کد خبر: 155647 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 16 آذر 1400 - 12:18
ضرورت پرهیز از رفتارهای پوپولیستی

اتحادخبر: به‌نظر می‌رسد قضاوت در مورد عملکرد دولت سخت و زودهنگام است، چرا که دولت تازه سه ماه اول خود را از ۴۸ ماه پشت سر می‌گذارد ولی این امر مانع از اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نیست.

اتحادخبر: به‌نظر می‌رسد قضاوت در مورد عملکرد دولت سخت و زودهنگام است، چرا که دولت تازه سه ماه اول خود را از ۴۸ ماه پشت سر می‌گذارد ولی این امر مانع از اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نیست.


یک برنامه مفصل اقتصادی که چند صد صفحه را شامل می‌شود، قاعدتا باید اعلام شود، صفحه چندم و چه طرحی است که مردم در جریان طرح اقتصادی دولت قرار بگیرند تا این که فقط به بیان کلیات اکتفا شود.

نکته بعدی دولت چون جدید است باید وقت بگذارد تا با مسائل کشور آشنا شود و آقای رئیسی هیچ فرصتی نداشته که به‌طور مثال شش ماه فرصت مطالعه داشته‌ باشد و بعد دولت را تحویل بگیرد. از قوه قضائیه به قوه مجریه نقل مکان کرده ‌است و در رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ هم مطالبی که توسط مشاوران ایشان تهیه می‌شد را بر زبان می‌راندند و قاعدتا از یک قوه دربسته آمده به یک قوه‌ای که صددرصد اجرایی است و به همین خاطر باید با آقای رئیسی واقع‌بینانه برخورد کرد.

نکته سوم این است که آقای‌رئیسی تجربه اجرایی بالایی به این معنا که فرض کنیم قبلا وزیر یا معاون اول دولت بوده، ندارد. البته موافق برخوردهای سطحی نیستم مثلا بازدید از جنوب تهران و محله هرندی این‌ها در گزارش‌ها منعکس می‌شود و از راه‌‌های دیگری هم می‌شود اطلاعات را کسب کرد.

به فرض که مشکل این محله هم حل بشود در کلان‌شهر تهران این چه مشکلی را حل می‌کند؟ این کارها در سطح شهردار منطقه است یا معاون مناطق شهردار تهران یا شهردار تهران و نهایتا اگر بخواهیم کلان‌تر ببینیم فرماندار، استاندار یا معاون وزیر کشور یا وزیر کشور می‌رسد. ‌‌

رفتارهایی مثل حضور در پمپ بنزین یا داروخانه برخورد عمقی با مسائل نیست. آقای رئیسی که به سفرهای استانی می‌رود با مردم رودررو و چهره به چهره می‌شود اما خطر و آسیبی که وجود دارد این است که در این موارد یکی مشکل وام دارد،‌ یکی مشکل مسکن و… که تمامی ندارد و هر کدام از آحاد مردم ایران ده، پانزده تا از این  مسائل دارند لذا تکرار تجربه تلخ سفرهای استانی در دولت‌های نهم و دهم است که مسئولان به سفرهای استانی می‌رفتند و ۱۵۰ هزار نامه به تهران می‌آمد.

آن موقع شوخی کردم و گفتم یک وزارت نامه در دولت برای خواندن نامه‌ها تاسیس شود.

آقای احمدی‌نژاد که به سفر استانی می‌رفت نامه آنقدر می‌آمد که گونی گونی دور ایشان می چرخیدند و نامه جمع می‌کردند، یکی دوچرخه می‌خواست، یکی مشکل نظام‌وظیفه داشت و… به هر صورت مقامات استانی خلع ید می‌شوند و باید خودشان ساز‌وکاری را پیش‌بینی کنند.

هدف از بیان این نکات این بود که عمق نبودن این اقدامات نشان داده شود. تا الان علائمی که نشان بدهد آقای رئیسی اقتصاد را جراحی سخت و سریع بکند فعلا مشاهده نشده‌ است. هرچند متخصص مسائل اقتصادی نیستیم اما افزایش تورم نسبت به سه ماه قبل نگران‌کننده است و باید منتظر ماند و دید مذاکرات وین چه سرانجامی خواهد داشت. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات وین مانع از این نیست که آقای رئیسی تغییر اقتصادی را آغاز کند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/155647