کد خبر: 152020 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 27 شهريور 1400 - 20:45
علائم کووید طولانی در کودکان به ندرت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد

اتحادخبر:  بر اساس نتایج یک تحقیق، علائم کووید طولانی در کودکان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان به ندرت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد.

اتحادخبر:  بر اساس نتایج یک تحقیق، علائم کووید طولانی در کودکان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان به ندرت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد.

علائم کووید طولانی در کودکان به ندرت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد

به گزارش ایرنا، در بیشتر مبتلایان به کووید-۱۹ علائم این بیماری خفیف است اما برخی از بیماران با علائمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس برای ماه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این شرایط که کووید طولانی نام گرفته است تاثیر مخربی بر زندگی مبتلایان دارد و احساس خستگی حتی پس از یک پیاده روی کوتاه هم بروز می‌کند. تاکنون تمرکز روی نجات جانِ افراد در طول همه‌گیری بوده هرچند در حال حاضر این شناخت حاصل شده که برخی از افراد با عواقب بلندمدت عفونت کووید روبرو هستند.

با این وجود اکنون حتی پاسخ برخی سوالات اساسی از جمله اینکه چرا افراد دچار کووید طولانی می‌شوند یا آیا همه به طور کامل از این بیماری بهبود می‌یابند؟ مشخص نیست.

 

اکنون محققان موسسه تحقیقات کودکان مرداک (MCRI) در این بررسی جدید  ۱۴ مطالعه بین المللی را که شامل ۱۹ هزار و ۴۲۶ کودک و نوجوان می شود که علائم مداومی را پس از ابتلا به کووید-۱۹ گزارش می کردند، مورد بررسی قرار دادند. شایع ترین علائم گزارش شده چهار تا ۱۲ هفته پس از ابتلا به این عفونت حاد شامل سردرد ، خستگی ، اختلال خواب ، مشکلات تمرکز و درد شکم بود.

 

پروفسور نایجل کورتیس از موسسه تحقیقات کودکان مرداک و  استاد بیماری های عفونی اطفال در دانشگاه ملبورن و رییس بیماریهای عفونی در بیمارستان کودکان رویال، گفت: شواهد کمی وجود دارد که نشان دهند علائم کووید طولانی بیش از ۱۲ هفته در کودکان و نوجوانان ادامه می یابد که این موضوع اطمینان بخش است و نشان می دهد که ابتلا به کووید طولانی در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان کمتر نگران کننده است.

 

این بررسی که در مجلهPediatric Infectious Disease منتشر شده است نشان می دهد که در مطالعات موجود در زمینه ابتلای کودکان و نوجوانان به کووید طولانی مدت، محدودیت های عمده ای وجود دارد و برخی از این مطالعات تفاوتی را میان علائم افرادی که به SARS-CoV-۲ مبتلا شده اند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند، نشان نمی دهند.

 

این در حالی است که در خلاصه یک تحقیق جدید که توسط محققان موسسه تحقیقات کودکان مرداک (MCRI) در مورد کووید-۱۹ آمده است که پس از گذشت ده ماه از گردش گونه کرونای دلتا، این گونه نسبت به گونه های قبلی کرونا موجب ابتلای کودکان به بیماری جدی تر نشده است و اکثر موارد بدون علامت یا خفیف بوده اند.

 

با این حال ، مشخص شد که کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های زمینه ای از جمله چاقی ، بیماری مزمن کلیه ، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات ایمنی، ۲۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ هستند. بطوریکه بر اساس نتایج یک بررسی سیستماتیک که به تازگی منتشر شده است، میزان ابتلا به کووید-۱۹ شدید در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های زمینه ای یاد شده ۵.۱ درصد و در کودکان فاقد این شرایط ۰.۲ درصد است.

 

«نایجل کورتیس» از موسسه تحقیقات کودکان مرداک، گفت: در حالی که کودکان مبتلا به عفونت SARS-CoV-۲ معمولاً بدون علامت بوده یا به نوع خفیف این بیماری مبتلا می شوند و میزان بستری شدن آنها در بیمارستان کم است ، هنوز خطر و ویژگی های بیماری کووید طولانی به خوبی درک نشده است.

 

وی گفت: مطالعات فعلی فاقد تعریف موردی واضح و داده های مرتبط با سن هستند ، زمان پیگیری متغیری دارند و بدون تایید آزمایشگاه بر علائم خود گزارش شده یا والدین تکیه دارند.مشکل مهم دیگر این است که بسیاری از مطالعات میزان پاسخ دهی پایینی دارند به این معنی که ممکن است خطر ابتلا به کووید طولانی را بیش از حد ارزیابی کنند.

 

دکتر «پترا زیمرمن» از موسسه تحقیقات کودکان مرداک و دانشگاه فرایبورگ ، گفت که تشخیص علائم طولانی مدت کووید-۱۹ از علائم ناشی از اثرات غیر مستقیم این همه گیری مانند تعطیلی مدارس ، ندیدن دوستان یا ناتوانی در انجام ورزش کردن و داشتن سرگرمی دشوار است.

وی گفت: این موضوع نشان می دهد که چرا لازم است مطالعات آتی گروه های کنترل دقیق تری را  از جمله کودکان مبتلا به سایر عفونت ها و کودکانی را شامل شود که به دلایل دیگری در بیمارستان و یا در بخش مراقبت های ویژه  بستری شده اند.

با این حال محققان موسسه تحقیقات کودکان مرداک (MCRI)، تاکید دارند که به مطالعات بیشتری برای بررسی خطر و تاثیر بیماری کووید طولانی مدت در جوانان نیاز است تا بتواند به تصمیمات مربوط به سیاست واکسن در استرالیا کمک کند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/152020