امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 اسفند 1400 - 19:36
اختصاصی اتحاد خبر/ تطهیر روس‌ها با کلید واژهٔ عبرت از تاریخ!

اتحاد خبر _ امید دریسی:ابتدا لازم است اشاره شود که این یادداشت ناظر بر نگاه و مواجههٔ برخی هم‌وطنان نسبت به حملهٔ نظامیِ روسیه  به اوکراین است. در باور نویسنده «کثرت باور» به طور ویژه محترم است و این قلم نقدِ باورها را در راستای «تکثیر آرا» می‌داند‌. لذا این مقالهٔ انتقادی، نافی دیگر باورها نیست.این که در منطقهٔ دُنباس یا همان استان‌های جدایی‌طلبِ دونتسک ...

دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست یا موشک!؟

 امید دریسی

ابتدا لازم است اشاره شود که این یادداشت ناظر بر نگاه و مواجههٔ برخی هم‌وطنان نسبت به حملهٔ نظامیِ روسیه  به اوکراین است. در باور نویسنده «کثرت باور» به طور ویژه محترم است و این قلم نقدِ باورها را در راستای «تکثیر آرا» می‌داند‌. لذا این مقالهٔ انتقادی، نافی دیگر باورها نیست.
این که در منطقهٔ دُنباس یا همان استان‌های جدایی‌طلبِ دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین چه گذشته که روس‌ها این کشور را به ظهور ایدئولوژیِ نئونازی متهم می‌کنند و یا به زخمِ کهنهٔ گسترشِ ناتو در شرق و مخدوش شدنِ امنیت‌شان اشاره دارند محل پردازش در این سیاهه نیست. همان‌طور که در صدر یادداشت آمد، با گذشت اندک زمانی از تجاوز روسیه به اوکراین، عده‌ای از شهروندان با توجیهاتی چون «عبرت  گرفتن» از رفتارِ اوکراین پیرامون امحاء زرادخانه‌های اتمی و تحویل سلاح‌های هسته‌ای برابرِ توافق‌نامهٔ «بوداپست» به تطهیر و یا به حاشیه راندنِ اصل تجاوزِ روس‌ها به اوکراین و نقض فاحش نظم و حقوق بین‌الملل پرداختند! (خالی از لطف نیست که بدانیم سلاح‌های هسته‌ایِ مورد بحث در خاک اوکراین همگی متعلق به شوروی سابق بود و کد استفاده از آن نیز دست روس‌ها بوده که در نهایت هم سال ۱۹۹۴ میلادی طی موافقت‌نامهٔ چهار جانبهٔ «بوداپست» که مابین اوکراین، روسیه، انگلیس و آمریکا امضا شد طی آن اوکراین تمامی سلاح‌های اتمیِ شوروی سابق را به روسیه تحویل و در قبال آن، کشور‌های مذکور تضمین دادند استقلال و تمامیت ارضی این کشور را به رسمیت بشناسند. اتفاقی که البته با حمله روسیه به اوکراین، نقض شد.)
چندان که پیش‌تر گفته شد این قلم بنای پرداختن به اختلافات، قصور طرفین، واکاویِ پیش آمد‌های دور و نزدیکِ دو کشور درگیر ماجرا را ندارد و مشخصاً به تفکر عده‌ای خاص اشاره دارد که به وضوح، قدرت را صرفاً در «فشنگ و تفنگ» تعریف می‌کنند ولاغیر! با این توصیف پس این همه مجالس، انتخابات ووو...  در سطح جهان برای چیست!؟ از شما می‌پرسم در روزگارِ کنونی جایگاه وزیرانِ خارجه در کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است یا وزیرانِ دفاع؟ نیک می‌دانیم که وزیر امور خارجه مسئول دستگاه دیپلماسی و وزیر دفاع مسئول ساماندهی و رسیدگی به نیروهای مسلح هر کشوری‌ست. پاسخ اظهرمن‌الشمس است، چون دنیا برای گفتگو و دیپلماسی اهمیت بیشتری قائل است تا جنگ و جدل. اصلاً بیایید جزئی‌تر صحبت کنیم! گیریم تفکر شما که غالباً نشأت گرفته از اصول‌گرایی‌ست درک صحیحی از مناسبات جهانی دارد و ارزش موشک و بُردش را می‌داند، بسیار خوب! پس در وین دنبال چه هستیم!؟ وین که به زعم شما دستاوردی جز تعطیلی برنامه هسته‌ای کشور ندارد! پس این همه گفتگو و عدم ترک میز مذاکره برای چیست؟ با این برهان پس هر طایفه‌ای زور و افراد بیشتری دارد قدرت را در دست گیرد و حکمرانی کند!
