امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 اسفند 1400 - 18:00
یاداشت نوروزی مدیر مسئول؛

اتحادخبر- اکبر صابری :نوروز باستانی نوید دهنده بهار زندگانی یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید بر هم وطنان عزیزم مبارک باد. امیدوارم در سال پیش رو بهترین ها برای تان رقم بخورد.در ابتدای این یادداشت سالانه مهمترین اتفاقات استان  و شهرستان را در سال 1400 مرور می کنیم. بالاخره پس از شش سال رفت وآمد لایحه منطقه آزاد بوشهر میان مجلس، شورای نگهبان و...

 

مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1400 در استان بوشهر/ از تصویب منطقه آزاد تا گرما، شرجی و قطع برق

 اکبر صابری :

 

نوروز باستانی نوید دهنده بهار زندگانی یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید بر هم وطنان عزیزم مبارک باد. امیدوارم در سال پیش رو بهترین ها برای تان رقم بخورد.


در ابتدای این یادداشت سالانه مهمترین اتفاقات استان  و شهرستان را در سال 1400 مرور می کنیم.


استان بوشهر
تصویب منطقه آزاد بوشهر


بالاخره پس از شش سال رفت وآمد لایحه منطقه آزاد بوشهر میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اردیبهشت 1400 این لایحه به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
اسفند 1399 هیاتی از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفری به بوشهر دلایل، ضرورت و زیرساخت های بوشهر برای منطقه آزاد را مورد بررسی قرار دادند.
فروردین 1400 کمیسیون زیربنایی مجمع در جلسه ای این لایحه اختلافی را مورد بحث و بررسی قرار داد. برای این جلسه استاندار بوشهر و من تنها نفراتی بودیم که به کمیسیون بررسی این لایحه دعوت شدیم. من به واسطه درگیری با بیماری کرونا در آن جلسه حضور پیدا نکردم و آقای زرین فر معاون اقتصادی استاندار، وی را برای شرکت در کمیسیون مذکور همراهی کرد. آقای گراوند استاندار وقت بوشهر در آن جلسه دفاع بسیار قوی و خوبی از تاسیس منطقه آزاد در بوشهر کردند و نظر موافق کمیسون جلب گردید تا اینکه در اردیبهشت 1400 این لایحه در صحن مجمع به تصویب نهایی رسید.
حدود 9 ماه کار خاصی برای راه اندازی منطقه آزاد بوشهر صورت نگرفت تا اینکه بهمن ماه 1400 در سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به بوشهر، مدیر اجرایی و در واقع مسئول راه اندازی این منطقه منصوب و معرفی گردید.  


زمین لرزه 5.9 ریشتری در گناوه


29 فروردین زمین لرزه 5.9 ریشتری شهرستان گناوه را لرزاند. خوشبختانه این زلزله خسارات جانی و تلفات نداشته و تنها 5 نفر مصدوم شدند. بیشترین خسارات نیز مربوط به ریزش دیوار حیاط و ترک خوردگی برخی منازل در روستاهای گناوه بود.


گرما، شرجی و قطع برق


امسال نیز به بدلیل بارش کم باران در سال آبی گذشته، گرما زودتر دامن گیر مردم استان بوشهر شد. بدتر اینکه در این گرمای زودرس خردادماه و در اوج گرمای نیمروزی شاهد قطعی برق و به تبع آن قطع آب بودند.
آیندگان اگر این مطلب را ببینند و بخوانند انگشت تعجب به دهان خواهند گرفت از اینکه مگر میشود در قرن بیست و یکم کشوری در گوشه ای از دنیا در این گرما و شرجی نفس گیر قطع برق هم داشته باشد! ولی متاسفانه این معضل سالهاست که دامن گیر مردم ایران و به خصوص جنوب کشور است.


عبور از پیک پنجم کرونا


اواخر شهریور 1400 استان بوشهر از پیک پنجم کرونا عبور کرد و ابتلا به کرونا و تلفات انسانی این ویروس منحوس کاهش یافت. مرداد و شهریور مرگ باری را مردم پشت سر گذاشتند.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون وقت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به افزایش بی سابقه مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در مرداد ماه 1400 بیان کرد: در مدت مذکور، ۱۶ هزار و ۳۳۵ مورد بیماری کوید ۱۹ در استان شناسایی شد که در مقایسه با تیرماه که ۱۲ هزار و ۵۸۸ مورد بود از رشد ۳۰ درصدی برخواردار بود. وی ادامه داد: تعداد موارد فوتی نیز در مرداد به بیش از ۳۴۰ مورد رسید که در مقایسه با تیر که ۱۳۰ مورد بود، رشد دو و نیم برابری داشته است.


