کد خبر: 154876 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 30 آبان 1400 - 11:29
اختصاصی اتحادخبر؛
مردم آزاری مجلس

اتحادخبر-احمد خواجه حسنی: مجلس یازدهم اخیراً علیرغم فرصت سوزی ها، درگیر حاشیه‌هایی شده که بسیار پررنگ‌تر از متن می باشد. سیاست‌هایی گمراه‌کننده با عناوینی مانند صیانت و اعتلا که نه‌تنها هیچ اعتلایی را به دنبال ندارد‌ بلکه خود منجر به استیصال و نگرانی مردم می شود. اجرای طرح‌های سلبی و محدودکننده نشان از ناکارآمدی مطلق همه آن‌ها در...

احمد خواجه حسنی:


مجلس یازدهم اخیراً علیرغم فرصت سوزی ها، درگیر حاشیه‌هایی شده که بسیار پررنگ‌تر از متن می باشد.
نسبت سطح توقع و انتظارات جامعه با عملکرد فعلی مجلس بدین مصداق می ماند که مردم درمانده هم پیاز را خورده هم چوب را تحمل کرده و هم پول را داده اند.
در حالی که هزینه یک ساعت اداره مجلس میلیاردها تومان هزینه در بر دارد محل سؤال است، در مقطعی که جامعه ی تکیده و چروکیده زیر بار مشکلات ریز و درشت کمر خم کرده و مردم فلاکت زده و مستأصل در رنج و ریاضت هستند، مادامی که لزوم رسیدگی، توجه و تقدم‌گذاری به حل معضلات معیشتی و مبارزه با عوامل رانت و فساد محرز و مبرهن است، طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر قرار است چه گُلی بر سر این مردم بینوا زده و گره از کدامین مشکل بگشاید؟

باورمندم خطرناکتر از نگهداری سگ و گربه، نوع نگرشی است که بر روزمرگی برخی از نمایندگان مردم حاکم است  !!!
اینکه نمی خواهیم بپذیریم واقعیت جامعه‌ی ایرانی، تکثر و تنوع سبک‌های زندگی است و نمی توان علایق و سلایق خلاف میل خود را نادیده پنداشت،بدیهی است این تکثر و تنوع را باید به رسمیت شناخت.

در تئوری‌های امنیت، گفته می‌شود که تهدید خارجی متوجه ضعف درونی سیستم است؛ بهتر نیست تمرکز خود را بر تقویت درونی و انسجام و همبستگی گذاریم و با عنایت به نظریه ی پنجره شکسته، از ایده پردازی های خارج از عقلانیت که شکاف مابین جامعه و حاکمیت را عمیق تر می کند پرهیز کنیم.

نظریه ی پنجره شکسته یک نظریه ی معروف در حوزه جرم شناسی است.
تئوری پنجره شکسته می گوید: فرض کنید تعداد اندکی از پنجره های یک ساختمان شکسته باشد، اگر این پنجره ها برای مدت طولانی درست نشوند، خرابکاران میل بیشتری برای شکستن سایر پنجره ها پیدا می کنند و تعداد بیشتری از آنها را می شکنند.
اگر این وضع ادامه پیدا کند، پس از مدتی ساختمان کاملا متروکه خواهد شد و به تصرف خرابکاران درخواهد آمد.
حال بیایید جامعه امروزی را به مثابه یک ساختمان در نظر گیریم که پنجره های شکسته اش همان معضلات،نارسایی ها و مشکلات و آسیب های پیش روست.
شایسته می نماید در ترمیم و بازسازی پنجره ها یکی پس از دیگری تعجیل به خرج دهیم نه اینکه به تعداد پنجره های شکسته اضافه کنیم!
آیا طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات به مثابه شکستن پنجره ای دیگر نیست؟
هنوز پنجره های شکسته قبلی اصلاح نشده (طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، تأکید بر مصوبه محرمانگی اموال مسئولان، ایده جرم‌انگاری دوچرخه‌سواری زنان و مواردی از این قبیل)، به شکستن پنجره های دیگر روی آورده ایم که در راستای محدودسازی حقوق شهروندی است و لا غیر...

به‌ عبارتی در این‌جا با نمونه دیپلماتیک نمایشنامه‌های کمدی لابیش، نویسنده فرانسوی، روبه‌رو هستیم که در آن همه به هم دروغ می‌گویند و مهم‌تر از این، به تماشاچیان نیز دروغ تحویل می‌دهند.
دروغ هایی با روکش صیانت و اعتلا و با معنای محدودیت و محرومیت...
تمساح، سوسمار و کروکودیل بهانه است نگهداری از سگ و سگ گردانی هدف اصلی است.

نگارنده تجربه نگهداری حیوانات خانگی را نداشته و اصولاً رغبتی به آن نیز ندارد لیکن بدین دلیل که ژورنالیست از امتیاز نزدیک بودن با واقعیات بر خوردار است که تلاش هایش می تواند منشاء تغییراتی در جامعه هدف باشد، به لحاظ ژورنالیستی و اندیشه ای خواستار لغو یا اصلاح طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات می باشم چرا که امروزه روز به وضعیت بغرنجی دچاریم که در دستور کار قرار دادن این گونه طرح ها در اولویت بندی های سه رقمی قرار دارد شوربختانه اما بدون تقدم و تأخر و بی اعتنا به مقتضیات کنونی وقت مجلس را گرفته و قوانین بد و غیر قابل پذیرشی تصویب می شوند که تداوم این رویه به قداست و قرب قانون و قانون مداری خدشه وارد می کند.
سیاست‌هایی گمراه‌کننده با عناوینی مانند صیانت و اعتلا که نه‌تنها هیچ اعتلایی را به دنبال ندارد‌ بلکه خود منجر به استیصال و نگرانی مردم می شود.
اجرای طرح‌های سلبی و محدودکننده نشان از ناکارآمدی مطلق همه آن‌ها در ادوار مختلف سیاست‌گذاری فرهنگی دارد.
محیط شهری متعلق به همه شهروندان است و خودی و غیر خودی را برنمی تابد بنابراین پیشنهاددارم پدیده های اجتماعی را به جای سرکوب و محدودیت بایستی پایش و مدیریت کرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/154876