کد خبر: 151052 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 06 شهريور 1400 - 17:22
اختصاصی‌ اتحاد خبر/ پیش درآمدی بر انتخاب و انتصاب استاندار جدید بوشهر
رئیس جمهورِ استان بوشهر

اتحاد خبر - احمد خواجه حسنی:در منظر افکار عمومی و جامعه ی هدف به ویژه نخبگان و فعالین مدنی، معرفی و انتصاب استانداران اهمیتی کمتر از معرفی کابینه ندارد و این در حالی است که اخیراً لیستی از اسامی استانداران استان های مختلف کشور در شبکه های اجتماعی در چرخه ی انتشار است مضاف بر اینکه شنیده های مبتنی بر تحرکات محافل سیاسی نیز مزید ....

احمد خواجه حسنی

در منظر افکار عمومی و جامعه ی هدف به ویژه نخبگان و فعالین مدنی، معرفی و انتصاب استانداران اهمیتی کمتر از معرفی کابینه ندارد و این در حالی است که اخیراً لیستی از اسامی استانداران استان های مختلف کشور در شبکه های اجتماعی در چرخه ی انتشار است مضاف بر اینکه شنیده های مبتنی بر تحرکات محافل سیاسی نیز مزید بر علت گردیده است که دگر بار بحث حکمران خوب و ویژگی های آن در دستیابی به مدینه فاضله، آرمان شهر و اتوپیا نقل محافل و تیتر رسانه ها گردد.

مداقه و بررسي ها حاکی است دامنه ی تغییرات مقام عالی استاندار در كشور به مراتب بیش از مقام وزارت و معاونت وزير رخ نموده و با تورقی بر دیباچه ی این مهم و دریافت تکثر اين تغييرات، به سهولت بی ثباتی مديريتی در کشور را درک و وجدان خواهیم نمود.

ساختار این انتصاب‌ها که از گزاره مشهور و کاربردی «نظر به تعهد و شایستگی» آغاز می شود از منظر علمی مطلوب و جامعه پسند نبوده و عمدتاً بر مبنای سفارش و توصیه ی جناح‌ها و افراد ذی نفوذ است.
شوربختانه رخداد این قبیل انتصاب هاست كه چرخه ی معیوب و پر ابهام مديريت در كشور را بیش از پیش هویدا می کند.
شهید چمران رضوان الله به صواب و جاودانه اظهار داشتند تقوا ندارد کسی که بدون تخصص مسئولیتی را بپذیرد و اگر چنین فردی آگاهانه و با علم به فقدان تخصص و دانش لازم، عزت خدمت افراد شایسته را به لذت حفظ صندلی خود ترجیح دهد بلا شک امامزاده ای خواهد بود که از آن هیچ اعجازی برنمی خیزد! و اینجاست که قطع به یقین و به شهادت تاریخ، مصالح بلند مدت کشور فدای مصالح کوتاه مدت سیاسی خواهد شد.

اینکه بر پایه­‌ی کدامین شاخص­‌ها و با ابتنا بر چه ویژگی‌هایی استاندارهای محترم انتخاب و معرفی می شوند محل سؤال است و سؤالات دیگری از همین جنس در باب نظام انتخاب و به تبع آن تصمیم­‌گیری استانداران در کشور موجودیت دارند که این روزها نقل محافل است.

اینکه سرنوشت یک استان غنی، سرشار و درآمدزا را صرفاً به فعالیت یک فرد در ستادهای انتخاباتی و مناسبات شخصی و گروهی گره بزنیم با مؤلفه های نظام شایسته سالاری و مردم سالاری دینی در الگوی جمهوری اسلامی ایران تناقض دارد و خدای ناکرده تحقق این اتفاق مستقیماً اجحاف در حق قریب به یک میلیون و دویست هزار باشنده ی درمانده بوشهری است که با عنایت به هماهنگی و یک دست شدن بی سابقه ی سه قوه و سایر ارکان نظام با گفتمان ولایت، امیدهای زیادی به روزهای پیش رو دارند.

امروزه روز با اتکاء به یکپارچگی هیأت حاکم و ارکان حکومت،استان استراتژیک بوشهر خواستار و نیازمند استانداری اعتدال گرا، عقلانیت محور و شایسته سالار است، استانداری که با عملکردی قابل، طعم زندگی شیرین در نظام ولایی را به مردم محروم این نقطه از کشور تقدیم دارد، اعتماد متزلزل عمومی را ترمیم نموده و امید اجتماعی را تقویت نماید.
شایسته و بایسته می نماید فرد منتخب برای اداره مسئولیت اجرایی استان از فرآیند یک تحرک اجتماعی منطقی گذار کرده، رده‌های مختلف مدیریتی به مثابه بخشداری و فرمانداری را طی نموده تا به عنوان یک مدیر موفق در حوزه مسئولیت خود بتواند همبستگی و بهگشت اجتماعی را به جامعه عرضه نماید و جایگاه استان را در سطح کلان ارتقاء بخشد.

تعامل با مطبوعات و رسانه ها به انضمام نقد پذیری یک مدیر عالی،بسترهای توسعه و پیشرفت را هموارتر نموده و چه بسا نقد سالم و صائب هر چند گاهی تلخ و گزنده ، از تمجید و تحسین های ریاکارانه و‌چاپلوسانه مبرم و راهگشاتر باشد.
پسندیده می نماید، ایشان در عرصه‌هاي کلان مدیریتی تصميم‌ گيرنده و تصميم ‌ساز باشد تا بتواند همه تجارب خود را براي پيشبرد اهداف استان به كار گيرد.

شرایط روز کشور و خاصه استان بوشهر ایجاب می‌کند با توجه به نسبت زنان به مردان در جمعيت و فعاليت آنان در عرصه‌هاي مختلف در متن جامعه مرد سالار، سهم ‌دهي به بانوان فرهیخته و توانمند و پذیرش اینان در ساختار قدرت را عطف به ارادت شان به معیارهای انقلاب اسلامی به فال نیک گرفته و نسبت به این مهم اهتمام ورزند.

مدير مدبری كه از دامن زدن به منازعات و تنش های سياسي اجتناب نماید و از اعمال سیاست هایی که موجبات انشقاق در جامعه را برمی انگیزد به جد پرهیز کند.
مغروق فضای دو قطبی نشود و وراي باندها و جناح‌هاي سياسي حرکت کرده و از تمام ظرفیت های موجودی که بحمدالله در دولت سیزدهم مشهود و ملموس است استفاده لازم را به عمل آورد.

در پایان، از آنجا که اشراف و تسلط بر  مسائل محلی برای هر مدیر اجرایی یک ضرورت و برای مدیری در سطح استاندار، ضرورتی مضاعف است، نگارنده از مجمع نمایندگان محترم استان عاجزانه تمنّا دارد از اهرم های در اختیار از جمله نقش نظارتی و مشورتی خود به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه و اعتلای استان کار گرفته و در مورد فردی به اتفاق نظر برسند که در بالاترین سطح شناخت از مسائل مختلف استان باشد.
استانداری که با اطلاع و آگاهی از مصائب، معضلات، نارسایی ها، فرصت ها و آسیب های فراروری استان برگزیده شود،به فضل الهی قادر خواهد بود منشاء تحولات و برکاتی در سطح استان گردد.

«و آخر دعوانا ان الحمدالله رب العالمین»

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/151052