کد خبر: 152088 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 28 شهريور 1400 - 10:56
بزرگ‌ترین سیارات کیهان را بشناسید

اتحادخبر: کیهان و اجزای آن جذابیت‌های زیادی دارد. اما قطعا یکی از رازآلودترین‌های آن سیارات عجیب و بزرگی است که در فواصل دوری از زمینِ ما قرار دارد.

اتحادخبر: کیهان و اجزای آن جذابیت‌های زیادی دارد. اما قطعا یکی از رازآلودترین‌های آن سیارات عجیب و بزرگی است که در فواصل دوری از زمینِ ما قرار دارد.

بزرگ‌ترین سیارات کیهان را بشناسید

بزرگ‌ترین سیارات کشف شده در جهان کدامند؟ از زمانی که برای اولین بار روی ماه فرود آمدیم تا زمانی که توانستیم سیاره‌هایی غیر از منظورمۀ شمسی را تشخیص دهیم سال‌های زیادی گذشته است. در اینجا ده سیارۀ بزرگ کشف شده را ه شما معرفی می‌کنیم.

 

۱۰- ۵۵ Cancri e – Diamond planet

 

این سیاره دو برابر اندازه زمین است و احتمالاً بزرگ‌ترین الماسی است که چشم انسان دیده است. وزن احتمالی الماسی که ممکن است در این سیاره پنهان شده باشد، می‌تواند ۵ میلیون گیگاتون باشد. اگر کسی بتواند این مقدار الماس را به زمین بیاورد، ارزش الماس به ارزش ماسه تبدیل می‌شود. چرا ما فکر می‌کنیم که سیاره حاوی این همه الماس است؟ ۱. این سیاره از کربن تشکیل شده است که در فرآیند ساخت الماس ضروری است. ۲. سطح دما ۳۹۰۰ فارنهایت (۲۱۴۸ درجه سانتیگراد) است که هر دو شرایطی عالی برای ایجاد الماس ایجاد می‌کنند.

 

۹-  کپلر -۱۶۴۷B

 

این سیاره خوش شانس است که دو خورشید دارد و این پدیده‌ای به نام غروب دوتایی است. اگر می‌خواهید دو غروب خورشید را در یک روز تجربه کنید، متأسفانه باید ۳۷۰۰ سال نوری را طی کنید. این سیاره به اندازه زمین ما قدیمی است اما بیشتر شبیه مشتری است.

 

۸- HAT-P-۱B

 

این سیاره تقریباً دو برابر مشتری است، اما به خاطر اندازه‌اش نیست که معروف است. این سیاره برخلاف سیارات منظورمۀ شمسی پوشیده از گاز است. گازها در جو سیاره به دام افتاده‌اند و شرایط را برای وجود هر موجود زنده غیرقابل تصور می‌کند.


۷- KELPER-۳۹B

 

ما به سیاره‌ای که دو برابر مشتری بود اشاره کردیم، خوب حدس بزنید که سیاره‌ای که ۱۸ برابر مشتری است چقدر می‌تواند بزرگ باشد.

 

۶- TRES-۴B

 

این سیاره در سال ۲۰۰۶ کشف شد و یک کشف بزرگ برای ناسا بود. چیزی که این سیاره را بسیار خاص کرده این است که اندازه این سیاره تغییر می‌کند. این تغییر در اثر تغییرات دما ایجاد می‌شود. هنگامی که دما افزایش می یابد، جرم آن به اندازه مشتری کاهش می‌یابد. هنگامی که دما کاهش می یابد (تا حدود -۲۰۰ درجه سانتیگراد)، جرم آن به اندازۀ شگفت‌انگیز ۴۶ برابر مشتری یعنی ۵۰ هزار برابر زمین می‌رسد.

 

 ۵- WASP-۱۲B

 

این سیاره در سال ۲۰۰۸ کشف شد و یکی از داغ‌ترین و بزرگ‌ترین سیاره‌هایی است که تا به حال با آن مواجه شده‌ایم. از آنجا که این سیاره بسیار بزرگ و نزدیک به اندازه خورشیدش است، طی تقریبا ۲۴ ساعت یک بار دور خورشیدش می‌چرخد.

 

۴- WASP-۱۷B

 

اگرچه این سیاره در مقایسه با مشتری مانند مورچه است، اما نیمی از جرم مشتری را دارد. این سیاره از مواد متعددی ساخته شده است که ما روی زمین نداریم، اما پس از تحقیقات زیاد مشخص شد که این ماده به گازهای معینی واکنش نشان می‌دهد که حجم واقعی این سیاره را نمایان می‌کند این سیاره به مارشمالو معروف است.

 

۳- KAPPA ANDROMEDAE B

 

اگر تا به حال فکر کرده‌اید که زمین یک سیاره بزرگ است، باید در این فکرتان بازنگری کنید. سیاره‌ای کشف شده که دارای جرمی برابر ۵۰۰ هزار برابر زمین است. در ابتدا به خاطر اندازه‌اش دانشمندان فکر می‌کردند که این سیاره یک ستاره است.

 

۲- DENIS-P JO۸۲۳۹۳.۱-۴۹۱۲۰۱ B

 

این سیاره، مانند سیاره کاپا، از این نظر که ستاره است یا سیاره مورد بحث است. اگر یک سیاره باشد ، یک سیاره ۱/۱ میلیون برابر زمین خواهد بود.

 

۱- HD ۱۰۰۵۴۶ B

 

محاسبه اندازه دقیق این سیاره غیرممکن است، اما به دلیل مقایسه با سایر ستارگان نزدیک به آن، ممکن است به یک تخمین برسیم. اندازه آن می‌تواند ۵۰-۱۵۰ برابر مشتری ما باشد و آن را به بزرگ‌ترین سیاره‌ای که تا کنون در جهان ما کشف شده است تبدیل می‌کند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/152088