کد خبر: 151877 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 23 شهريور 1400 - 10:36
معاون علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:
اجرای طرح شناسایی سالمندان پرخطر فارس

اتحادخبر:  به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، طرح «شناسایی سالمندان پُرخطر» که به همت کارشناسان این معاونت طراحی و اجرایی شده، یک طرح برتر کشوری است.

اتحادخبر:  به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، طرح «شناسایی سالمندان پُرخطر» که به همت کارشناسان این معاونت طراحی و اجرایی شده، یک طرح برتر کشوری است.

اجرای طرح شناسایی سالمندان پرخطر فارس

به گزارش ایسنا؛ عبدالرسول همتی سه‌شنبه 23 شهریور به خبرنگاران گفت: موضوع شناسایی سالمندان پُرخطر از سال گذشته در قالب طرح «آمایش سالمندان تنها» به عنوان یکی از اهداف کشوری و دانشگاهی مراقبت ویژه سالمندان در مجموعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرایی شد.

 

او گفت: با اجرای طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹ به شیوه محله و خانوار محور، امکان عملیاتی شدن ارائه خدمات مراقبتی حمایتی به جمعیت سالمندان به ویژه سالمندان پُرخطر، بیش از پیش فراهم شده است.

 

همتی افزود: گروه سلامت سالمندان مدیریت سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف شناسایی، ارزیابی و تعیین نیازهای سالمندان اقدام به طراحی یک برنامه کاربردی نرم افزاری کرد تا امکان طبقه بندی سالمندان با انجام پرسشگری تلفنی یا مراجعه درب منزل در جمعیت تحت پوشش سالمندان به تفکیک تمامی واحدهای ارائه خدمت فراهم شود.

 

او ادامه داد: با اجرای طرح شهید سردار سلیمانی با محوریت محله‌ها و مبتنی بر شعار «هر خانه، یک پایگاه سلامت»، اطلاعات سالمندان از سوی بهورزان و مراقبان سلامت با تماس تلفنی یا مراجعه درب منازل جمع آوری و ثبت می شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این طرح، اطلاعات مربوط به سالمندان تنهازیست، حاشیه نشین و افراد بالای ۷۵ سال دارای ناتوانی عملکردی و یا دارای بیماری مزمن، با نام و کد ملی ثبت می شوند، اضافه کرد: با طراحی مداخلات لازم، از آغاز همه گیری کرونا مراقبت‌های ویژه تخصصی و حمایتی از سوی تیم‌های حمایتی، رهگیری و مراقبتی برای این گروه آسیب پذیر به صورت فعال اجرا شده است.

 

او آموزش خودمراقبتی به سالمند و خانواده را از ارکان مهم پیشگیری برشمرد و گفت: با اجرای این طرح خانواده محور، انجام قرنطینه معکوس و ارائه خدمات موردنیاز، کاهش مخاطرات مرتبط با کووید ۱۹ در گروه سالمندان میسر می شود.

همتی اعلام کرد: تاکنون از جمعیت ۴۸۲ هزار و ۳۲۳ نفری سالمندان استان، تعداد ۳۲۲ هزار و ۸۸۷ سالمند شناسایی و ارزیابی شده اند که از این تعداد، ۲۳ هزار و ۱۰۰ سالمند بسیار پُرخطر، ۸۲ هزار و ۷۶ سالمند پُرخطر و ۶۰ هزار و ۹۲۶ نفر در گروه با خطر متوسط، طبقه بندی شده اند؛ همچنین ۷ هزار و ۳۵۰ سالمند به تیم مراقبتی و ۶۱ هزار و ۴۶۹ سالمند نیز به تیم حمایتی ارجاع شده اند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151877