کد خبر: 151751 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 21 شهريور 1400 - 09:39
۱۶۳ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت می‌رود

اتحادخبر:  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۶۳هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت انواع محصولات زراعی آبی و دیم می‌رود.

اتحادخبر:  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۶۳هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت انواع محصولات زراعی آبی و دیم می‌رود.

 

۱۶۳ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر  زیر کشت می‌رود

به گزارش ایرنا؛ خسرو عمرانی  افزود: از این میزان ۴۳هزار هکتار به کشت آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز زیر کشت دیم خواهد رفت. 

 

وی بیان کرد: کشت‌های غالب آبی در استان بوشهر برای سال زراعی جاری گندم، گوجه فرنگی، سبزی، صیفی، دانه‌های روغنی و محصولات علوفه‌ای و محصول غالب دیم نیز شامل گندم و جو است.

 

عمرانی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده ۱۵هزار و  ۵۰۰ هکتار از مزارع استان به کشت گندم آبی و ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار نیز به کشت گوجه فرنگی خارج از فصل و ۹۰ هزار هکتار نیز به گندم دیم اختصاص یافته است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر کشت گوجه فرنگی خارج از فصل در این استان با استفاده از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون اصله نشاء آغاز و پیش بینی می‌شود ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل تولید شود.

وی در باره گندم نیز یادآور شد: میزان برداشت گندم بستگی به اقلیم دارد اما پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار تن محصول از گندم‌زارهای استان بوشهر برداشت شود.

به گفته عمرانی در راستای برنامه الگوی کشت تعریف شده برای استان بوشهر برای سال زراعی جاری ۱۱ هزار تن بذر گندم و ۳۸هزار و ۸۳۲ تن سهمیه کود شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که به تدریج تامین و توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر زمین‌های کشاورزی قابل کشت این استان را ۳۲۰ هزار هکتار اعلام کرد که  از این میزان ۸۰ هزار هکتار آبی و مابقی دیم و آیش هستند.

عمرانی با بیان اینکه ۱.۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، ادامه داد: براین اساس از ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور ۱.۴ میلیون تن مربوط به استان بوشهر است.

 

وی تولید انواع محصولات کشاورزی، تلاش برای امنیت و سلامت غذایی محصولات، تامین نهاده‌های مختلف، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری، توسعه بسته بندی، توسعه کمی و کیفی صندوق بیمه بعنوان ابزار حمایت بخش کشاورزی، دانش بنیان کردن تولید و توسعه کمی و کیفی دانش و تکنولوژی در این بخش، ارتقای سطح دانش کشاورزان برای تولید بیشتر و بهتر، پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری و سرمایه در گردش در سال زراعی جدید، صیانت و حفاظت از منابع آبی و خاکی برای پایداری تولید، توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از جمله ضرورت‌های انکارناپذیر چرخه اقتصاد کشاورزی است که باید بیش از گذشته به آنها پرداخته شود.

 

تغییر اقلیم و خشکسالی کشاورزان استان بوشهر را تهدید می‌کند

 

به گفته عمرانی امید می‌رود در سال زراعی جدید شرایط اقلیمی و بارندگی به نحوی باشد که به بخش کشاورزی بیش از این آسیبی وارد نشود.

وی با تاکید براینکه امروز تغییر اقلیم به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: تغییر اقلیم امروز خود را به صورت خشکسالی، کاهش بارش، تغییر درجه حرارت، بروز بارندگی‌های شدید و سیل آسا و بارندگی خارج از فصل در استان بوشهر نشان می‌دهد.

عمرانی ادامه داد: در سال زارعی جاری استان بوشهر علاوه بر خسارت سیل با کاهش شدید بارندگی، افزایش دما، بارش در فصل تابستان روبرو شد که این عوامل طبیعی به بخش کشاورزی این استان آسیب زیادی وارد کرد.

 

وی یادآورشد: با وجود تامین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز اما شرایط اقلیمی حاکم بر استان بوشهر در سال زارعی جاری باعث شد میزان تولید گندم به ۶۰ هزار تن کاهش یابد این درحالی است که در سال زارعی گذشته به دلیل بارش مناسب ۱۶۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد.

عمرانی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی برای رونق کشاورزی راهی به جز ارتقای بهره‌وری و کارایی مصرف آب در واحد سطح، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از کشت محصولات آب بر در استان بوشهر وجود ندارد و رسیدن به این برنامه‌ها جز با همکاری بخش کشاورزی و نهادهای پیشتیبان تولید کننده آب امکان پذیر نیست.

وی برضرورت تبدیل کشت محصولات در فضای باز به کشت متراکم و گلخانه ای، استفاده کامل از کشت نشایی، استفاده از ارقام پرمحصول تاکید کرد و افزود: تنها در این صورت است که می‌توان به تولید پایدار رسید و چرخه اقتصادی را تضمین کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در این شرایط خشکسالی و کمبود منابع آب زیرزمینی راهی به جز کاهش سطح کشت و ارتقای کارایی مصرف آب وجود ندارد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151751