دنیای مدرنِ کنونی با تمام کاستی‌هایش آمده تا بگوید «دوران بزن در رو تمام شده» و ملت‌ها با تمام سلایق و اختلافات در نهایت از طریق گفتگوست که باید مشکلات‌شان حل شود و نه بمب و ترقه!
هم‌وطنان به خط و مشی رهبری عالی نظام اگر بنگرند متوجه خواهند شد که ایشان در کنار توانمندی نیروهای مسلح، به طور مستمر و در مقاطع مختلف از گفتگو با جهان حمایت کرده و می‌کنند.
اساساً نویسندهٔ مطلب با قیاس‌های تاریخی مخالف است اما با توجیهات برخی هم‌وطنان باید گفت این عده آیا همین انقلاب اسلامی ایران را ندیدند که معمار کبیر انقلاب چگونه فاتح دل‌ها شد و یکی از قوی‌ترین ارتش‌های دنیا یارای مقابله با وی نشد؟ امام که دست بالا را در توپ و تانک نداشت! صاحب یکی از قوی‌ترین نیروی‌های هواییِ جهان هم نبود! امام سخن داشت، کلام داشت.
این عده آیا از تاریخ اسلام و رفتارِ پیامبر اسلام در مواجهه با مشرکینِ ثروتمند و تا بن دندان مسلح درس نگرفته‌اند که چگون جوانهٔ دین را با زبان دیپلماسی و مذاکره به درختی تنومند تبدیل کرد؟ احیاناً نمی‌خواهید بگویید پیامبر اسلام که به پیامبر مهربانی شهره بود به سواره نظام آهنین مجهز بود!؟ سلاح پیامبر گفتگو بود، کلام و سخن نو داشت.
این که ما تمامِ موفقیت‌های گذشتهٔ دنیا با محوریت گفتگو را نبینیم و صرفاً خشونت‌ها را به عنوان یک «عبرت» بُلد کنیم نشان می‌دهد درک صحیحی از «فردا» نداریم.
شگفتا که طالبان بیانیه می‌دهد و طرفین درگیر را دعوت به گفت‌وگو می‌کند که مشکلات موجود را از این مسیر حل کنند و خواستار کاهش خشونت‌هاست آن‌گاه برخی هم‌وطنان ما دنبال محکوم کردن تصمیم اوکراین در ۳۰ سال پیش‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و ثابت کنند دنیای فردا دنیای موشک و خشونت است ذره‌ای هم به اقدام پلشت تجاوز اشاره ندارند!
در مناقشهٔ اوکراین، روس‌ها توجیهِ حمله را مشخصاً عدمِ نتیجه در «گفتگو»های مستمر طی دهه‌های گذشته می‌دانند بنابراین نه فقط جنگ اخیر، بل تمامیِ جنگ‌های تاریخ نتیجهٔ عدمِ گفتگوست. در جایی که گفتگو تمام می‌شود خشونت آغاز می‌شود. آن عده از هم‌وطنان از خود بپرسند اگر قرار بر بنای نظم جهانِ نوین با بُرد موشک باشد پس این همه گفتگو‌های دو جانبه، چند جانبه و روابط دیپلماتیک برای چیست!؟
نگاه نویسندهٔ این سطور نیز بر این استوار است که دنیای فردا دنیای موشک نیست، دنیای گفتمان‌هاست. هر چه بُرد زبانِ گفتگو کوتاه‌تر، بُرد مسافتِ موشک بلندتر!
باری، در نهایت زورگویان در هر برهه‌ای از تاریخ که زبانِ گفتگو نمی‌فهمند و قدرت خود را سابقاً معطوف به نیزه و شمشیر و در دنیای مدرن به تانک و نفربر بدانند محکوم به شکست‌اند. جهت ایضاح مطلب، یادآوریِ این نکته نیز لازم است: اگر بحث عبرت مطرح باشد، تجاوز روس‌ها به اوکراین در همسایگی‌شان مایهٔ عبرتِ بیشتری برای ماست! روس‌ها سابقهٔ مدیدی در تجاوز به همسایگان‌شان از جمله ایران دارند...!