معرفی استاندار جدید بوشهر


چهارم مهر 1400 با حضور سردار احمد وحیدی وزیر کشور در جلسه شورای اداری استان بوشهر، سردار احمد محمدی زاده به عنوان استاندار جدید بوشهر معرفی و از خدمات چهار ساله عبدالکریم گراوند در این سمت تقدیر شد.


رکورد عزل و نصب ها


حدود یک ماه بعد از انتصاب استاندار جدید بوشهر موتور عزل و نصب های استاندار روشن شد و با چنان سرعتی کمر به تغییر مدیران شایسته و ناشایست، کم کار و پر کار بسته شد که وزارت کشور از استان بوشهر به عنوان پیشتاز در تغییرات مدیریتی نام برده و تقدیر کردند.
«محمد تقی ایرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: میزان انتصابات در استان بوشهر در کشور رکورد محسوب می شود.» (15 اسفند1400)
گرچه تغییرات بعد از هر دولتی طبیعی به نظر می رسد ولی کاش این تغییرات فقط در پست های سیاسی صورت می گرفت و مناصب اجرایی و فنی و تخصصی را کمتر در بر می گرفت تا سرمایه های مدیریتی کشور و استان ها پس از تجربه اندوزی های گران بها به آسانی از دست نمی رفت. البته اگر مدیران منصوب شده بر اساس شایسته سالاری انتخاب می شدند باز حرفی نبود ولی متاسفانه در برخی انتصابات، مدیران منصوب شده به مراتب از مدیران قبلی ضعیف تر هستند.    
نکته دیگر هم البته ابقای تعداد اندکی مدیران چهارفصل است که در نوع خود جالب بود.


 وضعیت قرمز
از اواخر بهمن ماه تا نیمه اسفند پیک ششم کرونا  زندگی مردم را بار دیگر تحت تاثیر قرار داد و بیمارستان ها و درمانگاه مملو از بیماران کرونایی گردید ولی خوشبختانه پیک ششم حدود یکماه بیشتر به طول نینجامید و تلفات کمتری هم به نسبت پیک پنجم وارد کرد.  


شهرستان دشتستان

و اما مهمترین اتفاقات مربوط به برازجان و دشتستان در سال 1400 را می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- 16 خرداد 1400 برازجان 52 درجه و برخی مناطق اطراف برازجان مثل آبپخش گرمای 53 درجه را ثبت کردند که بسیار کم سابقه است.
- مردادماه 1400 وضعیت خیلی قرمز کرونایی در شهرستان دشتستان حاکم شد. کرونا تلفات بسیاری در مرداد و نیمه اول شهریور به مردم وارد کرد و جان عزیزان بسیاری از مردم را گرفت.
- مردادماه همچنین شروع به کار شورای ششم برازجان و انتصاب بهزاد احمدی به عنوان سرپرست شهرداری بود.
- به منظور ثبت جهانی کاروانسرای مشیرالملک برازجان، 4 آبان 1400 ارزیابان یونسکو از کاروانسرای مذکور بازدید کردند.  
- آذرماه 1400 نماینده دشتستان به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و روسیه انتخاب شد. در همین راستا یکی از همراهان رئیس جمهور در سفر بهمن ماه آیت الله رئیسی به مسکو نماینده دشتستان بود.
- 20 آذرماه مرتضی قدوسی به عنوان شهردار جدید برازجان معارفه و مشغول به کار شد.
- 12 دي ماه 1400 با حضور استاندار، آیین تکریم و معارفه فرمانداران دشتستان در تالار هنر مجتمع فرهنگی، هنری شهید شاهینی برازجان برگزار شد. در این آیین از خدمات آقای فتح الله نوروزی فرماندار سابق دشتستان قدردانی و آقای صادق بوستانی به عنوان سرپرست فرمانداری دشتستان معرفی شد.
آقای نوروزی فرمانداری مردم دار بود که اقشار مختلف مردم و حتی جناح های مختلف سیاسی از عملکرد ایشان رضایت داشتند.
- دی ماه: در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان، امام جمعه برازجان گفت دوچرخه سواری بانوان در ملا عام ممنوع است. این تصمیم واکنش هایی در جامعه و افکار عمومی برانگیخت.

