کد خبر: 151974 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 25 شهريور 1400 - 09:18
حال و هوای کافه در خانه؛ ماسالا
اتحادخبر: این روزها، بعضی از ما که عادت به وقت‌گذرانی و نوشیدن چای و قهوه در کافه‌های شهر داشتیم، به دلیل شرایط کرونایی از لذت دورهمی‌های این‌چنینی محروم مانده‌ایم. برای گذراندن این روز‌ها کافی‌شاپ را به خانه خود بیاورید.

اتحادخبر: این روزها، بعضی از ما که عادت به وقت‌گذرانی و نوشیدن چای و قهوه در کافه‌های شهر داشتیم، به‌دلیل شرایط کرونایی از لذت دورهمی‌های این‌چنینی محروم مانده‌ایم. برای گذراندن این روز‌ها کافی‌شاپ را به خانه خود بیاورید و با ایجاد یک گوشه دنج و آرام با سلیقه و خواسته خانواده، وقت‌گذرانی در خانه را به یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌های دنیا تبدیل کنید.

 

حال و هوای کافه در خانه؛ ماسالا

اگر عاشق قهوه و هر نوع نوشیدنی هستید به احتمال زیاد عاشق کافه هم هستید، در این سری از مطالب آشپزی سعی می‌کنیم طرز تهیه کلیه دسر‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای که در کافی شاپ‌ها سرو می‌شود را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید در منزل یا محل کارتان مانند یک باریستا این دسر‌ها و نوشیدنی‌ها را تهیه کنید.

 

منو کافی‌شاپ‌ها معمولا لیست بلند بالایی است از انواع نوشیدنی، آن هم با اسم‌های عجیب. در اغلب موارد هم نتیجه سفارشمان مطابق با ذائقه ما نیست. در این مطلب روش تهیه خانگی ماسالا آموزش داده شده است.

 

چای ماسالا، یک نوع دمنوش هندی است که با ترکیب چای، چند نوع ادویه و شیر یا آب درست می‌شود. این نوشیدنی خوش‌طعم و خوش‌عطر با تنوع مواد اولیه، یکی از خاص‌ترین انواع چای است. از مواد تشکیل‌دهنده چای ماسالا می‌توان به چای سیاه، دارچین، زنجبیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان)، رازیانه، جوز هندی، تخم گشنیز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میخک اشاره کرد.

 

چای ماسالا با شیر

 

حال و هوای کافه در خانه؛ ماسالا

مواد لازم

  • شیر: ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر
  • میخک: ۲ تا ۳ عدد
  • هل سبز: ۲ تا ۳ عدد
  • پودر رازیانه: نصف قاشق چای خوری
  • چوب دارچین: یک تا ۲ عدد
  • زنجبیل: یک تا ۲ تکه
  • شکر: یک قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • آب: ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • چای کیسه‌ای سیاه: یک عدد

طرز تهیه

 

ادویه‌ها را با استفاده از هاون خرد کنید و به‌ همراه آب، چوب دارچین و زنجبیل در یک شیرجوش بریزید. سپس شیرجوش را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

شیر را به مواد داخل شیرجوش اضافه کنید. مراقب باشید که شیر سر نرود. پس از کاهش حجم مواد به نصف مقدار اولیه، چای کیسه‌ای را در شیرجوش بیندازید و اجازه دهید تا چای برای یک دقیقه دم بکشد.

چای ماسالا را در فنجان بریزید و همراه با شکر سرو کنید.

 

نکات مهم

 

قبل از ریختن ادویه‌ها در آب، آن‌ها را به‌ آرامی خرد کنید.

شما می‌توانید به‌جای چای کیسه‌ای، از یک چای سیاه با کیفیت و ارگانیک استفاده کنید.

اگر دوست دارید چای غلیظ‌تری داشته باشید، حجم شیر را افزایش و حجم آب را کاهش دهید یا فقط از شیر استفاده کنید.

برای شیرین کردن چای ماسالا، معمولا از شکر استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید از عسل یا شربت‌های گوناگون هم استفاده کنید.

شیر را پس از جوش آمدن آب و ادویه‌ها اضافه کنید و هم بزنید. توجه کنید که قبل از افزودن شیر، هر چقدر آب و محتویات جوشیده بیشتر روی گاز بمانند، طعم قوی‌تری به چای شما می‌دهند.

چای ماسالا را برای عصرانه یا صبحانه سرو کنید.


چای ماسالا بدون شیر

حال و هوای کافه در خانه؛ ماسالا

مواد لازم

 

فلفل قرمز، سیاه و سفید: ۲۰ عدد

میخک: ۵ دانه میخک

هل سبز: ۵ دانه

چوب دارچین: یک عدد

بادیان یا انیسون ستاره ای: یک عدد

آب: دو و نیم فنجان

چای سیاه: ۲ قاشق غذاخوری

زنجبیل: ۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه

 

طرز تهیه

 

فلفل‌ها، میخک، هل، دارچین و بادیان را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را برای دو دقیقه روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تفت بخورند. سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا ادویه‌ها خنک شوند.

ادویه‌ها را با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه، پودر کنید. شما می‌توانید این ادویه چای ماسالا را تا دو ماه در یک شیشه دربسته در کابینت نگهداری کنید.

آب، زنجبیل و ادویه‌ها را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را برای ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. اجازه ندهید که مواد به نقطه جوش برسند، زیرا چای در نهایت تلخ خواهد شد. شیرجوش را از روی حرارت بردارید.

چای سیاه را به مواد داخل شیرجوش اضافه کنید و پس از چند دقیقه چای را با استفاده از صافی در فنجان بریزید و سرو کنید.

 

نکات مهم

 

اگر دوست دارید چای ماسالای شما شیرین باشد، آن را دوباره روی حرارت قرار دهید و کمی شکر یا عسل به آن بیفزایید و صبر کنید تا در چای حل شود.

شما می‌توانید چای آماده‌ شده را در یک بطری تمیز بریزید و برای یک هفته در یخچال نگهداری کنید. برای سرو مجدد، کافی است کمی آب داغ یا شیر به چای ماسالا اضافه کنید.

برای تهیه ادویه چای ماسالا می‌توان از ترکیب میخک، هل سبز، چوب دارچین، دانه فلفل سیاه، برگ گل محمدی خشک شده، دانه رازیانه، زعفران خشک، پودر زنجبیل خشک شده و جوز هندی خرد شده نیز استفاده کرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151974