امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 28 اسفند 1400 - 09:00
اختصاصی اتحادخبر؛

اتحادخبر-اکبر صابری: در سال 1400 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بودیم که برای مرور آنچه بر ما رفته است و برای ثبت در تاریخ به مهمترین آنها – به زعم بنده- اشاره می گردد.گرچه با واکسینه کردن مردم در بسیاری از کشورهای جهان، مردم کمی رنگ آرامش را به روی خود دیدند ولی زندگی مردم هنوز به حالت عادی برنگشته و روزانه هزاران نفر در سراسر جهان به ...

 

ایران و جهان در سال 1400

اکبر صابری:

 

در سال 1400 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بودیم که برای مرور آنچه بر ما رفته است و برای ثبت در تاریخ به مهمترین آنها – به زعم بنده- اشاره می گردد.


جهان
درگیری با کرونا ویروس


گرچه با واکسینه کردن مردم در بسیاری از کشورهای جهان، مردم کمی رنگ آرامش را به روی خود دیدند ولی زندگی مردم هنوز به حالت عادی برنگشته و روزانه هزاران نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند. در مجموع طی دو سال و اندی که کرونا ویروس در جهان همه گیر شده است شش میلیون و ۳۲ هزار و ۷۶۹ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.


به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان


طالبان که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامند، یک سازمان مذهبی- نظامی متشکل از اسلامگرایان سنی در افغانستان است. حکومت‌ها و سازمان‌های متعددی آن را تروریستی قلمداد کرده‌اند. رهبر کنونی طالبان پس از کشته شدن ملا اختر منصور، از سال ۲۰۱۶ مولوی هبت‌الله آخوندزاده است.
در پی توافق‌نامه صلح دوحه میان دولت ایالات متحده آمریکا با طالبان که منجر به خروج اغلب سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان در سال ۲۰۲۱ شد، طالبان حملات گسترده‌ای را آغاز کرد. نهایتا تا پایان مردادماه 1400 بیش از 90 درصد خاک افغانستان به تصرف طالبان درآمد.
حکومت طالبان تاکنون در جهان به رسمیت شناخته نشده است. ولی همچنان بیش از هفت ماه است که بر افغانستان حکومت می کند.


جنگ روسیه و اوکراین


در ۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایهٔ غربی خود آغاز کرد. این تهاجم، بزرگ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.
موضع منفعل ایران در قبال تجاوز روسیه به خاک اوکراین بازتاب منفی بسیاری داشته است. مردم ایران روسیه را دوست قابل اعتمادی برای ایران نمی دانند.


ایران
کرونا ویروس


ایران سال 1400 را با وضعیت قرمز کرونایی آغاز کرد. مردم ایران در سال 1400 سه پیک چهارم، پنجم و ششم کرونا را تجربه کرد. مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۱۳۷ هزار و ۷۴۷ نفر تاکنون (14 اسفندماه 1400) رسیده است.
آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در پیک پنجم (مرداد تا نیمه شهریور) به روزانه بین 600 تا 700 نفر و در چند مورد بیش از 700 نفر رسید. (709 مورد فوت در 2 شهریور 1400)
خوشبختانه با گسترش تزریق واکسن، آمار تلفات در پیک ششم کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به حدود یک سوم پیک پنجم رسید.


انتخابات ریاست جمهوری


سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران ۲۸ خرداد 1400 برگزار شد و در آن آقای سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.
۵۹۲ داوطلب برای حضور در این انتخابات به عنوان نامزد ثبت نام کردند که شورای نگهبان صلاحیت هفت نفر را برای نامزدی در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری تأیید کرد: محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی. جلیلی و زاکانی به نفع رئیسی و مهرعلیزاده به نفع همتی کناره‌گیری کردند و در نهایت انتخابات بین چهار گزینه برگزار شد.
در این انتخابات که خیلی رقابتی نبود و همه سلایق سیاسی را نمایندگی نمی کرد گزینه های اصلی اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند و ناچار بخشی از اصلاح طلبان به عبدالناصر همتی رای دادند و بخشی دیگر یا رای ندادند یا رای سفید و باطله به صندوق انداختند.


