کد خبر: 152018 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 27 شهريور 1400 - 09:24
معافیت گمرکی ماشین آلات مستعمل بیش از ۲ برابر شد

اتحادخبر: تعداد ماشین آلات و ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی در سه ماهه امسال به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت و ۱۷۳.۲ درصد افزایش داشته است.

اتحادخبر: تعداد ماشین آلات و ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی در سه ماهه امسال به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت و ۱۷۳.۲ درصد افزایش داشته است.

معافیت گمرکی ماشین آلات مستعمل بیش از ۲ برابر شد

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

 

این در حالی است که انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) سال گذشته گفته بود بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.

 

در این میان جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که این روند همچنان ادامه دارد و در سه ماهه امسال ۷۲۶ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۱۹۴ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش نزدیک به ۴۴۳ و ۴۶ میلیون دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد هشت درصد و ۱۷۳.۲ درصد افزایش داشته است. یعنی در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۶۷۲  فقره مجوز برای ماشین آلات و ۷۱ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی صادر شده است.

 

ارزش مجوزهای معافیت گمرکی ماشین آلات و ماشین آلات مستعمل در این مدت نیز به ترتیب ۱۸.۴ و ۵۲.۳ درصد نسبت به سه ماهه اول پارسال افزایش یافته است.

 

همچنین در این مدت ۲۳۳ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۱۷۴ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۹ درصد کاهش داشته است. ارزش این مجوزها نسبت به سه ماهه سال قبل ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین آلات استفاده کرده‌اند بازرسی می‌کند و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند، در محل مجاز موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/152018