کد خبر: 153060 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 مهر 1400 - 10:26
بیش از ۲۸هزار دانش آموز بوشهری زیرپوشش طرح سواد حرکتی قرار دارند

اتحادخبر:  معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال ۲۸هزار و ۳۷۹ دانش آموز مقطع ابتدایی شهری زیر پوشش طرح ارتقای سواد حرکتی یا جسمانی قرار دارند.

اتحادخبر:  معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال ۲۸هزار و ۳۷۹ دانش آموز مقطع ابتدایی شهری زیر پوشش طرح ارتقای سواد حرکتی یا جسمانی قرار دارند.

بیش از ۲۸هزار دانش آموز بوشهری زیرپوشش طرح سواد حرکتی قرار دارند

به گزارش ایرنا؛ اسد حصیری  افزود: دستورالعمل "بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی" از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شد.

 

وی بیان کرد:  این پروژه در ۲ مرحله با همکاری مدیران، معاونان، آموزگاران تربیت بدنی، آموزگاران پایه و والدین در مهر و اسفند اجرا می‌شود.

حصیری بررسی وضعیت سواد حرکتی دانش آموزان و ارائه برنامه های مداخله ای ارتقا سواد حرکتی در فاصله بین سنجش اولیه و سنجش ثانویه را از مهمترین بخش‌های بسته تحولی سواد حرکتی عنوان کرد و یاد آورشد: آموزگاران تربیت بدنی، والدین و آموزگاران پایه نقشی مهم در اجرای موفقیت آمیز این طرح ملی دارند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی کشور  هستند و تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان از مطالبه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می‌رود، بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی برای سال جاری تعریف و در دست اجرا است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پروش استان بوشهر گفت: امروز چاقی و کاهش فعالیت بدنی در کودکان به عنوان یک تهدید به شمار می‌رود و به طور یقین همه افراد بویژه کودکان به عنوان آینده سازان جامعه برای داشتن زندگی سالم و فعال نیازمند مجموعه ای از اصول حرکتی هستند.

 

وی یادآور شد: سواد حرکتی مجموعه ای از توسعه مهارت‌های بنیادین حرکتی و ورزشی است که به کودکان جرات و اجازه می‌دهد با انگیزه و اعتماد به نفس در طیف وسیعی از فعالیت های بدنی شرکت و توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت و عکس العمل را نشان و مسیر زندگی سالم آینده را تامین می‌کند.

حصیری تاکید کرد: سواد حرکتی قابلیت جبران پذیری ندارد و در سن خاصی آموخته می‌شود و بر اساس نظر کارشناسان بهترین سن آموزش ۱۲ سالگی معرفی شده به همین دلیل آموزش و پرورش برای آموزش این سواد یک بسته آموزشی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی تعریف کرده است.

وی ادامه داد:داشتن جامعه سالم و با نشاط در گروی داشتن سواد حرکتی است فرا نگرفتن سواد حرکتی کودکان را از حرکت باز می‌دارد و در طول عمر خود زندگی کم تحرکی خواهند داشت.

 

به گفته حصیری امروز برای اینکه هر فردی در جامعه کارکرد مطلوبی داشته باشد  بتواند از آموخته‌هایش در زندگی فردی استفاده کند می بایست در کنار سواد خواندن و نوشتن، سواد عاطفی و سایر موارد از  سواد حرکتی یا جسمانی نیز برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه سواد حرکتی یا جسمانی باعث عزت نفس بیشتر افراد برای یادگیری سایر سوادها می‌شود گفت: فرا نگرفتن مهارت‌های حرکتی مانع توسعه حرکت در کودکان می‌شود این درحالی است که فرد برای داشتن یک زندگی سالم نیاز به فعالیت بدنی و فیزیکی دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: افراد و کودکان کم سواد جسمانی توان یادگیری حرکت‌های پیچیده ورزشی را ندارد و ممکن است به این صورت از فراگیری آموزش‌های مربوط به ورزش‌ قهرمانی نیز باز بمانند و با مشکل روبرو شویم.

وی تاکید کرد: فراگیری سواد حرکتی نحوه تعامل با دیگران را به کودکان می‌آموزد.   

 

حصیری گفت: اطلاعات ثبت شده دانش‌آموزان این استان در اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی (کوچ) نشان می‌دهد ۴۰ درصد آنان دارای وزن غیر طبیعی هستند به این معنا که ۲۱ درصد دارای اضافه وزن، چهاردرصد لاغر  و ۲.۱۴ درصد دانش آموزان استان خیلی لاغر و ۱۲ درصد چاق هستند و استان جایگاه مناسبی ندارد.

وی اضافه کرد: طرح "کوچ" اطلاعات مفیدی را راجع  به شرایط جسمانی دانش‌آموزان در اختیار تصمیم  گیران کشور قرار داد.

حصیری با اشاره به اینکه کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای پرکالری از عوامل اضافه وزن در کودکان و نوجوانان است، عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا و ارائه آموزش‌های غیر حضوری در خانه، کم تحرکی و اضافه وزن دانش‌آموزان به طور ناخواسته افزایش یافته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه سرانه ورزشی این استان در کشور اول است، گفت: سرانه ورزشی استان بوشهر ۴۲۳ هزار مترمربع است که از میانگین کشوری ۳۲۶هزار مترمربع بیشتر است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/153060