کد خبر: 155051 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 03 آذر 1400 - 11:45
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:
حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

اتحادخبر:  نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی غیر اصولی و نامتعارف است، نیازمند تنظیم لایحه و قانون گذاری در زمینه مصرف آب کشاورزی هستیم.

اتحادخبر:  نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی غیر اصولی و نامتعارف است، نیازمند تنظیم لایحه و قانون گذاری در زمینه مصرف آب کشاورزی هستیم.

حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

به گزارش ایسنا؛ علیرضا پاک‌فطرت ، اظهار کرد: خوشبختانه امروز برای تامین آب شرب و صنعت با مشکل مواجه نیستیم و تا ۲۰ سال آینده نیز منابع مورد نیاز تضمین است.

 

پاکفطرت خاطرنشان کرد: معضل اصلی شیراز و استان فارس تامین آب کشاورزی بوده و تدام کاشت محصولات پرآب‌بر مانند سیفی و شالی و ... بدون در نظر گرفتن وضعیت آب باعث شده تا حفظ آب های زیر زمینی با مشکل جدی مواجه شود.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، بیان اینکه گذشتگان ما با استفاده از روش های آبیاری درست مثل ایجاد قنات آب را مدیریت می کردند، افزود: متاسفانه راندمان کشاورزی استان قابل توجه نیستو

پاکفطرت خاطرنشان کرد: باید به افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی با جایگزین کردن آبیاری مکانیزه و قطره‌ای و دیگر روش‌های نوین، ترویج گلخانه داری و کاشت گیاهان کم آبخواه به جای آبیاری غرقابی و محصولات پرآبخواه روی بیاوریم.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه تغییر اقلیم نیز اثر زیادی بر ایجاد خشکسالی و کمبود آب داشته است، افزود: متخصصین محیط زیست و ذیربطان این امر باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ بقای محیط زیست برای نسل‌های بعدی باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که مشکل کم آبی ندارند نیز تمایلی به کشت محصولات پرآبخواه نداشته و از آبیاری مکانیزه استفاده می کنند، افزود، حفر چاه غیرمجاز، کف شکنی چاه ها بدون هماهنگی و برداشت اضافه آب در ایران به درستی مدیریت و پیشگیری نمی شود.

 

پاکفطرت در ادامه افزود: دولت در تنظیم لایحه آب و مجلس با قانون گذاری در این زمینه، پیش‌بینی تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان در راستای ایجاد و توسعه آبیاری نوین و آموزش و برنامه ریزی صحیح در این زمینه، باید جدی عمل کرده و حتی در بحث کشاورزی سهمیه‌بندی آب را متناسب با فصل کشت، در دستور کار قرار دهند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد سدها در استان درست اما مدیریت آب سد نادرست بوده است، افزود: بعضی مواقع آب سدها را برای کشت برنج و سایر محصولات پُرآب‌بر، رها می‌کنند، در صورتی که می‌توان برنج را با قیمتی پایین‌تر از آنچه هزینه تولید آن می‌شود، وارد کرد؛ مدیریت ناصحیح منابع آب سدها، در بروز مشکل تاثیرگذار است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/155051