 *امید دریسی ۱۴۰۰/۱۲/۰۶*



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1400/12/11 - 14:42
0
0
درود بر جناب علی، سپاس از وقتی که گذاشتید و نقدی که وارد کردید. 🌹
پیرو صحبت‌های شما این را هم بنده اضافه کنم: ایراد این‌جاست که شما ما را «مشکل‌»دار می‌دانید. من در صدر یادداشت باور و نقد شما را فارغ از حق یا ناحق بودن، در راستای کثرت آرا دانستم و می‌دانم.
1400/12/10 - 20:45
0
0
با سلام و احترام جناب آقای مجید
شما جواب کامل را خودتان داده‌اید. قرآن به عنوان کلامِ نو، به مراتب برنده‌تر از شمشیر عمل کرد. اگر بنا بر برش شمشیر بود که شمشیرهای مشرکین بسیار بیشتر و بسیار برنده‌تر بود... مشرکین اما کلام نداشتند، قرآن نداشتند. با سپاس از توجه شما 🌹
1400/12/09 - 21:19
0
2
با سلام و احترام.
جناب بنیامین عزیز، نقدِ یادداشت که ناظر بر نگاه برخی هم‌وطنان خاصه با تفکر اصول‌گرایی‌ست متوجه محکوم نکردنِ تجاوز روس‌هاست. اتفاقی افتاده، تجاوزی صورت گرفته، لذا پیش از هر چیز ابتدا می‌بایست آن که نقضِ پیمان کرده و تجاوز به یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل کرده محکوم شود تا بعد برسیم به مراحل دوم، سوم و... لذا اصلِ تجاوز را به بهانهٔ عدم حمایت آمریکا به محاق برده‌اند!
1400/12/09 - 15:02
1
0
جناب دریس و دریسها مشکل شما این است که جهان را فقط غرب و اساسا در آمریکا می بینید .قیاسهایی که نموده ای مع الفارق است .پیاپبر رحمت و مهوبانی اگر در مقابل مردم و امت رحماء بینهم بود در مقابل کفار و مشرکین اشداء علی الکفار بود.قیاستان بیشتر شبیه قیاسهای آن شخصی بود که میگفت امام حسن شب عاشور دنبال مذاکره با عمر سعد بود
1400/12/09 - 14:26
1
0
این تحلیل به درد زمان قاجار میخورد روسیه 70 سال به ایران حمله نکرده دوست ایرانه نون و روغن و گوشت ایران از صدقه سر روسیه است`اکراین استان روسیه است استقلالش بدون رضایت روسیه نامشروع روسیه با پرچم سفید به سرزمین قدیم خودش وارد شده دولت اکراین به انها حمله کرده اغاز گر جنگ بوده حکومت اکراین مثل اسراییل نامشروع است
1400/12/09 - 08:03
0
3
روس ها غیر قابل اعتماد و متجاوز و اشغالگر گرجستان و ارمنستان و آذربایجانی هستند که تاراج رفت و الان همه مملکت را تاراج کرده از جنوب با چین تا شمال کمونیستهایی که عزیز شده اند متجاوزند و نامرد
1400/12/09 - 01:53
1
0
پیامبر در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر داشتند! نه موشک به تنهایی امنیت آور است و نه گفتمان به تنهایی سازنده و نافذ خواهد بود. داشتن موشک و قدرت نظامی قدرت چاه زنی در گفتگو را بالا می برد. و به تعبیر رهبری صدا کلفت کردن بعضی بخاطر داشتن همین قدرت نظامی آنهاست. راستی مگر غرب زبان گفتگو نداشت چرا به عراق و افغانستان و سوریه حمله ی نظامی کردن. تعداد غزوات پیامبر چندتا بود؟
1400/12/09 - 00:00
0
0
درود بر امید آقای عزیز/ یه موضوعی که در لپ کلام اون عده از هموطنانی که شما مفرمایید، وجود دارد اینه که میگن کی گفته ما با مذاکره مخالفیم؟ ما با مذاکره با آمریکایی که بارها ثابت شده که به وعده وعیدهای رد و بدل شده پایبند نیست، مخالفیم
اینکه توافق ۱۹۹۴ اوکراین رو با نگاه درس عبرت مینگرند، منظور عدم پایبندی آمریکاست،
1400/12/08 - 22:07
0
3
خوشحالم که بالاخره یه نفر پیدا شد که جنگ اوکراین رو از جهت منطق تحلیل کنه ، که بالاخره یه نفر پیدا شد که بگه بابا از این جنبه هم ببینید که تاریخ ثابت کرده روس ها قابل اعتماد نیستند که روس ها بارها ایران رو مورد تجاوز قرار دادند ، که بالاخره یه نفر پیدا شد که بگه اگه دنیای فردا دنیای موشک هست پس تمام زورگویی ها و تجاوزات آمریکا قابل توجیه هست چون قدرتمنده ... ممنونم جناب دریسی مثل همیشه عالی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
  • تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 4 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 17 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 22 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...