 

اتحاد جنوب


بیست و ششم اسفند 1377 اولین شماره هفته نامه اتحاد جنوب به عنوان اولین نشریه رسمی تاریخ شهرستان دشتستان منتشر شد. اکنون و در سال 1400 بیست و سومین سالروز انتشار این نشریه که افتخار دارد صدای مردم شهرستان دشتستان و استان بوشهر باشد را گرامی داشته، از همکاری همه عزیران فرهیخته ای که این هفته نامه را یاری رسانده و باعث انتشار منظم آن شدند صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.


لازم است از تحریریه و نویسندگان با دانش و فرهیخته اتحاد جنوب و همچنین خبرنگاران و عکاسان پرتلاشش که اخبار به روز و دقیق شهرستان و استان را مدیون و مرهون این عزیزان هستیم نیز تقدیر و سپاسگزاری نمایم.


در سال 1400 تلاش کردیم با کارآفرینان، ورزشکاران، هنرمندان و شخصیت های مختلف شهرستان و استان به گفتگو بنشینیم و ضمن تشویق و معرفی آنان، بازتاب دهنده مشکلات و انتظارات آنها باشیم.


همچنین در این سال حدود 10 نگرخواهی پیرامون مسایل روز جامعه مانند جایگاه و چالش های روابط عمومی ها، انتظارات از رئیس جمهور جدید، روز خبرنگار، انتظار از استاندار جدید، بررسی عملکرد فرماندار سابق دشتستان و انتظار از فرماندار جدید، حقوق و آزادی های زنان به مناسبت روز زن و.... انجام و منتشر شد.
 ادامه چاپ منظم طنز «کنجیر» که ضمن محتوای بسیار عالی و ارزشمندی که دارد باعث زنده نگه داشتن گویش محلی دشتستان می شود از جمله دیگر اقدامات رسانه ای اتحاد جنوب در سال 1400 بود که در همین جا از همکاری نویسنده گرانقدر این ستون تقدیر و تشکر می نمایم.

همچنین سرویس ادبیات حماسی به دبیری جناب آقای مهدی بردبار در سال 1400 هر ماه یک صفحه مطالب تولیدی اختصاصی ارزشمند را به چاپ رساند.

سرویس ادبیات داستانی با دبیری سرکار خانم فریده فهیمی یک هفته در میان یک صفحه از داستان های اهل قلم هم استانی های عزیز را در معرض افکار و اذهان مخاطبان و علاقمندان داستان قرار داد. 

سرویس شعر و ادب به دبیری سرکار خانم فریبا جلالیان نیز همچنین یک هفته در میان به چاپ اشعار و متن های ادبی علاقمندان به این حوزه پرداخت و سعی کرد نقشی در بروز و پرورش  ستعدادهای ادبی شهرستان و استان داشته باشد.

سرویس ورزشی نیز به همت دوستان عزیز آقایان اصغر شعبانی و محمدرضا کمالی فعال و پرتلاش بود و هر هفته اخبار ورزشی مهم استان و شهرستان را بازتاب می داد.

 

 

سال سکوت


امسال شخص بنده به عنوان مدیر مسئول و سردبیر کمترین یادداشت ها و موضع گیری ها را داشتم. گرچه اتحاد جنوب فعال بود و آثار و مقالات و یادداشت های ارزشمند متعددی از نویسندگان همشهری و هم استانی را به چاپ رساند.
به عنوان یک فعال سیاسی که همچنان با افتخار خود را یک اصلاح طلب می دانم، با توجه به تغییر دولت و فضای سیاسی حاکم بر کشور ترجیحم این بود که حداقل یکسال موضع گیری خاصی نسبت به عملکرد دولت و دولتمردان نداشته باشم تا متهم به پیش داوری و عجله در نقد دولت نشویم.
گرچه معتقدم پس از یکسال از عمر دولت سیزدهم هم نقدها باید منصفانه و مستند باشد.


