کد خبر: 154963 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 02 آذر 1400 - 18:07
مواد غذایی که در درمان کبد چرب اهمیت دارند
اتحادخبر: قهوه، چای سبز، سیر خام، میوه‌ها به ویژه انواع توت ها، سبزیجات، ویتامین‌ای در دانه‌های آفتابگردان، بادام ها، روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های غیر اشباع تک، مانند روغن زیتون یا کانولا از این دسته مواد غذایی هستند.

اتحادخبر:  بهترین درمان کبد چرب، رسیدن به وزن ایده آل از طریق رژیم غذایی و ورزش است.

 

مواد غذایی که در درمان کبد چرب اهمیت دارند

به طور کلی، مواد غذایی که با آسیب سلولی مقابله می‌کنند یا التهاب را کاهش می‌دهند می‌تواند به معکوس شدن روند چرب شدن کبد کمک کنند.

 

تاثیر رژیم غذایی در درمان کبد چرب

 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای را امتحان کنید. اگرچه این رژیم اختصاصا برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ایجاد نشده است، اما این رژیم غذایی ترکیبی از انواع چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به کاهش چربی در کبد کمک می‌کند. ماهی و غذا‌های دریایی، میوه ها، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، سبزیجات، آووکادو و حبوبات بیشترین اجزا تشکیل دهنده این رژیم هستند.

 

چربی‌های مناسب را انتخاب کنید

 

سلول‌ها از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. انسولین به انتقال گلوکز غذا به سلول‌ها کمک می‌کند. افراد مبتلا به کبد چرب اغلب دچار مقاومت به انسولین هستند. بدین معنا که بدن انسولین تولید می‌کند، اما نمی‌تواند از آن به خوبی استفاده کند. در نتیجه گلوکز در خون تجمع می‌یابد و کبد آن را به چربی تبدیل می‌کند.

برخی از چربی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به بدن در استفاده بهتر از انسولین کمک کنند. این بدان معناست که سلول‌ها می‌توانند گلوکز دریافت کنند و کبد نیازی به چربی سازی و ذخیره چربی ندارد. اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه کتان و روغن دانه کتان و سبزیجات برگ دار، چربی‌های اشباع نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو از این دسته هستند.

 

مواد غذایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد

 

چربی‌های اشباع مانند پنیر پر چرب، ماست پرچرب و گوشت قرمز که منجر به رسوب چربی بیشتر در کبد می‌شود. محصولات پخته شده و غذا‌های سرخ شده که با روغن پالم یا نارگیل تهیه می‌شوند. مواد قندی مانند آب نبات، نوشابه و شربت با فروکتوز بالا

 

آنتی اکسیدان‌ها و مکمل‌ها برای سلامت کبد

 

وقتی مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند، سلول‌ها آسیب می‌بینند. این موضوع می‌تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود. اما ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند می‌توانند به محافظت از سلول‌ها در برابر این آسیب کمک کنند.

قهوه، چای سبز، سیر خام، میوه‌ها به ویژه انواع توت ها، سبزیجات، ویتامین‌ای در دانه‌های آفتابگردان، بادام ها، روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های غیر اشباع تک، مانند روغن زیتون یا کانولا از این دسته مواد غذایی هستند.

رزوراترول، که از پوست انگور قرمز به دست می‌آید، ممکن است به کنترل التهاب کمک کند. مطالعات متناقض نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. سلنیوم نیز یک ماده معدنی است که در آجیل، ماهی تن و صدف یافت می‌شود.

 

ویتامین دی

 

سطح پایین ویتامین دی ممکن است در بیماری شدیدتر کبد چرب نقش داشته باشد. هنگامی که در معرض نور خورشید هستید بدن ویتامین D تولید می‌کند.

 

پتاسیم

 

سطح پایین پتاسیم ممکن است با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرتبط باشد. ماهی کاد، ماهی آزاد و ساردین منابع خوبی از پتاسیم هستند. همچنین در سبزیجات شامل کلم بروکلی، نخود فرنگی و سیب زمینی شیرین و میوه‌هایی مانند موز، کیوی و زردآلو وجود دارد. مواد لبنی مانند شیر و ماست نیز سرشار از پتاسیم هستند.

 

از مصرف الکل اجتناب کنید

 

اگر بیماری کبد چرب ناشی از نوشیدن زیاد الکل باشد، نباید اصلا مشروبات الکلی مصرف کنید. این موضوع می‌تواند منجر به آسیب جدی‌تر کبدی شود.

 

کاهش وزن برای درمان کبد چرب

 

حتی کاهش تنها ۵ درصد وزن بدن می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند. کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن موجب کاهش التهاب و احتمال آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. حتی ممکن است بخشی از آسیب را عکس کنید. آهسته پیش بروید چراکه کاهش سریع وزن ممکن است خطرناک باشد.

 

ورزش هوازی

 

تمرینات سنگین هوازی ممکن است موجب کاهش چربی در بدن شود. تمرینات مقاومتی یا قدرتی مانند وزنه برداری نیز می‌توانند در درمان کبد چرب موثر باشد. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرینات هوازی سطح متوسط تا بالا حداقل ۵ روز در هفته و تمرینات قدرتی متوسط تا بالا، ۳ روز در هفته توصیه می‌شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/154963