کد خبر: 151785 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 22 شهريور 1400 - 07:28
در سال جاری
سه پروژه آب‌شیرین کن در استان بوشهر به بهره‌‏برداری می‏‌رسند

اتحادخبر:  استاندار بوشهر گفت: فاز نخست ۲ پروژه‌ آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۷ هزار و ۳۵ هزار مترمکعب در مرکز این استان و یکهزار مترمکعبی جزیره شیف در مجموع با یکهزار میلیارد ریال اعتبار امسال به بهره‌برداری می‏‌رسند. عبدالکریم گراوند  در بازدید خبرنگاران از پروژه‌‎های آب‌شیرین کن شهرستان بوشهر افزود: پروژه آب‌شیرین‌ کن بوشهر با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب در ...

اتحادخبر:  استاندار بوشهر گفت: فاز نخست ۲ پروژه‌ آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۷ هزار و ۳۵ هزار مترمکعب در مرکز این استان و یکهزار مترمکعبی جزیره شیف در مجموع با یکهزار میلیارد ریال اعتبار امسال به بهره‌برداری می‏‌رسند.

سه پروژه آب‌شیرین کن در استان بوشهر به بهره‌‏برداری می‏‌رسند

به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند  در بازدید خبرنگاران از پروژه‌‎های آب‌شیرین کن شهرستان بوشهر افزود: پروژه آب‌شیرین‌ کن بوشهر با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز اکنون روند اجرایی مطلوبی دارد اما در چند وقت اخیر مواردی همچون منابع مالی، ارزی، افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها از موانع جدی در کاهش سرعت مطلوب اجرای پروژه بوده است.

 

وی بیان کرد: اکنون با رایزنی‌های صورت گرفته مشکلات گمرکی این پروژه در ترخیص تجهیزات مورد نیاز برطرف شده که با این شرایط پیش‌بینی می‌شود ماه‌های آینده مرحله نخست آن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب وارد مدار تولید و اتصال به شبکه آبرسانی شود.

 

گراوند ادامه داد: بخشی از مشکلات این پروژه به سرمایه‌گذار برای تأمین منابع مالی است و ارتباطی با سیستم‌های اداری ندارد.

 

وی گفت: در این ارتباط چنانچه در تامین منابع مالی وقفه‌ای ایجاد نشود تا ۲ ماه آینده مرحله نخست پروژه آب‌شیرین‌ کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

استاندار بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه هواشناسی پاییز را خشک پیش‌بینی کرده امید می‌رود افتتاح فازنخست این پروژه به کمک منابع آب شرب استان بوشهر بیاید.

 

گراوند در ارتباط با پروژه آب شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر نیز اظهار کرد: این پروژه روند پیشرفت مطلوبی دارد، زیرا دهه فجر سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد و اکنون در این شرایط سخت اقتصادی و با کمک‌های انجام شده، مجری پروژه قول داده که مرحله نخست آن به ظرفیت ۵ تا ۶ هزار مترمکعب ماه آینده به بهره‌‏برداری برسد.

 

وی یاداور شد: اکنون در مرکز استان بوشهر ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب از پروژه آب‌شیرین‌کن تولید می‌شود که با افتتاح پروژه ۱۷ هزار مترمکعب تولید آب به ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش می‌یابد که با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم قابل توسعه است.

 

گراوند افزود: انتظار است با تکمیل پروژه‌های آب‌شیرین‌کن، آب آشامیدنی استان بوشهر از منابع شیرین‌سازی آب دریا به وضعیت پایدار و مطمئن برسد.

 

گراوند تنها راه تأمین آب آشامیدنی از طریق شیرین‌سازی آب دریا دانست و تأکید کرد: تا حد توان این پروژه‌ها اجرا شده و پیشرفت خوبی دارد که امید می‌رود با مدیریت آینده استان بوشهر، این گونه پروژه‌ها اجرا، تکمیل و به بهره‌برداری برسد تا سال آینده استان بوشهر دغدغه زیادی در تامین آب نداشته باشد.

 

وی افزود: در مجموع با روندی که در اجرای ۲ آب شیرین کن بوشهر مشاهده شده برآورد شده ۱۶ هزارمترمکعب آن تا نیم دوم سال جاری به بهره‌برداری برسد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان اکنون در حال گذر از سال آبی خشک و بی‌سابقه‌ای است و با توجه به اینکه برای پاییز نیز فصلی کم بارش پیش بینی شده منابع آب زیرزمینی این استان روز به روز در مسیر تحلیل رفتن است.

 

عبدالحمید حمزه‌پور افزود: منابع آب آشامیدنی استان بوشهر وابستگی شدید ۹۰ درصدی به خارج از این استان دارد که در این راستا تلاش شده با احداث آب‌شیرین کن این وابستگی به حداقل برسد.

 

وی ادامه داد: در این ارتباط راهبرد و استراتژیک خوبی برای حل مشکلات آب استان بوشهر تدوین شده که از ظرفیت شیرین‌سازی آب شور و دریا استفاده شود.

حمزه‎پور یادآور شد: اکنون استان بوشهر نزدیک به ۴۰ هزار مترمکعب آب از آب‌شیرین کن در حال تولید دارد و حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب نیز در دست اجرا است.

 

وی اظهار داشت: آب شیرین ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و پیش بینی شده با توجه رفع موانع در ترخیص تجهیزات موردنیاز فاز نخست آن امسال وارد مدار شود.

 

حمزه پور یادآور شد: برآورد شده با بهره‏‌برداری از فاز نخست ۲ پروژه آب‌شیرین کن شهر بوشهر چالش تامین آب سال آینده کاهش پیدا کند.

 

وی در ارتباط با آب‌شیرین کن یکهزار مترمکعبی جزیره شیف نیز اظهار داشت: حداکثر ظرف ۴۵ روز این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

حمزه‌پور یادآور شد: اکنون ۱۰ درصد آب شرب استان بوشهر از ظرفیت آب‌شیرین‌ کن‌ها تامین می‌شود که پیش بینی شده تا پایان سال به ۲۰ و در پایان طرح به ۴۰ درصد برسد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151785