کد خبر: 151953 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 25 شهريور 1400 - 07:51
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش:
۴۰ هزار مدرسه کشور زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

اتحادخبر:  مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح یاریگران زندگی برای سومین سال متوالی امسال با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا و ۴۰ هزار مدرسه در سراسر کشور زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

اتحادخبر:  مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح یاریگران زندگی برای سومین سال متوالی امسال با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا و ۴۰ هزار مدرسه در سراسر کشور زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

۴۰ هزار مدرسه کشور زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

به گزارش ایرنا، مسعود شکوهی روز چهارشنبه در آیین پایانی نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر افزود: طرح یاریگران زندگی درمدارس به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد به اجرا درمی‌آید.

وی اظهارکرد: در طرح یاری‌گران زندگی دانش آموزان، اولیای آنها و ذینفعان محلی با تولید پروژه‌های کوچک در این بخش فعالیت می‌کنند.

شکوهی اضافه کرد: در قالب طرح یاریگران زندگی بیشتر به دنبال هم‌افزایی، انسجام بخشی و هدفمند کردن فعالیت‌ تشکل‌های دانش‌آموزی هستیم.

وی با بیان اینکه درطرح یاریگران زندگی به دنبال فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان هستیم گفت: آموزش و مهارت بهترین راه حل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطراست.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اجرای طرح نماد در مدارس پرداخت و تصریح کرد: طرح نماد یک نظام مراقبت اجتماعی و ائتلافی با همکاری دستگاه‌های مختلف است.

شکوهی ادامه داد: دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند که مهمترین اصل این مراقبت را آگاهی بخشی به آنان در کانون خانه و مدرسه تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۰ هزار مدرسه زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفتند.  

شکوهی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی حوزه‌های متفاوت، پیچیده و متنوعی دارد که اعتیاد به عنوان اَبَر آسیب شناخته می‌شود ممکن است آمار دانش آموزان درگیر اعتیاد در کشور قابل توجه نباشد اما دانش آموزان قابل توجهی در خطر و در معرض این بلای خانمانسوز هستند که تلاش می‌شود با آموزش و توانمندسازی انجام شده آنها را از گرفتار شدن در این خطر نجات دهیم.

به گفته شکوهی برنامه‌های ارتقایی و پیشگیرانه یاریگران زندگی برای سه حوزه ابتدایی، متوسطه اول و دوم طراحی شده‌است و مهمترین مشکل در این بخش محدودیت اعتبارات است که تنها امکان برنامه ریزی برای ۴۰ درصد از دانش آموزان وجود دارد.

وی در باره جشنواره تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر گفت: با برگزاری این جشنواره یک کار آموزشی، ترویجی و تبلیغی در راستای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر دنبال شده است.

شکوهی یادآور شد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰ برنامه مختلف در طول سال تحصیلی با همکاری مشترک ستادی، استانی و مدرسه‌ای طراحی شده‌است که یکی از این برنامه‌ها برگزاری جشنواره تولیدات فضای مجازی بود.

وی اضافه کرد: این جشنواره فرصتی است که آگاهانه، عالمانه و هوشمندانه از این فضا و فرصت برای آموزش، توانمندسازی دانش آموزان و خانواده‌های آنان و همکاران بخوبی استفاده شود.

شکوهی گفت: جشنواره تولیدات فضای مجازی می‌تواند برنامه‌های کانون‌های یاریگران زندگی را تقویت و غنی کند و تلاش می‌شود آثار برگزیده و تولیدات دیگر در بخش‌های دیگر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد برای دانش آموزان به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به پاندمی کرونا اظهار کرد: در سه دهه اخیر در قرن بیست و یکم کشورهای مختلف با هیچ تجربه و بحرانی مشکل‌سازتر از پاندومی کرونا دست و پنجه نرم نکرده‌اند و در این شرایط بود که آموزش دانش‌آموزان به سوی فضای مجازی هدایت و فرصت‌هایی مهم در این حوزه فراهم شد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر هوشیاری متولیان تعلیم و تربیت در عرصه فضای آموزشی نسبت به شناسایی آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در این عرصه اصلاح رفتارهای نادرست و نهادینه کردن رفتارهای صحیح مورد توجه ویژه است که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اولویت برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

شکوهی عنوان کرد: ظرفیت سازی، تولید و نشر محتوا برای فضای مجازی با محوریت شبکه شاد و تولید محصولات فرهنگی کمک آموزشی توسط استان‌ها از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی مخاطبان این جشنواره را فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا اعلام و عنوان کرد: ظرفیت سازی، تولید محتوا، نشر و ترویج محتوا چارچوب‌های اجرا این جشنواره است و دستاوردهای مورد انتظار نیز تولید موشن گرافی و کلیپ برای نشر و ترویج متمرکز محتوا در شبکه شاد بوده است.

شکوهی با بیان اینکه در آموزش حضوری سه کتاب برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم تدریس می‌شود، افزود: اکنون که شاهد تغییر فضای آموزشی هستیم، آشنایی دانش‌آموزان با آسیب‌ها در این حوزه نیاز به همکاری همگان به‌ویژه هنرمندان در تولید کلیپ و فیلم کوتاه است.

وی با بیان اینکه آموزش در فضای مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری بگیرد، ادامه داد: در این زمینه ناگزیر به آموزش‌ها در فضای مجازی هستیم که که نقش معلمان در ۱.۵ سال گذشته در ارائه آموزش و تولید محتوا قابل تقدیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: هدف ما تنها تولید محتوای خشک برای فضای مجازی نیست بلکه باید این تولیدات باید دارای محتوایی جذاب باشد.

۴۰ هزار مدرسه کشور زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

علیمراد کرمی اضافه کرد: در زمان حاضر هزاران کانال مشغول پخش برنامه‌های متفاوت و جذاب برای جوانان و نوجوانان ما هستند و ما نیز باید همانند آنها با برنامه‌های جذاب و با محتوا سعی در جذب جامعه هدف باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر هم از درخشش فرهنگیان استان در نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای فضای مجازی با موضوع پیشگیری از اعتیاد خبر داد.

علی موحدی یکی از مهمترین راه‌های ممکن برای کاهش و کنترل آسیب‌ها در فضای مجازی را تهیه و تولید محتواهای مناسب و توزیع در بین دانش‌آموزان در معرض آسیب دانست و افزود: این امر نیازمند همکاری بین سازمانی، همکاری بین بخشی و فعال شدن معلمان و دانش‌آموزان با برگزاری جشنواره‌های مختلف است.

۴۰ هزار مدرسه کشور زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

وی یادآور شد: ۳۴۵ اثر به نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر ارسال شد که از این شمار ۱۳۳ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151953