کد خبر: 152864 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 16 مهر 1400 - 16:22
اختصاصی/ اولین سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان؛ مهر ماندگار

اتحاد خبر_حبیب اله نعمتی:نسیم پاییزی می وزد، توسن خیال آرام آرام جان می گیرد، شعر و موسیقی زاده می شود؛ همه اینها که باشد نام و یاد هزار دستان آواز ایران بر دل وجان جاری می گردد. در خانه دل هر ایرانی ، در کنار غزلهای حافظ ، صدا و نوایی از شجریان است، صدایی آمیخته و گداخته با دوران که معرف نگرانی و غم و گاه شادی و امید ايرانيان بوده و هست...

 حبیب اله نعمتی       
                    
نسیم پاییزی می وزد، توسن خیال آرام آرام جان می گیرد، شعر و موسیقی زاده می شود؛ همه اینها که باشد نام و یاد هزار دستان آواز ایران بر دل وجان جاری می گردد.
در خانه دل هر ایرانی ، در کنار غزلهای حافظ ، صدا و نوایی از شجریان است، صدایی آمیخته و گداخته با دوران که معرف نگرانی و غم و گاه شادی و امید ايرانيان بوده و هست.
به قول رفیق شفیقش فریدون مشیری "شجریان"  هنرمندی‌ست که از خراسان برخاست تا آفاق آواز این سرزمین را چون خورشید خاوری گرم و روشن کند و شفیعی کدکنی او را اعتبار موسیقی موسیقی ایرانی نامیده و نغمه های او را شادی وطن و ابتهاج نیز خدا را شنونده بانگ و صدای جاودانه اش می داند.
باری! «دلشدگان» صدایش بی‌شمارند و شاید برای توصیف چون اویی تنها می‌توان از کلام کامل حضرت حافظ وام گرفت: « ای پادشاه صورت و معنا که مثل تو/ نادیده هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش».
آری از صدای ملکوتی اش وطن و هموطنان جانی دوباره می گیرند و همراه با آوازش پر می گشایند و با انتخاب  آگاهانه و هوشمندانه اش از حافظ، سعدی، مولانا و.... حظ فراوان می برند و عجیب اینکه از شنیدن چندباره با صدای جاودانه اش حس زیبایی می یابند و هر بار برایشان همان تازگی اولین را دارد!!!
"محمد رضا شجریان" هنرمندی که فرهنگ و زبان پارسی را به نیکی پاس می داشت و همیشه همصدا و همگام مردم بوده است، هیچ گاه کنج عافیت نطلبید.
چنانکه استاد فرزانه دکتر سروش از ایشان مردی منعم و متنعم که برای مردم خواند و برای مردم ماند یاد نموده است. و همین راز و رمز ماندگاری اوست که بدور از هر گونه قدرت تبلیغاتی و سازماندهی سیاسی بر دل و جان است جانان.
"محمد رضا شجریان" خود را خاک پای مردم ایران می داند و پیوندش را با وطن و هموطن چنین توصیف کرده : زندگی من از کودکی در میان همین مردم هنردوست رنگ و معنا پذیرفته است، جهان برای من ایران است و ایران برای من جهان است، من به عنوان کسی که در این جامعه زندگی می کنم برای دل مردمم می خوانم، وقتی مردمم دردی دارند من باید از درددل آنها بگویم و الا چه چیزی دارم بگویم؟! اگر شنونده من خوشحال است من هم خوشحالم و موسیقی شاد ارائه
می کنم و اگر ناراحت است مطابق حال او کار ارائه می کنم، کار من اجتماعی است و از درد اجتماع می گویم.
اين چند خط نوشته ادای دینی است به معیار علم و ادب پارسی؛ سنجه شعر و آواز و ملاک زیبایی و زیباشناسی به جاودان استاد "محمد رضا شجریان" و کلام آخرین این که ترنم آوازهای آسمانییش در لحظه لحظه زندگی جاری است و مهرش بر قلب های ایرانیان ، ماندگار.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/152864