کد خبر: 153440 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 مهر 1400 - 09:39
رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:
میانگین خسارت سالانه سیلاب در استان بوشهر ۵۰۰ میلیارد تومان است

اتحادخبر:  رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: میانگین سالانه خسارت‌های سیلاب در این استان بر مبنای سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است. بهمن گشتاسب روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و سیلاب استان بوشهر افزود: در صورت هزینه‌ کردن این اعتبار در طرح‌های سازه‌ای و ...

اتحادخبر:  رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: میانگین سالانه خسارت‌های سیلاب در این استان بر مبنای سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

میانگین خسارت سالانه سیلاب در استان بوشهر ۵۰۰ میلیارد تومان است

به گزارش ایرنا، بهمن گشتاسب روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و سیلاب استان بوشهر افزود: در صورت هزینه‌ کردن این اعتبار در طرح‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای کنترل سیلاب می‌توان این تهدید جدی را به فرصتی برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت تبدیل کرد.

 

وی اظهار کرد: رعایت حد بستر و حریم رودخانه‌ها بویژه از سوی شهرداری‌ها، گرفتن استعلام و کسب مجوز از آب منطقه‌ای در زمینه ساخت و ساز در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها از سوی همه دستگاه‌های اجرایی، سوق دادن و جابه جایی معادن شن و ماسه رودخانه‌ای به سمت معادن کوهی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و لایروبی همه نقاط حادثه خیز از سوی اداره کل راه و شهر سازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بخشی از راهکارهای مهار و کاهش مخاطرات سیلاب است.

 

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: تغییر اقلیم تاثیر پیوسته و زنجیره واری به همراه دارد و یکی از واضح ترین این آثار، کاهش میزان بارندگی از نظر حجم و افزایش شدت آن در بازه‌های زمانی چند ساعته است.

 

وی افزود: بارندگی شدید در بازه های زمانی کوتاه موجب افزایش و بالا آمدن سریع سطح آب رودخانه یا آبراهه و در نتیجه زیر آب رفتن زمین‌های اطراف آن می‌شود.

گشتاسب ادامه داد: سیل با غرقاب کردن منطقه باعث تلفات انسانی، دامی و خسارت به ساختمان‌ها، تاسیسات، باغ‌ها، کشتزارها و منابع طبیعی می‌شود.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: مبانی قانونی متعددی به منظور پیشگیری و کاهش خسارت‌های سیلاب وجود دارد، اما با این حال افرادی سودجو با ساخت و ساز در آبراه‌های شهری و ایجاد سازه در رودخانه‌های خارج از شهر، ضمن قانون گریزی موجب بروز خسارت به دیگران نیز می‌شوند.

 

گشتاسب با اشاره به عوامل طبیعی وقوع سیلاب اظهار کرد: علاوه بر بارندگی‌های شدید، پوشش گیاهی ضعیف و اراضی شیب‌دار کوهستانی از دیگر دلایل وقوع سیلاب در استان بوشهر به شمار می‌رود.

وی با اشاره با دامنه اثر عوامل انسانی در وقوع سیلاب گفت: تغییر و دستکاری در ساختار طبیعی رودخانه‌ها و آبراهه‌ها به منظور توسعه شهر و روستا، استحصال زمین، کشاورزی و دیگر کاربری‌ها ضمن تخریب محیط زیست، شدت و دامنه سیلاب را نیز افزایشی چند برابری می‌دهد.

گشتاسب افزود: ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر مجاری جریان آب در محدوده‌های مسکونی شهری و روستایی، تخلیه نخاله و پسماندهای شهری، روستایی و کشاورزی در بستر آبراهه‌ها و مسدود شدن مسیر جریان سیلاب، احداث زیر گذر غیر اصولی در بستر رودخانه و برداشت غیر اصولی شن و ماسه از بستر رودخانه، تنها برخی از عوامل انسانی وقوع و تشدید سیلاب است.

وی بیان کرد: نقشه راه رویارویی با سیلاب در ایران "مدیریت یکپارچه سیلاب" است که با رویکرد مدیریت ساختاری زمانی و مکانی و با همراهی و تصمیم گیری همه نهادهای اجرایی مرتبط پیاده سازی می شود.

 

به گفته گشتاسب اگرچه استیلای خشکسالی بر استان بوشهر، وقوع سیلاب را کمرنگ جلوه می‌دهد اما تجربه چند سال سال‌ گذشته نشان داده خطر سیلاب همواره در کمین است و با مدیریت به هنگام و پیش از وقوع حادثه باید به مدیریت سیلاب پرداخت.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/153440