کد خبر: 151746 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 29 شهريور 1400 - 11:00
اختصاصی/ گزارش اتحاد خبر از مشکلات مسافران و رانندگان خط برازجان-بوشهر
گاراژ برازجان -بوشهر و ایستگاه مسافرانی که دیگر نیست

اتحادخبر- ساناز دانشگر: چند سالی است که مسافران دشتستانی برای سفر به شهرستان های همجوار از جمله بوشهر و گناوه با مشکل مواجه شده اند که از طرفی متروکه شدن شرکت مسافربری نورد دشتستان و از طرفی نبود جایگاه ویژه برای مسافران، رانندگان و نبود سرویس بهداشتی باعث نارضایتی مردم شده که خبرنگار اتحادخبر در این گزارش به این معضلات پرداخته است...

اتحادخبر- ساناز دانشگر: چند سالی است که مسافران دشتستانی برای سفر به شهرستان های همجوار با مشکل مواجه شده اند که از طرفی متروکه شدن شرکت مسافربری نورد دشتستان و از طرفی نبود جایگاه ویژه برای مسافران، رانندگان و نبود سرویس بهداشتی باعث نارضایتی مردم شده که این معضلات  باعث بروز مشکلاتی شده که خبرنگار اتحادخبر در این گزارش با گفتگو با مسئول شرکت مسافربری و رانندگان خط ویژه به این معضلات پرداخته است.

 

برای تهیه این گزارش به این مکان که ورودی شهر برازجان از سمت بوشهر است می روم اما هیچ خبری از مینی بوس ها و مسافران نیست. روبروی شرکت مسافربری پر از ماشین های شخصی و بی سیم است که  بدون داشتن جایگاه در آفتاب به انتظار یک مسافر ایستاده اند و اما شرکت مسافربری متروکه و تبدیل به ضایعاتی شده است.

 

مغازه داری که بیش از 10 سال است در حوالی گاراژ برازجان-بوشهر کار می کند می گوید: برای اینکه مسافر همشهری یا مهمان از ماشین های خط استفاده کنند متاسفانه باید ساعت ها سر خیابان معطل شوند و ممکن است یک عبوری رد شود و مسافر را با خود ببرد که حق رانندگان خط پایمال می شود و از طرفی ما یک جایگاه و ایستگاه ثابت برای رانندگان و مسافران نداریم.

 


وی ادامه می دهد: متاسفانه شهر برازجان از داشتن یک نشیمنگاه برای مسافران و یک خوابگاه برای استراحت رانندگان محروم است و خانمی که باردار است و یا بچه کوچک دارد کجا باید بنشید و منتظر بماند؟ آیا کرایه کشی بدون هیچ ساماندهی و با این وضع در شان شهر و مردم برازجان است؟

 

مرد دشتستانی به مشکلات رانندگان و مسافران اشاره ای دارد و می گوید: مهم ترین معضل ما نبود سرویس بهداشتی برای مسافران است. ما نه تنها ایستگاه شهرستان ها را نداریم بلکه جای استراحت و سرویس بهداشتی نداریم که تقاضا داریم مسئولین پیگیری کنند.

 

وی در خصوص رانندگان خط ادامه می دهد: رانندگان با سابقه 15 سال داریم که برخی از آن ها جزو خط ویژه نیستند و باید ماشین های آن ها را چهار تا خط بکشند تا مشخص شوند که مربوط به خط ویژه هستند یا به آن ها ماشین های زرد بدهند.

 

یکی از رانندگان با سابقه خط برازجان -گناوه- بوشهر می گوید: اگر جایگاه ویژه و کد داشتیم بسیاری از اتفاقات ناخوشایند که گاها ماشین های عبوری برای مردم رقم می زنند رخ نمی داد.

 

وی در ادامه می گوید: اینجایی که رانندگان تاکسی های خط کار می کنند از عرف افتاده که باید ماشین ها به گاراژ قدیمی یا ترمینال جنوب انتقال یابند  که انتظار می رود فرماندار دشتستان، تاکسی رانی برازجان، شهرداری و شورای شهر برازجان فکر اساسی به حال این معضل  و برای حل این مشکلات با رانندگان خط عبوری جلسه ای بگیرند و تصمیمات لازم را اتخاذ  کنند.

