کد خبر: 154737 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 27 آبان 1400 - 12:00
مجتبی تجلی زاده مقام اول مسابقات کشوری پاراگلایدر در رشته هدف زنی در گفتگو با اتحاد خبر:
دشتستان جوانان مستعدی در ورزش پاراگلایدر دارد/ حس و حال پرواز قابل توصیف نیست

اتحادخبر-سانازدانشگر: مجتبی تجلی زاده ورزشکار رشته پاراگلایدر موفق به کسب مقام اول در مسابقات هدف زنی لیگ قهرمانی کشور شده است. وی در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر به رشته ورزشی پاراگلایدر، مسابقات، آرزوی ورزشی و مشکلات این ورزش می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم. وی در خصوص حس و حال این ورزش می گوید...

اتحادخبر-سانازدانشگر: مجتبی تجلی زاده ورزشکار رشته پاراگلایدر موفق به کسب مقام اول در مسابقات هدف زنی لیگ قهرمانی کشور شده است. وی در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر به رشته ورزشی پاراگلایدر، مسابقات، آرزوی ورزشی و مشکلات این ورزش می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم.  

 

مجتبی تجلی زاده در رشته پاراگلایدر به مدت پنج سال است که فعالیت می کند. این ورزشکار در مسابقات هدف زنی لیگ قهرمانی کشور درسال1400 موفق به کسب مقام اول در کلاس استاندارد شد. وی به واسطه شغل پدر متولد شیراز و بزرگ شده شهر برازجان است.  

وی از افتخارات استان است و در رشته آکروباسی فعالیت دارد و مقام دار رشته هدف زنی در این ورزش در سطح کشور است.

   

علاقه به پروازهای هوایی

ورزشکار جوان برازجانی در خصوص علاقه اش به این رشته  می گوید: از مدت ها قبل علاقه زیادی به پروازهای هوایی داشتم و از طرف یکی از دوستانم به این ورزش معرفی شدم و با توجه به علاقه زیادی که داشتم به این ورزش روی آوردم و ادامه دادم تا به ورزش حرفه ای فکر کردم.

 

ورزش پاراگلایدر

وی در ادامه می گوید: خلبانان ورزش پاراگلایدر معمولا در سه رشته فعالیت میکنند. رشته مسافت، رشته آکروباسی و رشته هدف زنی؛ مسابقات هدف زنی در سطح کشور هر ساله برگزار می شود.

 

 عمده ترین مشکلات ما عدم دسترسی مناسب به جاده سایت پرواز است

تجلی زاده با اشاره به مشکلاتی که در ورزش پاراگلایدر گریبان گیر ورزشکاران است می گوید: مشکلات در دو بخش خلاصه می شوند. یکی از مشکلات هزینه این ورزش است که بسیار سنگین است و ورزش پر هزینه ای است. کسانی که به این ورزش روی می آورند اگر نتوانند از عهده مخارج سنگین آن برایند و فقط پروازهای تفریحی را انجام دهند به آن چیزی که می خواهند در این ورزش بطور حرفه ای دنبال کنند، دست پیدا نمی کنند. مشکلات مربوط به جاده خاکی سایت و محلی است که در بهمرد می رویم به دلیل اینکه سایت اختصاصی است و مربوط به سازمان خاصی می باشد و طبق رایزنی هایی که با مسئولین محترم سایت انجام داده ایم یک سری کارها با هزینه های شخصی خلبان ها صورت گرفته است. قول گرفته ایم که در اولین فرصت این مهم محقق شود چون واقعا با توجه به هزینه سرسام آور بهسازی سایت دیگر ازعهده خلبانان عزیز خارج است. در استان برای پرواز چند  سایت داریم که یکی از آنها سایت بهمرد دشتستان و دیگری سایت شیرینو و یک سایت ساحلی در دلآرام دلوار وجود دارد که پرواز در آنجا با خودرو وینچ دار انجام می شود.


حس و حال پرواز قابل توصیف نیست

وی در خصوص حس و حال این ورزش می گوید: حس و حالی که قابل وصف نیست. این ورزش را باید تجربه کنی تا بدانی چه اتفاقی در آسمان می افتد.