شخصیت سال ویژه نامه نوروزی


طبق سنت 13 سال گذشته در ویژه نامه نورزی اتحاد جنوب، یک سال در میان به مشاهیر زنده و درگذشته می پردازیم و امسال نوبت مشاهیر در قید حیات است.
طبق روال هر ساله، امسال نیز تحریریه اتحاد جنوب تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی پیرامون ابعاد شخصیت تعدادی از مشاهیر و مفاخر دشتستان، در نهایت جناب  «پرفسور داریوش اکبرزاده» به عنوان شخصیت سال ویژه نامه نوروزی 1400 انتخاب شد.
جناب پرفسور «داریوش اکبرزاده» از چهره های علمی بین‌المللی دشتستان است که در زمینه ایران‌شناسی و مترجمی زبان های باستانی شهره هستند. در ویژه نامه نوروزی با ابعاد شخصیت این چهره شاخص فرهنگی کشورمان بیشتر آشنا می شوید.


در همین راستا جا دارد از آقای رضا شبانکاره که مسئولیت دبیری بخش شخصیت سال ویژه نامه نوروزی امسال را متقبل شدند و سایر دوستان که همکاری کردند صمیمانه سپاسگزاری نمایم.


سال گذشته، شخصیت ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب به مرحوم «حاج محمد نبی مهاجری» از حکیمان سنتی برازجان اختصاص داشت و در سال های پیشین نیز شخصیت های نوروزی اتحادجنوب به استاد دکترهیبت الله مالکی، مرحوم کربلایی کرم کوهستانی، دکتر عبدالرسول خیراندیش، مرحوم حاج محمد حسین کمارجی، استاد فرج الله کمالی، میرزا محمدخان برازجانی، دکتر سید محمدمهدی جعفری، استاد حبیب الله نگهبان، خانم طیبه برازجانی (پری)، پروفسور احمد دالکی، سید محمدرضا مساوات برازجانی، استاد علی مراد فراشبندی، استاد منوچهر آتشی و... اختصاص داشته است.
در ویژه نامه نوروزی امسال با دکتر گودرزیان موسس پرتلاش و با انگیزه کلینیک دندانپزشکی پارس و فعال حوزه ورزش دشتستان که در هر دو زمینه اقدامات ماندگاری را در دشتستان داشته اند به گفتگو نشسته ایم. همچنین گفتگو با حسین پورامینی فوتبالیست لیگ برتری برازجانی و مطالب و مقالات متنوع دیگری را در این ویژه نامه خواهید خواند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/01/04 - 11:41
0
1
درود جناب صابری
یه سئوال واقعا منطقه آزاد تو این یکسال پس از تصویب چه کاری روش انجام شده؟ یکسال از تصویبش می گذره ولی حتی یک کار کوچک برا راه انداری اش نشده. فکر نکنم تا 10 سال دیگه هم منطقه آزاد بوشهر راه بیفته
1400/12/29 - 17:18
2
0
سلام علیکم
آقای صابری حضرتعالی با اینکه خودتون فرهنگی هستید نسبت به این مجموعه گاها کم لطفی می کنید.
در همین خصوص اتفاقات سال هزار و چهارصد می توان ناخوش احوالی دکتر سهراب باقری و دکتر آورند مدیر و معاونت اداره آموزش وپرورش شهرستان دشتستان را ذکر نمود. که دکتر باقری در دو مرحله برق زدگی و ابتلا به کرونا و دکتر آورند در ابتلا به کرونا لباس عافیت پوشیدند و نه فقط جامعه فرهنگیان که همگان خوشنود شدند.

لازم به ذکر و یادآوری است که با ابتکارات و خلاقیت های بی بدیل این دو بزرگوار امروز آموزش وپرورش دشتستان بر قلل افتخارات ایران در ابعاد مختلف می درخشد.

1400/12/27 - 20:13
0
2
سلام .
وضعیت توزیع مرغ و گوشت اصلا خوب نیست.
اتاق اصناف اسم ۶ مغازه برای برازجان را نوشته ما در دالکی سعداباد تنگ ارم و بقیه شهرها مگه جزع دشتستان نیستیم چرا رییس اتحادیه مرغ و گوشت فقط به برازجان داد که همه مجبور بشن از شهر و روستا بیان برازجان و ایقد شلوغ بشه وسط کرونا و تعدادش هم کم بود که یدفه کل شهرستان مرغ کم امد چه مدیریتی بود واقعا؟
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 7 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...