کد خبر: 150035 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 13 مرداد 1400 - 15:34
رئیس جهاد دانشگاهی واحد بوشهر در نشست خبری خبر داد:
راه‌اندازی مجتمع تولید و تکثیر آبزیان بوشهر، نیازمند 30 میلیارد تومان اعتبار است / بوشهر، تنها استان فاقد آزمایشگاه ژنتیک

اتحاد خبر: رئیس جهاد دانشگاهی واحد بوشهر گفت: تکمیل پروژه تولید و تکثیر آبزیان استان بوشهر به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تحقق، قادر به تولید و تکثیر حداکثر پنج میلیون قطعه بچه‎‌ماهی خواهیم بود.به گزارش اتحاد خبر، علی احمدی‌زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در کشور و ....

اتحاد خبر – ثریا شیری: رئیس جهاد دانشگاهی واحد بوشهر گفت: تکمیل پروژه تولید و تکثیر آبزیان استان بوشهر به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تحقق، قادر به تولید و تکثیر حداکثر پنج میلیون قطعه بچه‎‌ماهی خواهیم بود.


 


به گزارش اتحاد خبر، علی احمدی‌زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در کشور و چهارمین سالروز تأسیس آن در استان بوشهر، اظهار کرد: یکی از حوزه‌های جهاد دانشگاهی، حوزه پژوهش و فناوری است که باید در این حوزه به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف جهاد دانشگاهی واحد بوشهر ایجاد اقتصاد دریایی بوده است، افزود: در استان بوشهر ظرفیت بسیار خوبی در زمینه آبزیان وجود دارد یکی از اهداف جهاد دانشگاهی کشور در این زمینه پرورش ماهی در قفس بود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید به تولید 200 هزار تن ماهی در قفس می‌رسیدیم اما زیرساخت‌های انجام این کار وجود نداشت.

احمدی‌زاده بیان کرد: بچه‌ماهی‌ها از کشور استرالیا به کشور ما وارد می‌شدند که با ارائه پروپزال و اختصاص بودجه ملی موفق به کسب دانش تولید و تکثیر بچه‌ماهی در استان بوشهر شدیم و در حال حاضر به دنبال توسعه این دانش هستیم که به قطب تولید بچه‌ماهی در کشور تبدیل شویم.



وی ادامه داد: همچنین در زمینه تولید غذای آبزیان نیز با مشکل مواجه بودیم و از کشورهای دیگر تهیه می‌کردیم که با تلاش توانستیم به این فناوری نیز دست پیدا کنیم و به دنبال توسعه آن باشیم.

احمدی‌زاده افزود: با تملک زمین در شهرک زیست‎فناورانه دلوار و آماده‌سازی نقشه‌ها و شروع کار عمرانی درصدد ایجاد یک مجتمع تولید و تکثیر آبزیان هستیم. این پروژه به 30 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که در سفر رئیس جمهور به استان تفاهم‌نامه‌ای انعقاد شد که هشت میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی دفتر مقام معظم رهبری و هشت میلیارد تومان آن از بودجه استانی تامین شود. که بودجه ملی محقق شد اما تاکنون بودجه استانی محقق نشده است و اگر هشت میلیارد تومان باقیمانده نیز محقق شود تا سال آینده این مجموعه آماده بهره‌برداری خواهد بود و با توجه به اهمیت این پروژه از جنبه اقتصاد مقاومتی در صورت شروع به کار این مجموعه قادر به تولید و تکثیر سالیانه حداقل پنج میلیون قطعه بچه‌ماهی در استان بوشهر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نیاز است استان بوشهر به هاب نفت و گاز و آبزیان تبدیل شود، ادامه داد: ما ظرفیت نفت و گاز زیادی داریم اما آنطور که باید از این ظرفیت در استان استفاده نمی‌شود.  