 

یکی دیگر از رانندگان با 25 سال سابقه می گوید: چندین سال است که گاراژ تعطیل شده و همه چیز را به سمت ترمینال برده اند. از مسئولین انتظار داریم به وضعیت نابسامان ما یعنی نبود جایگاه برای رانندگان و مسافران رسیدگی کنند.

 

وی در ادامه می گوید: تا به امروز در دشتستان مسئولین زیادی آمده اند اما نه نماینده دشتستان  و نه فرماندار دشتستان به این معضل که نبود جایگاه ویژه  رانندگان و کمبود امکانات رفاهی مسافران و... است توجه نکرده اند.

 

همه ما خاطرات زیادی از سفر با مینی بوس های قدیمی داریم. شور و شوق مردم  در آن زمان برای سفر با این مینی بوس ها وصف ناپذیر بود؛ شاید آن روزها حال دلمان خوش تر بود. دهه 80 آخرین نفس های شرکت های  مسافربری بود. سال هاست این شرکت های مسافربری متروکه و خالی از مسافر شده اند.

 

شرکت مسافربری نورد دشتستان در سال 1346 تاسیس شده است. این شرکت موسس آن خداکرم پاپری است. در گذشته که افراد کمتر وسایل نقلیه داشتند اغلب برای سفر از مینی بوس مسافربری استفاده می کردند. به شرکت مسافربری نورد دشتستان گاراژ بوشهر-برازجان نیز می گفتند.

 


در این میان با یکی از مسئولان شرکت مسافربری نورد دشتستان هم صحبت شدم که او در خصوص وضعیت شرکت مسافربری اظهار کرد: نزدیک به هفت سال است که گاراژ به تعطیلی کشیده شده است که مهم ترین دلیل آن این است که مردم ماشین شخصی دارند یا به وسیله سواری ها  و وسایل نقلیه بی سیم به سفر می روند.

 

علیمراد پاپری در ادامه بیان کرد: در گذشته روزانه 150 مینی بوس در گاراژ رفت و آمد داشت. مینی بوس های ما به گناوه، بوشهر، خورموج، آبپخش و سعدآباد و کازرون مسافر می بردند. بیاد دارم آن زمان آقای اسلامیان 10 گونی روزنامه می آورد که همه آن ها بفروش می رسید.

 

وی با اشاره به اینکه شرایط دست به دست هم داد که امروز شاهد متروکه شدن این شرکت هستیم افزود: سال هاست که مسافربری دشتستان که روزهای روشنی در گذشته داشت و پر از مسافر بود به فراموشی سپرده شده است و الان این مکان تنها پارکینگی برای برخی ماشین ها شده و درب های فلزی آن را به سرقت برده اند.



 

پاپری با اشاره به این نکته که اگر مسافر باشد ما مشکلی برای تهیه مینی بوس و راه اندازی مجدد این شرکت مسافربری نداریم بیان کرد: اگر مردم بخواستند 10 مینی بوس برای انتقال مسافر می آوردیم اما متقاضی دیگر نیست. این مشکل تنها در برازجان نیست بلکه همه شرکت های مسافربری در سطح استان به دلیل نبود مسافر متروکه شده اند.

 

وی در پایان می گوید در این شرایط تنها امیدمان به خدا است و باید دید چه می شود.

 

مرد میانسالی که راننده مینی بوس است در میان صحبت هایمان از راه رسید و گفت: آن زمان صبح و عصر برای رفتن به گناوه مسافر داشتیم ولی با ساخت ترمینال همه چیز از دست ما رفت.

 

وی ادامه داد: شرکت مسافربری نورد دشتستان مجهز و دارای اتاق های جداگانه برای هر شهر بود. حال دلمان آن زمان خوش تر بود. با رفتن مسافرها دیگر شرکت ها پا نگرفتند. بیاد دارم برای گناوه 60 مینی بوس داشتیم.

 

 با شرح وضعیت نابسامان و رها شده رانندگان خط ویژه و  شرکت مسافربری نورد دشتستان که سال ها برای مردم خدمات ارزنده ای به جای گذاشتند انتظار می رود مسئولین شهرستان فکری به حال این شرایط کنند و ایستگاه مسافران به شهرهای همجوار را سامان ببخشند. 

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151746