کد خبر: 153160 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 22 مهر 1400 - 09:31
اختصاصی اتحادخبر؛
زنان در معمای قدرت

اتحادخبر-احمد خواجه حسنی:با نگاهی مجمل به روند محسوس و بارزِ ورود زنان و حضور آنان در مناسبات قدرت و نظام تصمیم گیری در کشورهای مختلف درخواهیم یافت که یک اراده ی فزاینده و رو به گسترشی به جهت ارتقاء سهم زنان در قدرت وجود دارد که موجودیت این اراده منبعث از بهره وری مثبت و مزایای مختلفی است که حضور زنان را ارزشمند و ارجح می پندارد.به گزاره های زیر...

احمد خواجه حسنی:

با نگاهی مجمل به روند محسوس و بارزِ ورود زنان و حضور آنان در مناسبات قدرت و نظام تصمیم گیری در کشورهای مختلف درخواهیم یافت که یک اراده ی فزاینده و رو به گسترشی به جهت ارتقاء سهم زنان در قدرت وجود دارد که موجودیت این اراده منبعث از بهره وری مثبت و مزایای مختلفی است که حضور زنان را ارزشمند و ارجح می پندارد.
به گزاره های زیر که اتفاقاً به تازگی نمود پیدا کرده بنگرید و کلاه خود را قاضی کنید.

✓ دبیرخانه کابینه عراق اعلام کرد، زنان ۹۷ کرسی پارلمان یعنی ۲۹.۴ درصد از مجموع ۳۲۹ کرسی و حدود یک سوم مجلس عراق را تشکیل می‌دهند که بالاترین میزان و دستاورد محقق شده توسط زنان عراقی در تاریخ این کشور است.[۱]

✓ رئیس جمهور تونس برای نخستین بار در تاریخ این کشور یک زن را برای تشکیل دولت جدید مکلف کرد، کابینه این کشور شاهد حضور پر قدرت زنان شد و از این رو وزارت خارجه آمریکا به دلیل تشکیل دولت متشکل از ۱٠ وزیر زن، به دولت تونس تبریک گفت.[۲]

• نگارنده بر این باور است که پرداختن به مقوله زنان از هر زبان و با هر دیدگاهی فریضه است...
در ایران امّا بسیاری از مردانش معتقدند مناصب غنیمت هستند و با ورود زنان شایسته به دایره تصمیم‌سازی کشور میانه ای ندارند از این رو حضور فعال زنان در عرصه های گوناگون همواره یکی از مطالبات و چالش‌های قدرت سیاسی بوده است،هر چند که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسترهای لازم شکوفایی و بازگشت هویت، مقام و منزلت زنان تا حدودی فراهم شد تا جایی که حضرت امام خمینی رحمت الله به صراحت بیان فرمودند زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند  امّا در طول بیش از چهار دهه، با توجه به نسبت زنان به مردان در جمعيت و فعاليت آنان در عرصه‌هاي مختلف در متن جامعه ی مرد سالار، سهم ‌دهي به زنان و پذیرش اینان در ساختار قدرت هیچ گاه به جایگاهی در خور و مورد پسند زنان فرهیخته این مرز و بوم نبوده است.

در ساختار کنونی سلطه ی مردانه بر زنان و نابرابری مناصب مدیریت در بین زنان و مردان در مناسبات سیاسی به نوعی مزید بر تنزل جایگاه فرودستِ زنان در ساختار اجتماعی و از عوامل توسعه نیافتگی می تواند به شمار آید، امروزه روز ولی دیگر نمی توان زنان و تقسیمات جنسیتی را نادیده گرفت.
بایسته می نماید که با فراهم آوردن سازوکارهای دموکراتیک، چیرگی بر جانب داری های رایج مردانه را تقلیل داده و با ابراز وجود زنان، سهم اینان در عرصه عمومی و بیرونی ساختارهای آشکار و علنی سیاست و اقتصاد و مواردی از این دست را مهیا و پویا کرد.

در هزاره فعلی کشوری به مثابه رواندا نزدیک به دوسوم کرسی‌های پارلمان خود را به زنان اختصاص داده است و بهترین رکورد جهان در نمایندگان زن پارلمان را دارد.
افغانستان کشوری با مصائب و معضلات دائم الوجود در همسایگی ما تا قبل از زمامداری طالبان هشت زن را با حکم رئیس جمهوری به عنوان معاون اجتماعی هشت ولایت تعیین کردند، و یکی دو جین مصادیق دیگری از کشورهای مختلف با نگرش های همسان که مکانیزم اجرایی شدن عدالت جنسیتی را تداعی می کند.

" عیسی دمی کجاست که احیای ما کند "

تداوم این وضعیت برای زنانی که نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند خوشایند نبوده، همانگونه که این واقعه نشانه ی مطلوبی از نظام اجتماعی با قدمت هشت هزار ساله نیست و باورمندم که این نوع نگرش زوال اعتماد اجتماعی زنان را می تواند به همراه داشته باشد.

و در پایان مصرعی از ابوسعید ابوالخیر؛
«آن را به زمین بنه که در سر داری».
آورده اند که ؛ سخت‌ترین موضوعات را می‌توان به کُند ذهن‌ترین انسان‌ها که پیش زمینه و ایده‌ای از آن در سر ندارند فهماند، امّا ساده‌ترین موضوع را نمی‌توانید به باهوش‌ترین انسان‌ها که بر دانسته‌های قبلیش اطمینان راسخ دارد توضیح دهید...

_ تجویز راهبردی

رویکرد و نگاه کلان حاکمیتی به جایگاه زنان در سپهر سیاسی کشور نیازمند دگردیسی و تحول آفرینی است.
با تغییر نگرشی دموکراتیک به مقوله زن و با اهتمام به نظام ارزشی و طبقه اجتماعی زنان علیرغم اینکه فرآیند جامعه پذیری افراد جامعه امروز و نسل های آینده تسهیل می گردد حل معضلات و آسیب های اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

پ ن؛
۱_ایسنا
۲_ روزنامه قانون

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/153160