اخذ مجوز سه مرکز آموزشی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد بوشهر از اخذ مجوز سه مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی در حوزه کارآفرینی در سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز تخصصی آموزش علوم پزشکی، مرکز آموزش کارکنان دولت و مرکز آموزشی عالی علمی کاربردی، سه مرکزی بودند که به ترتیب از وزارت بهداشت، مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت علوم و تحقیقات اخذ مجوز آن‌ها انجام شد.



وی ادامه داد: هدف از مراکز آموزشی در جهاد دانشگاهی ایجاد اشتغال است و در سال گذشته موفق به آموزش چهار هزار و 835 نفر و اشتغال 35 درصد از آن ها از طریق معرفی جهاد دانشگاهی یا خوداشتغالی شدیم.

احمدی‌زاده با اعلام برگزاری شش آزمون استخدامی در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته، مجری برگزاری آزمون‌های استخدامی تأمین اجتماعی، آموزش و پرورش، ثبت اسناد، نیروگاه اتمی، صدا و سیما و نهضت سوادآموزی بودیم که یک هزار و 500 نفر داوطلب و 870 نفر استخدام شدند.

وی افزود: همچنین بیش از 150 زن سرپرست خانوار به صورت رایگان، آموزش دیدند و توانمند شدند و با ارائه مواد اولیه به صورت رایگان و اتصال آن ها به بازار برای عرضه محصولات تولیدی حمایت کردیم.

احمدی‌زاده ادامه داد: اخذ یک هزار و 500 نفر سهمیه در حوزه مشاغل خانگی نیز از دیگر اقدامات سال گذشته بود که از این تعداد 450 نفر از آن ها بعد از آموزش به بازار متصل شدند.

 بوشهر، تنها استان فاقد آزمایشگاه ژنتیک



رئیس جهاد دانشگاهی واحد بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر آزمایشگاه ژنتیک وجود ندارد، افزود: مرکز ناباروری رویان نیز متعلق به مجموعه جهاد دانشگاهی است و همه از آن استفاده می‌کنند، ولی در استان بوشهر چنین مرکزی نداریم و ناباروران استان بوشهر باید برای حل مشکل خود به خارج از استان مراجعه کنند.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، یک و نیم میلیارد تومان بودجه ملی تامین شد و دستگاه‌ها خریداری شد. اما یک و نیم میلیارد تومان بودجه سهم استان در سال گذشته تخصیص صفر داشت و موفق به خرید یکی، دو دستگاه باقیمانده برای راه‌اندازی آزمایشگاه نشدیم.

احمدی‌زاده ادامه داد: به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان و بالا بودن تعرفه‌های آن بعضی از افراد از انجام آزمایش‌های ژنتیکی منصرف می‌شوند و مشکلاتی پیش می‌آید.

وی با تاکید بر تاثیر بالای مرکز ناباروری در بحث جمعیت، اضافه کرد: 25 درصد از جوانان ما نابارور هستند و حل این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



احمدی‌زاده با اعلام امیدواری از اینکه در سال جاری اختصاص بودجه استانی آزمایشگاه ژنتیک محقق شود، اظهار کرد: سالانه بیش از 15 هزار سیکل درمانی در رویان جهاد دانشگاهی کشور راه می‌افتد اما استان بوشهر از آن بی‌بهره است. با این حال ما آمادگی داریم به شبکه درمان ناباروری کشور وصل شویم.
 
وی همچنین از تدوین چهار سند استانی در زمینه ارتقاء زنان و خانواده، اشتغال استان، بودجه‌ریزی استان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط جهاد دانشگاهی واحد بوشهر خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات ما، می‎توان به راه‌اندازی دومین آزمایشگاه تست کرونا در استان بوشهر با استفاده از بودجه ملی و حمایت دانشگاه علوم پزشکی با تعرفه دولتی اشاره کرد که موفق به انجام بیش از 600 تست PCR در این آزمایشگاه شده‌ایم.  

احمدی‌زاده انجام هشت طرح نظرسنجی و مطالعاتی و راه‌اندازی مرکز ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در استان را از دیگر اقدامات این مجموعه دانست.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/150035