انتخابات ششمین دوره شوراها


انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد. انتخاباتی که زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری چندان مورد توجه قرار نگرفت.


فامیل بازی در دولت سیزدهم


اندکی پس از استقرار دولت سیزدهم، خبرها و مستنداتی پیرامون انتصابات فامیلی در رسانه‌ها و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که به ‌تدریج، افزایش جهشی تعداد منصوبان، توجه افکارعمومی را به خود جلب کرد.
میثم نیلی که از سوی وزیر ارشاد حکم عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را دریافت کرده، برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است.
زینب کدخدا با حکم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سمت رئیس دانشکده دندانپزشکی منصوب شد. این درحالی‌که است برخی رسانه‌ها خبری حاکی از اینکه او دخترخاله همسر ابراهیم رئیسی است، منتشر کردند که تکذیبی درپی نداشت.
مسعود فیاضی، برادر داماد زاکانی و معاون زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس، از سوی رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش معرفی شد که البته پشت سد «بهارستان» ماند و نتوانست رأی اعتماد بگیرد.
الهام اکبری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور آموزش‌های شهروندی، همسر احمد نادری نماینده مجلسی است که اخیرا رفتنش به ورزشگاه رئال مادرید را برای «مردشناسی» دانسته بود.
جواد اوجی وزیر نفت در حکمی پیام کهتری انور از نزدیکان سعید جلیلی را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد. مدتی بعد، باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما، سند استخدام او را منتشر کرد که نشان می‌داد با دستور ویژه وزیر حقوق ۳۲ میلیون تومانی دریافت می‌کند.
 این‌ها، نمونه‌های اندکی از انتصابات فامیلی رسمی است و البته حجم خبرهای رسمی و غیررسمی رسانه‌ای درباره انتصابات فامیلی بسیار گسترده‌تر بوده است.


طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی


طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تیرماه 1399 و در دومین ماه فعالیت مجلس یازدهم اعلام وصول شد.
این طرح که با مخالفت شدید افکار عمومی روبرو شد از سال گذشته تاکنون بارها به انحاء مختلف در مجلس مطرح و هربار به دلیل واکنش منفی مردم مسکوت گذاشته شده است.
اخیرا نیز بیش از 160 نماینده مجلس خواستار اعاده این طرح از کمیسیون ویژه به صحن علنی برای بررسی و تصمیم گیری نهایی شدند.


 طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات


طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک در جلسه علنی روز 18 آبان ماه 1400 مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح به امضای بیش از هفتاد نفر از نمایندگان رسیده بود.
این دو طرح (طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات و طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی) مخالفت زیادی را در افکار عمومی برانگیخت.
به عنوان نمونه مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: «نمایندگان محترم مجلس بهتر نیست در این روزها که مشکلات اقتصادی کشور از در و دیوار بالا می‌رود به فکر ارائه طرح‌هایی برای حل گره‌های زده شده به اقتصاد کشور باشند. طرح صیانت از فضای مجازی، صیانت از حقوق عامه مردم در برابر حیوانات و هزار صیانت دیگر فعلا اولویت جامعه نیست. بسیاری از مردم نگران زندگی و آینده خود هستند. چه کسی قرار است از معیشت مردم صیانت کند؟ چرا طرحی ارائه نمی‎دهید تا اموال مردم در بورس را صیانت کند؟ یا کاری نمی‌کنید که ارزش پول ملی بالا رود؟»


