کد خبر: 154836 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 29 آبان 1400 - 17:45
متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان:
پیشگیری بهترین راه درمان دیابت است

اتحاد خبر:متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: پیشگیری بهترین راه درمان دیابت است.

اتحاد خبر:متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: پیشگیری بهترین راه درمان دیابت است.


دکتر حامد مقدم منش به مناسبت هفته دیابت در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید گنجی برازجان اظهار داشت: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های داخلی است که با توجه به سبک زندگی ما ایرانی‌ها، بیشتر از سایر کشورهای جهان شایع است.
وی بیان داشت: آمارهای متفاوتی در خصوص شیوع بیماری دیابت مطرح است، ولی گفته شده که حدوداً ۱۱ درصد از افراد بالای 25 سال دارای بیماری دیابت یا پیش دیابت هستند.

 


دکتر مقدم منش با اشاره به مقایسه آمار ابتلای دو برابری بیماری دیابت در ایران نسبت به میانگین جهانی آن، افزود: این تعداد از بیماران دیابتی می‌توانند هزینه‌های بهداشتی درمانی بسیار زیادی را به سیستم سلامت ما تحمیل نمایند و برای بیماران و خانواده‌های آنان هم عوارض و ناراحتی‌های بسیار زیادی را به همراه داشته و به‌تبع باعث کاهش کیفیت زندگی مردم جامعه می‌شود.
وی ضمن تأکید بر تشخیص سریع و درمان به‌موقع این بیماری اظهار داشت: در کشور ما و سایر کشورهای درحال‌توسعه به‌طورمعمول حدوداً 10 سال طول می‌کشد تا بیماری دیابت فرد تشخیص داده‌شده و درمان برایش شروع شود.
دکتر مقدم منش ادامه داد: در مدت این ۱۰ سال بیماری دیابت ساکت ننشسته و تأثیرات خودش را بر روی بدن انسان می‌گذارد و عوارض‌های چشمی، عروقی، کلیوی و غیر و را به بدن تحمیل می‌نماید.
وی با اشاره به شیوع بیشتر دیابت نوع دو و نوع یک در ایران ابراز داشت: حدوداً 80 تا 90 درصد از مراجعین و بیماران دیابتی دارای دیابت از نوع دو هستند و اغلب هم خود افراد اطلاعی از بیماری دیابت خود ندارند.
دکتر مقدم منش ضمن اشاره به پایین آمدن سن ابتلا به بیماری دیابت در بین افراد جامعه بیان کرد: قبلاً چاقی و چربی خون بالا و همچنین سن بیمار عواملی برای انجام تست‌های تشخیصی بود ولی امروزه در افراد جوان و لاغر هم این بیماری متأسفانه شایع شده و فقط با انجام آزمایش‌های بالینی قابل‌تشخیص است.


متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان عوارض عروقی در بیماری دیابت را شایع برشمارد و عنوان داشت: عوارض عروقی که باعث انسداد عروق، به‌خصوص عروق قلبی که شامل گرفتگی و سکته قلبی می‌شود یا اینکه با درگیر شدن عروق پا، به‌صورت زخم‌های پای دیابتی در فرد ظاهر می‌شود.
وی همچنین در خصوص عوارض این بیماری ادامه داد و گفت: گاهی عروق شبکه چشم آسیب‌دیده و با خونریزی در سطح شبکه چشم باعث تاری دید و احیاناً کوری بیمار می‌شود و یا با درگیری کلیه‌های بیمار، باعث از کار افتادگی کلیه‌ها و به‌تبع منجر به دیالیز می‌گردد.
دکتر مقدم منش با بیان اینکه بنابراین این بیماری بایستی زود تشخیص داده‌شده و مورد مداوا قرار گیرد اظهار داشت: افراد جامعه حتماً باید آزمایش‌های تشخیصی چکاپ بخصوص آزمایش قند ناشتا و سه‌ماهه و همچنین اندازه‌گیری فشارخون و چربی خون را انجام دهند و اهمیت این دو مورد اخیر در درمان و کنترل بیماری دیابت اگر از سنجش میزان قند خون مهم‌تر نباشند کمتر نبوده و این حلقه بایستی با همدیگر بررسی گردد تا بیماری درمان گردد.
وی در خصوص وظایف پزشکان و کادر بهداشت و درمان در هفته دیابت گفت: وظیفه ما در این هفته شناساندن و آگاه نمودن مردم عزیز جامعه از ریسک فاکتورهایی همچون اصلاح سبک زندگی، کم‌تحرکی، استفاده از دود قلیان، سیگار و سایر مواد مخدر، رژیم‌های غذایی پرچرب و قندی بوده و چکاپ مرتب و منظم بخصوص در میان افرادی که سابقه بیماری دیابت در خانواده را دارند، است.
متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان یادآور شد: همواره در مواجهه با بیماری دیابت پیشگیر بهتر از درمان بوده ولی اگر خدایی ناکرده کسی مبتلا شده با داروهای تزریقی (انسولین) و خوراکی که امروزه وجود دارد و همچنین رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی، افراد جامعه می‌توانند زندگی سالم و شاداب‌تری را داشته باشند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/154836