کد خبر: 153047 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 مهر 1400 - 08:32
گفتگو با محمدرضا عبدی دبیر سوگواره شعر عاشورایی تشان
تشّان و سوگواره ی عاشقی ها

اتحادخبر: از اهرم و آبدان میگذریم و از کوه های زیبا و پر پیچ وخم ریز به تشان می رسیم به هوایی پاک و زیبا و مردمانی با صفا وحق شناس که آداب و رسومِ سنت های خوب آن حوالی را پاس می دارند، و با گرده هـَمایها  معرف پیغام عاشورا و آیین محرم هستند .آیین عاشورایی در تشان چنان زنده و زیباست که انسان را به عمق عینی ماجرای کربلا و سوگواره ی محرم می برد...

اتحادخبر: از اهرم و آبدان میگذریم و از کوه های زیبا و پر پیچ وخم ریز به تشان می رسیم به هوایی پاک و زیبا و مردمانی با صفا وحق شناس که آداب و رسومِ سنت های خوب آن حوالی را پاس می دارند، و با گرده هـَمایها  معرف پیغام عاشورا و آیین محرم هستند .آیین عاشورایی در تشان چنان زنده و زیباست که انسان را به عمق عینی ماجرای کربلا و سوگواره ی محرم می برد ، آنجایی که امام حسین (ع ) با یارانش صحبت می کند و آنها را به صبر و شکیبایی دعوت کرده و حقیقت و آزادگی را با شهادتش به تصویر می کشد.


در تشان حماسه ی پیاده روی کربلا و بیستم صفر و شهادت امام رضا (ع )  و وفات پیامبر (ص) را چنان با هم انعکاس داده و اجراء کردند که انگار تمام آن حوادث در همان زمان و در تشان اتفاق افتاده بود.


بله البته که مردم جنوب مردمی صادق و مهربان ترینند.


خدمت جناب عبدی بزرگوار که دبیر سوگواره عاشورایی هستند در خصوص اهداف و چگونگی جشنواره صحبت می کنیم .


ـ با معرفی خودتان درباره بخش ریز و تشّان برایمان بگوید؟


محمدرضا عبدی هستم. به عنوان دبیر سوگواره شعر عاشورایی تشان، که پس از تصمیم بر برگزاری سوگواره شعر عاشورایی تشّان با پیشنهاد مدیر محترم کانون فرهنگی روستا، مسئولیت انجام امورات مربوط به دبیرخانه سوگواره را به ‌عهده گرفتم.


روستای تشّان از توابع بخش ریز ميباشد. مردم این منطقه از دیرباز عاشق شعر و ادب هستند و از اینگونه برنامه‌ها استقبال می‌کنند.


ـ در باره اینکه چه عواملی باعث شد تا تصمیم به برگزاری چنین جشنواره ای را بگیرید، برایمان توضیح دهید؟


جرقه این کار در محرم سال ۹۸ زده شد که ابتدائاً قرار بر برگزاری یک مراسم شب شعر بود. از آنجا که دوست داستیم اشعاری با کیفیت و از پیش ارزیابی شده، در برنامه قرائت شود که موجبات رضایت مردم هم فراهم شود تصمیم گرفتیم این کار را به صورت اعلان فراخوان در ۴ شهرستان جنوبی استان انجام دهیم. یک تیم ۳ نفره داوری را تعيين نمودیم و فراخوان شعر در دو بخش زدیم که با استقبال شعرای آیینی واقع شد و در نهایت با معرفی برگزیدگان و شعر خوانی آنها در مراسم پایانی یک برنامه مطلوب برگزار نمودیم و مورد تحسین و استقبال عمومی قرار گرفت تا انگیزه ما را برای ادامه کار افزایش دهد.


ـ درباره جشنواره و پیرامون اهداف آن برایمان صحبت کنید؟


شهرستان جم از شاعران زیادی در ادوار مختلف سود میبرد. یکی از مهمترین اهداف ما انجام یک کار فرهنگی در راستای ایجاد یک فضای مناسب جهت ترغیب و تشویق شاعران جوان به سمت و سوی شعر آیینی و همچنین زدودن گرد فراموشی از شعر آیینی بود.


ـ آیا برای جشنواره موضوعات دیگری هم پیشنهاد شد؟


در واقع نیت ما برگزاری سوگواره بود و تا کنون هم همه فراخوان‌های ما با موضوع شعر عاشورایی بوده است و فقط در دومین دوره سوگواره یک بخش را به شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دادیم.