 افرادی بوده که پرواز تفریحی را تجربه کردند و با توجه به همین پرواز تفریحی که داشته اند به این ورزش علاقه مند شده اند و درحال حاضر خلبان هستند.

 پرواز کردن حس و حال عجیبی دارد. برخی ها فوبیای ارتفاع دارند ولی توصیه میکنم حتما یک بار این پرواز را تجربه کنند ما افرادی داشتیم که با یک بار پرواز هر هفته می آیند و پرواز می کنند و لذت می برند. آن حس ناب آنقدر در آن ها شکوفا می شود که دوست دارند دوره پرواز را بیاموزند.

 


 

 

 مقام اول کشوری هدف زنی از بین 97 خلبان

ورزشکار برازجانی با اشاره به شرکت در مسابقات لیگ کشوری می گوید: مسابقات هدف زنی هر ساله در سطح کشور برگزار می شود که امسال با تدابیر خاصی که اندیشیده شد در سایت فلای لند رامیان استان گلستان به صورت لیگ کشوری با نظم بسیار بالایی برگزار شد. مسابقات هدف زنی یا فرود دقت در چهار کلاس برگزار شد که شامل کلاس بانوان، استاندارد، حرفه ای و هایک اند فلای بود که توانستم در کلاس استاندارد از بین 97 خلبان سطح کشور مقام اول را در رشته هدف زنی  کسب کنم. برای بار سوم بود که در مسابقات شرکت می کردم که این اولین مقام کشوری ام محسوب می شود.  به این شکل که یک خلبان پرواز میکند و یک صفحه ی بنر رنگی  بر روی زمین گذاشته میشود که تارگت نامیده می شود و خلبان میبایست مرکز این تارگت را با نوک پا لمس کند و هر خلبانی که مرکز این تارگت را در هر تعداد تسک (سورت پرواز) لمس کند با توجه به مجموع امتیازهایش برنده خواهد بود.

 

دشتستان جوانان مستعدی در ورزش پاراگلایدر دارد

تجلی زاده با تاکید به اینکه دشتستان ورزشکاران مستعدی در رشته پاراگلایدر دارد می گوید: با توجه به اینکه این ورزش پرهزینه است کسانی که به این ورزش روی می آورند شاید بتوانند از مخارج اولیه مثل خرید بال، هارنس، کلاه و بی سیم و.. بر بیایند ولی اگر بخواهند به صورت حرفه ای ادامه دهند نیاز به هزینه بالایی دارد. این ورزش دربین خانم ها نیز پرطرفدار است وخلبان های خانم زیادی داریم که فوق العاده هستند و حرف برای گفتن دارند که اگر وقت بذارن و تمرین داشته باشند قطعا مدال آور خواهند بود.  جوانان مستعد زیاد داریم قطعا جای امیدواری است که پیشرفت های زیادی در این ورزش را شاهد باشیم.


 

عاشق حرکت های نمایشی هستم

وی در خصوص آرزوی ورزش اش می گوید: چون رشته آکروباسی یا همان حرکات نمایشی را انجام می دهند. خیلی دوست دارم به مانورهای این رشته  که اغلب خلبانان رشته آکروباسی دوست دارند به آن برسند دست پیدا کنم. من در این ورزش عاشق آکروباسی (حرکات نمایشی) هستم چون هیجان را دوست دارم.

 

درخواست درست کردن جاده سایت پرواز از مسئولین

تجلی زاده خطاب به مسئولین می گوید: از مسئولین تقاضا می کنم جاده سایت پرواز را درست کنند. ضمن اینکه هر مسابقه ای که تا به امروز رفته ایم به طور کلی با هزینه های شخصی بوده و هیچ گونه کمک هزینه ای توسط سازمان و یانهادی حتی کمیته ورزش های هوایی استان به ما پرداخت نشده است. به نوعی در پرداخت هزینه ها استقلال داریم و بر عهده خودمان است. 

 

صحبت پایانی

وی در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که در این سال ها او را همراهی کرده اند می گوید:  یک تشکر ویژه از همسر و دخترم دارم که در زمان تمرینات دوری مرا تحمل کردند و صبوری کردند تا من بتوانم در مسابقات شرکت کنم و یک تشکر کنم از استاد خوبم آقای سامان کامران که در این دوره از مسابقات همراه من بوده اند.


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/154737