برجام


چند ماه بعد از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و در زمستان 1399 و بهار 1400  دور جدیدی از مذاکرات ایران با کشورهای 1 4 در وین آغاز شد. اگرچه دولت ایران به دلیل خروج واشنگتن از برجام و کارشکنی‌های این کشور تمایلی به مذاکرات مستقیم با این کشور نداشت اما بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم و انجام شش دور مذاکرات، از دیدگاه مقامات دولتی اختلافات بین طرفین به حداقل رسید و در حالی که به قول حسن روحانی فقط امضای آخر برای احیای برجام باقی مانده بود به دلایلی که روشن بیان نشده است به نتیجه نهایی نرسید تا کار به دولت سیزدهم و تیم ابراهیم رئیسی کشیده شود.
در دولت آیت الله رئیسی و بعد از چند ماه وقفه، مذاکرات ادامه یافت اما تا زمان تنظیم این یادداشت (نیمه اسفندماه) توافق نهایی حاصل و اعلان نشده است.


قرارداد 25 ساله با چین


توافق ۲۵ ساله ایران و چین فروردین 1400 در جریان سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در تهران امضا شد.
امیر عبداللهیان وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی دی ماه امسال سفری دو روزه به پکن داشت که به قول سفیر ایران در چین «اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله از دستاوردهای مهم این سفر بود.»
این قرارداد انتقادهای زیادی را در داخل ایران برانگیخت. برخی با عنوان «قرارداد ترکمانچای» از آن یاد کردند. و عده‌ای آن را ناقض اصل ۷۷ قانون اساسی می‌دانند. همچنین شماری از نمایندگان مجلس از ابعاد «پنهان» این قرارداد ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرا این قرارداد از تصویب مجلس شورای اسلامی نگذشته است.


انتقاد به رفتار پدر مآبانه روسیه


از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران و روسیه متحدان استراتژیک هستند. ایران و روسیه همچنین متحدان نظامی در درگیری‌های سوریه و عراق بودند.
به اعتقاد کارشناسان امضای سند همکاری با چین و تلاش برای امضای سند همکاری با روسیه در چارچوب سیاست «نگاه به شرق» دنبال می‌شود که در سال‌های اخیر از سوی مقام معظم  رهبری  به عنوان محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام شده است. (خبرگزاری صدا و سیما 28 دی 1400)
برخی دلسوزان وطن نگران وابستگی از سر ناچاری ایران به روسیه هستند و به قولی اختلاف و جنگ سرد با آمریکا نباید ما را به دامن روسیه بغلطاند و اصل «نه شرقی و نه غربی» انقلاب اسلامی را مورد خدشه قرار دهد.
نگرانی دیگر برخی از مردم رفتارهای قیم مآبانه روسیه با ایران است که اصل عزت ایران و ایرانی را خدشه دار می نماید.


سفر آیت الله رئیسی به مسکو


اول بهمن 1400 آیت الله رئیسی سفری به مسکو داشتند که حضور دو روزه وی در مسکو دستاورد ملموس و قابل ذکری در بر نداشت.
نحوه استقبال سرد از رئیس جمهور ایران، چینش و میزانسن خاص در دیدار سید ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین، حتی جمله «در خدمت شما هستیم» که از زبان رئیس‌جمهور ایران بیان شد و دیگر مسائل حاشیه‌ای هم به این سفر اضافه شد تا عملاً شاهد یک سفر پرحاشیه و کم دستاورد باشیم.
سفر محمدباقر قالیباف به روسیه نیز با استقبال سرد مقامات روسی روبرو شد و حتی رئیس جمهور روسیه حاضر به ملاقات با رئیس مجلس ایران نشد.  
مجموع این حواشی باعث شد سفر آیت الله رئیسی به مسکو با انتقادات زیادی مواجه شود.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/01/04 - 09:42
1
2
مهمترین مسایل ایران و جهان را اشاره کردید. خیلی عالی بود. یادآوری و مرور خوبی روی سال 1400 بود.
ضمن اینکه خائن تر از روسیه به ایران در طول تاریخ پیدا نمی کنید. فقط منافع خودشان براشون مهم است. نباید فریب این روس مکار را خورد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 4 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...