کد خبر: 155237 ، سرويس: جهان
تاريخ انتشار: 08 آذر 1400 - 18:17
زمین از نگاه فضانورد زن چینی
اتحادخبر: "وانگ یاپینگ" فضانورد زن ۴۱ ساله چینی که در حال حاضر به همراه دو فضانورد مرد چینی به نام‌های "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین مستقر هستند، تصاویر زیبایی از زمین ثبت کرده است.

اتحادخبر: "وانگ یاپینگ" فضانورد زن ۴۱ ساله چینی که در حال حاضر به همراه دو فضانورد مرد چینی به نام‌های "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین مستقر هستند، تصاویر زیبایی از زمین ثبت کرده است.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اولین زن حاضر در ایستگاه فضایی جدید چین در یک ماموریت شش ماهه به فضا چند عکس باشکوه از زمین گرفته است.

 

فضانوردان ماموریت "شنژو-۱۳" در ۱۵ اکتبر سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف" از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا رفتند. "شنژو-۱۳" هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه"(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند.

 

چندی پیش وانگ یاپینگ یک پیاده‌روی فضایی را با موفقیت انجام داد. طی این پیاده‌روی "ژای زیگنگ" و "وانگ یاپینگ" به خارج از ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ رفتند. این پیاده روی فضایی شش ساعت و نیم به طول انجامید و فضانوردان طی آن قطعات جدیدی را بر روی بازوی رباتیک ایستگاه فضایی چین نصب کردند و از آن برای تمرین مانورهای پیاده‌روی فضایی استفاده کردند. سپس فضانوردان به بررسی قابلیت‌های بازوی رباتیک و سازگاری آن با نیازهای فضانوردان، ایمنی و عملکرد دستگاه‌های پشتیبانی پرداختند. قبل از این عملیات، تمام سه راهپیمایی فضایی قبلی چین توسط فضانوردان مرد انجام شده بود.

 

زمین از نگاه فضانورد زن چینی

وانگ ۱۸ نوامبر موفق به ثبت تصویری زیبا از دریاچه چینگ‌های(Qinghai lake) چین شد. این دریاچه بزرگترین دریاچه چین است. دریاچه چینگ‌های توسط مرکز میراث جهانی یونسکو به عنوان یک تالاب شور درون کشوری با اهمیت بین‌المللی توصیف شده است.

زمین از نگاه فضانورد زن چینی

"ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" دو فضانورد دیگراین ماموریت نیز زمانی که وانگ در شرایط ریزگرانش در داخل ایستگاه فضایی شناور بود و چند سیب در دست داشت، عکس‌هایی از او ثبت کردند.

وانگ یاپینگ همچنین تصویری زیبا از ناحیه کوهستانی در زمین نیز ثبت کرده که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

زمین از نگاه فضانورد زن چینی

وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر ۵ ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمده است، به دلیل مصمم بودن در بین همکارانش معروف است. او پس از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. او پیشتر در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در ماموریت شنژو ایکس شرکت کرده است.

ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند. در همین حال چینی‌ها در زمین و در بیایان گبی در حال بررسی فضاپیما شنژو ۱۴ و موشک لانگ مارچ ۲F هستند.

"جیا شیجین"(Jia Shijin) طراح ارشد سیستم فضاپیمای سرنشین دار آکادمی فناوری فضایی چین، گفت: عملیات مونتاژ و آزمایش شنژو۱۴(Shenzhou ۱۴) تمام شده است، بنابراین فضاپیما اکنون در حالت آماده باش است و برای پرتاب سریع و عملیات نجات اضطراری برای پشتیبانی از ماموریت شنژو-۱۳ آماده است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/155237