ـ چه کسانی در این زمینه با شما همکاری لازم را داشتند؟


در این دوره شورای محترم اسلامی روستا تشان و پایگاههای بسیج روستا در همه حال کنارمان بودند و در دوره‌های مختلف نیز امام‌ جمعه محترم شهرستان جم یکی از مشوقان ما بوده است و اداره اوقاف شهرستان جم هم همکاری نموده ولی متاسفانه نهادهای متولی فرهنگی در اینخصوص کمکی به ما ننموده.
البته ما اینکار را به صورت مردمی شروع کردیم و تاکنون نیز با تکیه بر عشق و علاقه مردم آنرا اداره نموده‌ایم.
متأسفانه مشکلات مالی آزارمان می‌دهد و بعید نیست در صورت عدم حمایت مالی کافی این برنامه به مشکل خورده و بدین شکل برگزار نگردد.


ـ مجموعه‌ی اجرایی این جشنواره چگونه هزینه ی لازم را تهیه و تدارک دیدند؟


خُب برگزاری چنین برنامه‌ای در گستره‌ای به وسعت یک استان، بالطبع هزینه‌های زیادی را خواهد داشت. بیشتر تکیه بر کمک‌های مردمی داریم. البته امسال مورد حمایت اداره اوقاف و حمایت‌هايي هم از طرف بعضی از شرکت‌های منطقه از محل هزینه‌های فرهنگی شدیم. ولی در مجموع این حمایت‌ها جوابگوی هزینه‌های چنین برنامه‌هایی نیست و اکنون نیز با پایان یافتن برنامه با مشکلات مالی عدیده دست و پنجه نرم میکنیم.


ـ برای انتخاب اشعار چه ملاک هایی در نظر گرفته شده بود؟


هيئت داوران جهت ارزیابی آثار ملاکهای متعددی را اعلام و در نظر گرفتند و بر آن اساس هر کدام از داوران عزیز امتیازی را به آن اثر دادند که مجموع امتيازات ملاک رتبه آن اثر گردیده است.بعضی از ملاک‌های داوران شامل احساس و عاطفه، اندیشه، تصویر‌آفرینی، زبان شعر، موسیقی شعر، هماهنگی با موضوع سوگواره، مضمون سازی، نوآوری و خلاقیتهای ویژه و .... بوده است.


ـ استقبال شاعران و مردم تشان چگونه بود؟


خدا را شکر سال به سال با بهبود کیفیت مراسم ، شاهد استقبال چشمگیر مردم تشان و همچنين مردم مناطق اطراف هستیم. این استقبال به حدی است که مورد تحسین همه مهمانان چه در داخل استان و چه از خارج استان قرار گرفته. این مراسم عليرغم اینکه بدلیل شرایط بهداشتی حاکم در فضای باز برگزار میشد ولی استقبال فوق‌العاده بود.


ـ آیا هیات داوران از خود ِ استان یا خارج استان بودند؟


در دو سوگواره گذشته هيئت داوران را از داخل استان بوشهر انتخاب نمودیم. ولی از آنجا که سومين سوگواره به صورت استانی برگزار گردید تصمیم گرفتیم امسال از داوران خارج از استان نیز بهره ببریم.


ـ آیا شاعرانی از خارج استان هم شرکت داشتند؟


از استان‌های مختلف کشور درخواست ارسال اثر جهت شرکت در سوگواره را داشتیم ولی از آنجا که فراخوان را ویژه استان بوشهر منتشر نموديم به ناچار از پذیرش آثار خارج از استان بوشهر معذور شدیم.


ـ آیا در نظر ندارید که اشعار شرکت کنندگان را در مجموعه ای گرداوری کنید؟


بله. اشعار منتخب شاعران در دو سوگواره گذشته را تدوین نمودیم و انشاءالله با افزودن اشعار سوگواره سوم، نسبت به چاپ و انتشار مجموعه آثار شاعران منتخب هر سه سوگواره اقدام خواهیم نمود.


ـ برای سال های آتی چه تصمیمی در زمینه ی گسترش جشنواره ی عاشورایی دارید؟


انشاءالله اگر مورد حمایت مالی از طرف سازمان‌های متولی و خیرین قرار گیریم، قصد داریم سوگواره شعر عاشورایی تشان را بصورت منطقه‌ای و با حضور شاعران استان‌های همجوار استان بوشهر برگزار نماییم و در آینده نزدیک آنرا به صورت کشوری برگزار کنيم. کار پرهزینه‌ای است و در صورت عدم حمایت شاید به مشکل بخوریم.


همه چیز بستگی به حمایت‌های مالی دارد.























لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/153047