کد خبر: 151367 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 13 شهريور 1400 - 19:29
یک فوق تخصص کنترل و درمان درد:
دردهای عضلانی را ۴۰ درصد مبتلایان به کرونا تجربه می‌کنند

اتحادخبر: یک فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز با بیان اینکه پژوهش‌های علمی و تخصصی نشان داده که درد عضلانی غیرعادی از نشانه‌های کرونا است، گفت: ۴۰ درصد بیماران کرونایی، دردهای عضلانی را تجربه می‌کنند.

اتحادخبر: یک فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز با بیان اینکه پژوهش‌های علمی و تخصصی نشان داده که درد عضلانی غیرعادی از نشانه‌های کرونا است، گفت: ۴۰ درصد بیماران کرونایی، دردهای عضلانی را تجربه می‌کنند.

دردهای عضلانی را ۴۰ درصد مبتلایان به کرونا تجربه می‌کنند

به گزارش ایسنا؛دکتر حبیب‌الله ذاکری شنبه ۱۳ شهریور در نشست تخصصی بررسی انواع دردهای عضلانی بعد از کرونا بیان کرد: محققان، دردهای عضلانی مرتبط با رباط‌ها، تاندون‌ها و فاسیا را از جمله دردهایی می‌دانند که بعد از ابتلا به کرونا نیز ممکن است بیماران را بیازارد.

 

او افزود: متخصصان حوزه درد و کنترل درد معتقدند کرونا بافتهای نرم که در تماس با عضلات استخوانها و ارگانهای بدن هستند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و برای التیام این نوع درد باید با متخصصان این حوزه مشورت کرد و تحت درمان قرار گرفت.

 

این فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز ادامه داد: رها شدن بیماران به حال خود بعد از بهبودی از کرونا چندان خوشایند نیست و باید در مراکز تخصصی به دردهای بعد از کرونا نیز رسیدگی کرد.

 

او افزود: شواهد بالینی نیز نشان داده که ۴۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا، دردهای عضلانی به‌ویژه درد مفاصل را تجربه می‌کنند. ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند کرونا به ایجاد درد و التهاب عضلات منجر می‌شود و به همین دلیل بروز دردهای عضلانی و مفاصل ناگهانی و بدون زمینه قبلی از علائم احتمالی کرونا محسوب می‌شود.

 

ذاکری اضافه کرد: اگر دردهای عضلانی شدت بیشتری یابد، می‌تواند نشانه‌ای از تشدید بیماری یا افت سطح اکسیژن خون باشد و باید به پزشک مراجعه شود.

به گفته او، در بسیاری از بیماران، دردهای عضلانی شدید در ناحیه شانه، کمر و پشت ساق پا حدود یک هفته تا ۱۰ روز ادامه دارد اما برخی مبتلایان پس از بهبود تا بیش از یک ماه با این دردها دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ذاکری خاطرنشان کرد: دردهای عضلانی به‌عنوان یک عارضه تایید شده برای کووید - ۱۹ شناخته می‌شود تا جایی که برخی از افرادی که ناقل کرونا هستند و درد عضلانی کمی دارند نیز باید خود را قرنطینه کنند تا باعث انتقال بیماری به سایر افراد نشوند.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد با بیان اینکه درد عضلات ممکن است از هر عضله‌ای در بدن نشات بگیرد، اضافه کرد: در اصطلاح پزشکی به درد عضلانی میالژیا گفته می‌شود. ممکن است درد عضلانی به علت آسیب دیدگی یا فعالیت بیش از حد عفونت بافتهای نرم و شرایط التهابی ایجاد شود. در برخی شرایط این درد با دردهای کلی مثل آنفولانزا که به شکل دردهای عضلانی مشاهده می‌شوند ارتباط پیدا می‌کنند. 

 

ذاکری همچنین با بیان اینکه درد عضلانی می‌تواند فقط مربوط به یک گروه از ماهیچه‌ها باشد یا پخش شود که شامل گروه‌های عضلانی چندگانه می‌شود، افزود: درد عضلانی که ناشی از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد اتفاق افتاده است معمولا در یک ناحیه متمرکز می‌شود. با توجه به علت این علائم درد عضلانی می‌تواند ملایم شدید یا ناتوان کننده باشد. درد عضله علامت بارز بعضی از بیماریهای مزمن مثل فیبرو میالژیا است.

او با اشاره به برخی از دردهای ناشی از کرونا در عضلات افراد بهبود یافته، افزود: وقتی بیمار مبتلا به کووید-۱۹ می‌شود بستگی دارد سطح ابتلایش چگونه باشد. اگر این ابتلا به صورت درگیری عضلانی و همراه با درد و خستگی عضلات باشد، معمولا عضلات در ناحیه گردن، زیر قفسه سینه، کمر و عضلات ساق پا را درگیر می‌کند. 

این پزشک فوق تخصص کنترل ودرمان درد ادامه داد: گاهی این دردها آن قدر شدید است که حتی تغییر وضعیت در تختخواب هم برای بیمار سخت میشود. به علاوه بیمار به واسطه این دردها ممکن است مدتی نتواند حرکت مناسبی داشته باشد و بیشتر در حالت بستری باشد و به این ترتیب پس از گذشت دوره بیماری با ضعف عضلانی مواجه خواهد شد. بر این اساس، بیمار پس از گذشت دوران نقاهت کرونا به بازتوانی و تقویت عضلات مبتلا به ویژه عضلات ناحیه پشتی، گردنی، عضلات ساق پا و اطراف زانو نیاز خواهد داشت.

 

دکتر محمد رادمهر، فوق تخصص کنترل و درمان درد نیز با اشاره به برخی از دردهای عضلانی ناشی از کرونا و لزوم درمان آن بعد از بهبودی کرونا اظهارکرد: عفونت‌های ویروسی مانند کرونا باعث درد و التهاب عضلات می‌شود و دردهای عضلانی و مفاصل از مهمترین علایم ابتلا به این بیماری است و اگر فرد مبتلا به کرونا این دردها را احساس می‌کند باید به پزشک مراجعه کنند.

او اظهار کرد: احساس درد در برخی از مبتلایان به کرونا در ناحیه شانه و کمر بسیار زیاد است و برخی از مبتلایان نیز در شروع یا طول بیماری از کمردرد شکایت دارند. اگر دردهای عضلانی شدت بیشتر یافت می‌تواند نشانه‌ای از شدید شدن بیماری یا افت سطح اکسیژن خون باشد و باید به پزشک مراجعه کنند.

رادمهر با بیان اینکه سهم دردهای عضلانی در مبتلایان به کرونا نسبت به دردهای مفصلی بیشتر است، گفت: دردهای عضلانی در مبتلایان به این بیماری حدود یک هفته تا ۱۰ روز ادامه دارد و این درد تمام اعضای بدن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151367