کد خبر: 151706 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 20 شهريور 1400 - 15:18
مرگ صدا

اتحاد خبر _احمد خواجه حسنی : آزاد اندیشی باید در سطوح مختلف گسترش و تعمیق یابد و اهل فکر، در همه رشته‌ها، همه گونه آراء و افکار خود را، آزادانه بیان کنند.

احمد خواجه حسنی

آزاد اندیشی باید در سطوح مختلف گسترش و تعمیق یابد و اهل فکر، در همه رشته‌ها، همه گونه آراء و افکار خود را، آزادانه بیان کنند.


(مقام معظم رهبری حفظة الله){۱}


در فضای مجازی رها و بدون قید و بند فعلی خبری در چرخه انتشار درآمد که سخت و جانکاه می نمود.
✓ (دکتر بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد اخراج شد) !!!
استاد عبدالکریمی فیلسوفی به غایت اخلاق مدار و نیک اندیش که مابین جامعه ی دانشگاهی و طیف های مختلف فکری جامعه ی مدنی از پایگاه اجتماعی قابلی برخوردار بوده و برآن بودند که هماره در قالب سنتزها ایفای نقش کنند، اکنون امّا کد استادی ایشان از روز (شنبه ۱۳ شهریورماه) باطل گردیده است و باورمندم که با رخداد این اتفاق ناخوشایند راساً خِرد را خار کردند.
در طول تاریخ کم نیستند متفکرانی که ایکس کامیونیکیت شدند و سبکبار و سبکبال زیستند همانند اسپینوزا بعد از اینکه توسط کنیسه یهودیان حکم ارتدادش اعلام شد شغل عدسی تراشی را در پیش گرفت اما خوشحال بود چون آنچه که بود را می نمایاند نه آنچه دیگران انتظار داشتند که باشد.

آری،فیلسوف نام آور ایرانی فاقد صلاحیت جهت‌ عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال شناخته‌ شد تا به موجب این رخداد، احمد مسعود جبهه ی علم و اندیشه ایران را سقوط دهند.
بی گمان بر کسی پوشیده نیست که برگزاری سلسله نشست های علمی دکتر عبدالکریمی با درک و وجدان زیست اجتماعی و زیست فکری جامعه و از جامعه نوشتن با شناخت و آگاهی از مناسبات اجتماعی و مطالبات فکری و زبانی مردم در قالبی پرشور و پرسوز، در جهت کمک کردن و برون رفت از وضع موجود کشور بوده و همیشه در این مسیرگام بر می دارند.
به گزارش مهر، اتهامی که به استاد گرانقدر وارد شده دفاع از نظام سلطنتی پهلوی ذکر شده است در حالی که صحبت از نقاط ضعف و قوت حکومت‌های گذشته بوده و هیچ ارتباطی به طرفداری از رژیم سابق ندارد علیرغم اینکه استاد دلیل اخراج را به موضوعی دیگر مرتبط می دانند!
در بینش آکادمیک دانشگاه ، به قیاس کشیدن و اظهار نظر کردن نمی بایست خطا و جرم تلقی شود که با این وضعیت ،دانشگاه‌ها چگونه قادر خواهند بود آینده جامعه را شکل دهند ؟
شرایط حاکم بر جامعه ی فعلی برآیند عملکرد دانشگاه‌ها بر بستر نگاه‌های ایدئولوژیک است.
بس بعید می نماید که ندانیم بایکوت استاد عبدالکریمی با منویّات رهبر معظم انقلاب شیدالله ارکانه، پیرامون کرسی های آزاد اندیشی منافات دارد وتداوم این رفتار مخل اصل آزاد اندیشی است کما اینکه اینگونه طرد کردن انسانِ توسعه یافته با مفاد حقوق شهروندی نیز تناقض بنیادین دارد.
فارغ از مواضع سیاسی و گرایشات و نحله های فکری استاد عبدالکریمی، صد البته جای شکرش باقی است که استاد عبدالکریمی را فقط اخراج کردند و به مانند میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله با ایشان رفتار نکردند!!! {۲}
مایلم با یادآوری رویکرد و نگرش استاد علی اکبر سیاسی {۳} به  دکتر طهرانچی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه ایشان در برابر فشار برای  اخراج  اساتیدی چون مهدی بازرگان و  ید الله سحابی از اساتید دانشگاه تهران در دهه  ۳۹ ش، جانانه مقاومت کرد و در برابر اصرار سپهبد زاهدی نخست وزیر که حامل پیام شاه درباره اخراج این اساتید بود چنین اظهار داشتند که؛  اگر دستم را قطع کنند با ابلاغ اخراج این استادان موافقت نخواهم کرد،! لذا درخواست دارم تجدید نظر عاجل درباره این حکم صورت پذیرد و اجازه ندهند بیش از این جامعه دانشگاهی به چالش کشیده شود و در چارچوب جمهوری اسلامی به مسیر تولید اندیشه بیش از پیش اهتمام ورزند و فراموش نکنیم که طبق فرموده امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)، تضارب آراء سبب تولید نظر صحیح می‌‌شود.{۴}

پ ن:
۱-    دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه‌ حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۹/٠۸/٠۲
۲-    روزگاری میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله  با نوشتن «رسالۀ یوسفی» و «یک کلمه» ، می‌خواست قانون را جایگزین سلطنت مطلقۀ ناصری کند اما آنقدر کتاب «یک کلمه» را بر سر میرزا یوسف کوبیدند که کور شد و در همان حال در گوشۀ زندان در نهایت غربت و مظلومیت درگذشت.
۳-    رئیس اسبق دانشگاه تهران
۴_    غرر الحکم ج۲ ص ۲۶۶

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151706