کد خبر: 154494 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 22 آبان 1400 - 11:01
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز:
امیدواریم تکلیف خیابان خوراک شیراز امسال روشن شود

اتحادخبر:  رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال تکلیف "خیابان گردشگری خوراک" این شهر تعیین و زمینه برگزاری رویدادهای مرتبط با این موضوع، فراهم شود.

اتحادخبر:  رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال تکلیف "خیابان گردشگری خوراک" این شهر تعیین و زمینه برگزاری رویدادهای مرتبط با این موضوع، فراهم شود.

امیدواریم تکلیف خیابان خوراک شیراز امسال روشن شود

به گزارش ایسنا؛ محمد فرخزاده ، گفت: در کشورهای همسایه همانند ترکیه و امارات متحده عربی، کویت و عمان درآمد گردشگری غذا در طول سال معادل نصف تا تمام درآمد نفتی ایران است.!

 

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل آشنا نبودن بخش خصوصی و حاکمیتی با اهمیت موضوع گردشگری خوراک، اقدام تاثیرگذاری در ایجاد فرصت های مناسب مرتبط با این حوزه انجام نشده و تنها به چند رویداد  مناسبتی بسنده شده است.

 

فرخزاده گفت: ایجاد خیابان خوراک در محیطی مناسب و در شان شیراز و با توجه به تنوع خوراک های این شهر، ایجاد بازارچه خوراک های خانگی در راستای حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی و نمایش سنت های مردمی به عنوان «محصول ذائقه ای شهر»، ایجاد و فعالیت موزه خوراک با هدف معرفی ریشه‌ خوراک‌های سنتی شیرازی‌ها، تلاش در راستای برندسازی و ثبت ملی و بین المللی خوراک های بومی شیراز، برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی با محوریت و معرفی خوراک مردم شیراز، تولید محصولات فرهنگی به هدف معرفی ظرفیت های این حوزه و ایجاد بسترهای حفظ مواریث فرهنگی این حوزه از اقداماتی است که می‌تواند در این بخش انجام شود.

 

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، گفت: برندسازی و گام برداشتن در راستای توسعه گردشگری خوراک نیازمند برنامه‌ریزی مسئولین ذی‌ربط است. 

 

وی افزود: در همین راستا در تلاشیم که خیابان خوراک شیراز در خیابان مسکین فام تعیین تکلیف و برگزاری رویدادهایی مرتبط با خوراک های بومی و سنتی مردم استان فارس در زمستان و نوروز پیگیری شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، اضافه کرد: فارس و شیراز هم بر اساس پیشینه، تاریخ، تمدن و تنوع قومی و تجربه محوری یکی از منابع خلاق در حوزه گردشگری غذا است اما کمتر به آن توجه شده است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه گردشگری خوراک در استان فارس با توجه به ظرفیت‌های این استان از تنوع بی‌نظیری برخوردار است، گفت: با برنامه‌ریزی و تهیه کتاب جامع خوراک‌های فارس می‌توان نسبت به ثبت این نوع گردشگری و آموزش آن به نسل آینده اقدام موثری را انجام داد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های جهانی شیراز و فارس، می‌توان نسبت به ثبت غذاها در حافظه جهانی یونسکو نیز گام برداشت، این امر را منوط به برنامه‌ریزی صحیح و کار کارشناسی دانست.

وی با اشاره به درآمد بسیار بالای کشورهای دنیا از این صنعت و در مقابل سهم ناچیز ایران، گفت: غذا نیز با مکان و ریشه‌هایی که دارد برندسازی می‌شود و امروز بسیاری از غذاها با نام شهرها و کشورها عجین شده که کباب ایرانی، پالوده، کلم پلو و سالاد شیرازی، سوهان قم، قهوه ترک، پاستای ایتالیایی و .... که این‌ها نشان از قدرت برندسازی غذاها در سطح ملی و فراملی دارد. 

فرخ زاده ادامه داد: در کنار این فضا سازی باید توجه ویژه ای به بحث گردشگری تجربی شود، توجه به جاذبه های مکمل گردشگر پسند، تلفیق عناصری مثل پخت غذا با ادبیات آئینی و کلاسیک، خوراک و طب سنتی، خوراک و موسیقی و... می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه و رونق خیابان غذا داشته باشد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/154494