کد خبر: 157528 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 29 دي 1400 - 11:48
سرپرست شرکت عمران شهر صدرا مطرح کرد:
معضل بزرگ صدرا برای تامین زمین با کاربری مسکونی

اتحادخبر:  سرپرست شرکت عمران شهر صدرا گفت: متاسفانه پس از جابجایی و تغییر حریم این شهر، زمین‌هایی که در طرح تفضیلی یا جامع متعلق به دولت بودند از حریم شهر خارج شده و این مسئله معضل بزرگی برای تأمین زمین‌های مسکونی در صدرا ایجاد کرده است.

اتحادخبر:  سرپرست شرکت عمران شهر صدرا گفت: متاسفانه پس از جابجایی و تغییر حریم این شهر، زمین‌هایی که در طرح تفضیلی یا جامع متعلق به دولت بودند از حریم شهر خارج شده و این مسئله معضل بزرگی برای تأمین زمین‌های مسکونی در صدرا ایجاد کرده است.

معضل بزرگ صدرا برای تامین زمین با کاربری مسکونی

 

عزیزالله روشن در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مسکن شهر جدید صدرا گفت: پس از طی مراحل و مشکلات فراوان در مسیر کار، آنچه تاکنون در این شهر اتفاق افتاده است سهم ۵۰ درصدی از پروژه‌های اقدام ملی و جهش تولید استان فارس است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی عمران صدرا، روشن افزود: از ۲۱ هزار واحد اقدام ملی شهر صدرا، ۱۱ هزار واحد متقاضیان ثبت نامی، ۶۵۰۰ واحد تفاهم نامه با دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها و ۳۵۰۰ واحد مربوط به واگذاری به تعاونی‌ها و صنوف واجد شرایط است و در کل آماری حدود ۲۱ هزار واحد را در برمی‌گیرد که تاکنون تنها زمین نزدیک به ۸ هزار واحد آن تامین شده است.

روشن خاطرنشان کرد: پروژه‌های اقدام ملی در قالب ۴ پروژه با عناوین ماهور۱، ماهور۲، فرهنگ و برکت در حال اجرا هستند.

او مهمترین دغدغه حال حاضر مسئولین این شهر در حوزه مسکن را تأمین زمین دانست و گفت: تنها امید ما اراضی ۵۰۰ هکتاری غرب صدرا بود که متاسفانه اخیرا متوجه شدیم که با افزایش مستثنیات در دادگاه‌ها تنها ۳۰ درصد از آن ملی (سهم دولت) می‌شود و الباقی مستثنیات است.

نائب رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهر صدرا نیز در این نشست با اشاره مجدد به کمبود زمین‌های دولتی و ایجاد مشکلات عدیده برسر ساخت مسکن در این شهر جدید، گفت: شرکت عمران صدرا از مشترک‌های مجموعه شهری شیراز پیگیر ساخت ۴ شهر جدید سروستان، بیضا، کهمره سرخی و خرامه را در دستور کار داشته که تاکنون دو شهرک بیضاء و سروستان در مرحله تصویب استان و منتظر برگزاری جلسه کارگروه زیربنایی استانداری هستند که امیدواریم هرچه سریعتر به نتایج دلخواه رسیده و اندکی از دغدغه‌های هم استانی‌ها کاسته شود.

ابراهیم بهاروند در بخش دیگری از سخنان خود پروژه اقدام ملی را مهمترین پروژه حال حاضر دولت دانست و افزود: طی تصمیمات اخیر دولت در آینده نزدیک پروژه اقدام ملی و جهش تولید با یکدیگر اقدام شده و تلاش برای خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه طی این دو طرح سرعت بیشتری گرفته است.

او خاطرنشان کرد: در طرح جهش تولید از لحاظ عملکردی شهر صدرا از میان نوزده شهرجدید کشور در مرحله ثبت نام رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و در راستای نهضت ملی، شهر صدرا پس از شهر جدید پرند رتبه دوم را دارد.

بهاروند در خصوص تأمین زمین برای اجرای این پروژه نیز گفت: تاکنون ۱۰۶ هزار نفر در طرح جهش تولید ثبت نام به عمل آورده‌اند که پس از پالایش اگر ۲۰ درصد این متقاضیان هم مورد تأیید قرار بگیرند ما نیاز به ۲۰ هزار واحد مسکونی داریم.

او افزود: در این خصوص پس از بررسی‌های بعمل آمده ۴۰۰ هکتار از زمین محدوده پارک ملی بمو در شرق صدرا شناسایی شده که قابلیت تبدیل به مسکونی را دارد و پس از طرح موضوع با محیط زیست و کسب نظر مساعد و تصویب شورای عالی محیط زیست شده و پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی بررسی خواهد شد. 

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهر صدرا از همکاری‌های مستمر دیگر ارگان‌های شهر صدرا از جمله آبفا و برق در روند اجرایی پروژه‌های ماهور، برکت و دیگر پروژه‌ها تقدیر کرد و خواستار تسهیل روند تصمیم گیری و اجرا در نظام مهندسی صدرا شد. 

مشاور اجرایی استانداری فارس و مدیر قرارگاه جهادی مسکن نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در بحث مسکن گفت: امروزه واقعیت بسیار مهم بحث مسکن، این است که مردم مسکن میخواهند و موضوع نهضت ملی مسکن در دستور کار کشور قرار گرفته است.

ناصر شمس با اشاره به موازی کاری دستگاه‌های دولتی بیان کرد: قرارگاه جهادی مسکن باید جایی باشد که باید در آن همه بردارها همسو شود و ارگان‌های مختلف در راستای تصمیماتی که در این قرارگاه گرفته میشود عملکرد های خود را ارائه دهند.

شمس با بیان اینکه هزینه صدور پروانه ساختمانی در برخی شهرها چند برابر، عنوان کرد: در بحث جهش تولید مسکن همه آمده‌اند در زیر پرچم تولید ۴ میلیون مسکن و در جهش تولید مسکن همه موظفند چهارچوب‌های بروکراسی را کنار گذاشته که پروژه‌ها با سرعت بیشتری پیش برود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/157528