشتیم، اما همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت نفت، صمت و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت و توانستیم این زمستان را بعد از چند سال محدودیتی که اعمال می‌شد، بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو زمستان بدون خاموشی را دستاورد بسیار خوبی برای دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: اقداماتی که در زمستان امسال رخ داد، پیش‌ نیازی بود که بتوانیم تابستان سخت سال آینده را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم و در این مسیر نیز به همراهی و پشتیبانی مردم و رسانه‌ها نیاز داریم.

وی با اشاره به تابستان‌های گذشته و مشکلات موجود، اضافه کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر تراز تولید و مصرف برق به هم خورده بود و همین نکته باعث می‌شد که در تابستان‌ها دچار محدودیت‌هایی شویم که به صنعت و بخش خانگی اعمال می‌شد. البته بر اساس برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس در این زمینه باید بتوانیم این اختلاف تولید، مصرف و همچنین وابستگی که در بخش تولید به نیروگاه‌های برق آبی داشتیم را جبران کنیم.

حایری ادامه داد: به هرحال هر زمان نزولات آسمانی کم بود، تراز تولید و مصرف بیشتر جلوه می‌کرد و منجر به این می‌شد که در تامین برق مردم در لحظاتی از پیک مصرف موفق نباشیم.

 

افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی ۴ سال

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه وزیر نیرو برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی چهار سال، گفت: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث‌شده توسط صنایع است که بر اساس آن طی چهار سال دولت مردمی ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور اضافه خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای بند «ی» تبصره ۸ در زمستان امسال که با هدف اصلاح مصرف مشترکان انجام شد، تصریح کرد: در کنار این اقدامات وزارت نیرو، با صرفه‌جویی‌ و مدیریت مصرف که توسط مشترکان طی این مدت صورت می‌گیرد، کمک شایانی در این زمینه انجام می‌شود.

حایری اظهار امیدواری کرد که با ترکیبی از ظرفیت نیروگاه‌های جدید و برنامه مدیریت مصرف، بتوانیم تاب آوری شبکه را افزایش دهیم یعنی در کنار افزایش ظرفیت تولید بتوانیم مدیریت مصرف منطقی را در کشور اجرا کنیم.

 

اجرای ۱۰۰ برنامه عملیاتی صنعت برق برای عبور از تابستان

 

وی با تشریح برنامه وزارت نیرو برای پیک تابستان سال آینده، اظهار کرد: برای تابستان نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی را در نظر گرفتیم که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان سخت عبور کنیم.

 

نخستین نیروگاه احداثی صنایع پیک تابستان به مدار می‌آید

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو اضافه کرد: برنامه‌ای که برای تابستان سال آینده در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار ۴۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است. ۴۲۶۰ مگاوات آن واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع که اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود ۱۱۱۳ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.

 

تبادل برق با کشورهای همسایه به ١٠ هزار مگاوات می رسد

 

به گزارش ایسنا، همایون حائری در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت صادرات برق، گفت: درحال حاضر با کشورهای همسایه که با آنها مرز خاکی داریم، صادرات واردات برق داریم همچنین برنامه اتصال الکتریکی به اروپا را در دستور کار قرار داده ایم که بخشی از آن از مسیر روسیه خواهد بود که مطالعات آن در حال انجام است.

وی با اشاره به دیدار معاونین وزرای نیروی ایران و آذربایجان اظهار کرد: پروژه اتصال الکتریکی با اروپا توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

حائری در خصوص برنامه صادرات برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: صادرات به این کشورها از مسیر کابل زیردریایی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات برق داریم، گفت: تفاهم‌نامه با مقامات قطر  در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی و ارتباط الکتریکی از دریا و همچنین جهت ترانزیت برق است.

 

وی درباره استفاده ۱۰۰درصدی از نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان سال جاری گفت: در تابستان سال گذشته ما ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که با احداث نیروگاه جدید و بخشی با استفاده از نیروگاه‌های موجود، ظرفیت را افزایش خواهیم داد. همچنین استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی و مدیریت مصرف نیز از دیگر برنامه‌ها جهت تامین برق تابستان است.

 

حائری با بیان اینکه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را انجام داده و نزولات آسمانی نیز کمک می‌کند که شرایط تولید نسبت به سال گذشته بهتر باشد، گفت: برنامه احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه یادآور شد: جهت تحقق این برنامه، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در کنار افزایش ظرفیت، توجه به راندمان نیروگاه‌ها نیز در دستور کار است که بر این اساس در سال جاری راندمان نیروگاه‌ها به بیش از ۳۹ درصد می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه با احداث تجدیدپذیرها تا ۱۴۰۱ راندمان به ۴۰ درصد خواهد رسید و با هر یک درصد افزایش راندمان، سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: با ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید که ۱۰ هزار مگاوات آن از تجدیدپذیرها و ۲۵ هزار مگاوات سیکل ترکیبی است، راندمان نیروگاه‌ها به ۵۸ درصد می‌رسد. علاوه بر آن در کنار این ۳۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌های قدیمی نیز بازنشسته می‌شوند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ درصد نیروگاه ها، راندمان ۱۷ درصدی دارند که میزان تولید برق آنها در قبال مصرف گاز بسیار پایین است اما اگر بتوانیم راندمان را به ۶۰ درصد برسانیم به ازای هر متر مکعب ۶ کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

حائری درباره افزایش تولید برق از انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌های اتمی ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی مصرف نمی‌کنند، انرژی پاک دارند. در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر راندمان خوبی داشته و تولید برق آن نیز در حد مناسب است.

 

او درباره واحدهای DG اظهار کرد: ما حدود ۲۰۰۰ واحد تولید پراکنده و نزدیکِ مصرف‌کننده داریم که تلفاتی ندارد و برای تولید برق از آنها در بخش خصوصی هم قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. در کل واحدهای نیروگاه اتمی و DG کمک زیادی به صنعت برق خواهند داشت.

وی درباره تلفات شبکه توزیع برق گفت: در سال های گذشته تلفات شبکه برق ۱۵ و یک دهم درصد بود که با برنامه های اجرا شده در این بخش این رقم هم اکنون ۹ و دو دهم درصد است این کاهش تلفات ضمن این که هزینه ها را کاهش می دهد صرفه جویی در مصرف سوخت را نیز به همراه دارد.

معاون برق وزیر نیرو یکی از مشکلات مهم چند سال گذشته را فعالیت رمزارزهای غیرمجاز دانست و افزود: فعالیت این رمز ارزها در تابستان گذشته از دلایل مهم ناترازی های تولید و مصرف برق بود به نحوی که این مراکز در تابستان تا ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق را به خود اختصاص دادند البته ما تونستیم با کمک نهادهای قضایی و نظامی بخشی از این مراکز غیرمجاز را جمع آوری کنیم.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • از تورم تا انتخابات/ مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1402
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • خاکسپاری مادر شهید تمیزی در سالروز شهادت فرزندش/ تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • تصاویر اتحاد خبر از حال و هوای نوروز باستانی در برازجان
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • انتصاب یک نیروی متخصص بومی به عضویت هیات مدیره پتروشیمی جم
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • .: اسماعیل حدود 2 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 2 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 3 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 5 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 6 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 7 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 10 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 10 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 10 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...
  • .: ا.ن حدود 10 روز قبل گفت: جنگ و صلح چه ...