کد خبر: 149859 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 10 مرداد 1400 - 16:39
اختصاصی اتحاد خبر؛
وحدتیه،شهری برای هیچ کس

اتحاد خبر _ احمد خواجه حسنی : وحدتیه، دیروز بزرگترین روستای استان بود و امروز تنها شهر نفت خیز شهرستان دشتستان است .بالغ بر ۲۴ سال از آغاز فعالیت میدان نفتی نرگسی و تولید نفت خام سبک و شیرین با کمترین درصد آلاینده‌های زیست‌محیطی در این دیار کهن می گذرد .نرگسی از میدان‌های نفتی ایران است که ظرفیت تولید نفت خام این میدان به‌طور میانگین ...

احمد خواجه حسنی

وحدتیه، دیروز بزرگترین روستای استان بود و امروز تنها شهر نفت خیز شهرستان دشتستان است .
بالغ بر ۲۴ سال از آغاز فعالیت میدان نفتی نرگسی و تولید نفت خام سبک و شیرین با کمترین درصد آلاینده‌های زیست‌محیطی در این دیار کهن می گذرد .
نرگسی از میدان‌های نفتی ایران است که ظرفیت تولید نفت خام این میدان به‌طور میانگین، معادل ۱۵ تا ۱۸ هزار بشکه در روز برآورد شده است.
میدان نفتی نرگسی از میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می‌باشد، که شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عملیات تولید آن را برعهده دارد.
در این رابطه دیروز شنبه نهم مرداد خبری منتشر شد که با موجی از تأسف و اندوه شهروندان وحدتیه ای همراه بود.
در راستای محرومیت زدایی و توالی اقدام‌های صورت گرفته در زمینه آبادانی و کمک به توسعه پایدار شهر وحدتیه، بیمارستان ۱۴۲تختخوابی نرگسی گچساران !!! روز شنبه از طریق ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهور و وزیر بهداشت، در شهر گچساران به بهره برداری رسید تا آخرین میخی باشد که در دولت دوازدهم بر تابوت مستهلک و زهوار در رفته شهرم وحدتیه به یادگار کوبیده می شود .
✓ به نام وحدتیه و به کام گچساران  !!!

وحدتیه، شهری با حداقل امکانات رفاهی،گرفتار آمده در تلی از مصائب و معضلات بهداشتی و درمانی و محروم و محدود مانده از زیرساخت های مناسب شهری، شوربختانه اما با جمیع عقب ماندگی ها و مشکلات عدیده، میزبانی ارزنده برای صنعت نفت است .

وحدتیه شهری با کثرت نفوس و جمعیت است که با احتساب جمعیت قصبه و روستاهای همجوار قریب به ۲٠ هزار نفر جمعیت را پوشش می دهد.
مفروض بر اینکه کف سرانه ی معمول، استاندارد و شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک را به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲/۵ نفر در نظر بگیریم با حسابی سرانگشتی به عمق فاجعه در شهر وحدتیه دست خواهیم یافت بنابراین شایسته بود درصدی از هزینه ی احداث بیمارستان نرگسی گچساران به حوزه بهداشت و درمان شهر وحدتیه اختصاص می یافت که این امر محقق نشد...
برای درک بهتر از شرایط نامتوازن شهر وحدتیه خالی از فایده نیست عنوان دارم در شهر بلاخیز و جنگ زده ی صافیتا واقع در استان طرطوس کشور سوریه ، زمانی که بیش از ۸٠ درصد مردم این شهر برای فرار از داعش ترک خانه و کاشانه کرده بودند و حدود ۱٠ هزار نفر سکنه داشت اما همچنان سه نفر پزشک متخصص و متعهد به خدمات رسانی مشغول بودند.!
بخوانید، بدانید و آگاه باشید که در شهر وحدتیه یک نفر پزشک متخصص مطب ندارد.
در روزگار پیشرفت علم و تکنولوژی، کماکان خواهران و مادران ما در مسیر تردد وحدتیه تا برازجان در خودروهای حامل زایمان می کنند و مسؤلی نیست که خم به ابرو آورده و با رسیدگی، مردم را تا حصول شرایط مطلوب همراهی نماید.

مؤلفه های نظام سلامت در این شهر هرگز خوشایند شهروندان نبوده و به باور نگارنده اگر انسان با دیدن و شنیدن این مصائب و معضلات از درد، رنج و آلام مردم جان دهد شهید است  !
یقیناً منظور از سلامت فقط فقدان بیماری نیست؛ بلکه وضعیت بهزیستی کامل جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان است و سلامت اساسی‌ترین بخش از توسعه و رفاه است که با کنکاشی در باب بهداشت و درمان این شهر به سهولت درخواهیم یافت که خطرات مختلف سلامتي افراد و جامعه را تهديد مي كند.
ظرف سالهای گذشته متأسفانه پيشرفتی در نظام سلامت و بهداشت عمومی شهر رخ نداده است و مرکز بهداشت این شهر تنها محل مراجعه بیماران است که حاجتی به بیان ندارد.

آری،محرومیت، محدودیت و واپسگرایی در این شهر کاملاً احساس می شود همچنان که مهاجرت همشهریان به جهت دسترسی به شرایط بهتر و برخورداری از امکانات درمانی،آموزشی و رفاهی محسوس است.


نگارنده به عنوان یک شهروند از نگاشتن و به خاطر آوردن این حجم از بی مسؤلیتی شرمسار و خجل زده ام چرا که سالانه درآمدی سرشار و ثروتی هنگفت از استحصال نفت و گاز میدان نرگسی عاید کشور، دولت و شرکت ملی نفت می‌شود! ثروتی که در ابتدا باید در راستای منافع مردم شهرم وحدتیه و توسعه این دیار زرخیز بکار برده شود اما افسوس که عملکرد صنعت نفت طی سالیان متمادی رضایت‌بخش نبوده و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت و گاز گچساران بعنوان کارفرمای منطقه نفت نرگسی هیچگونه دغدغه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های شهر وحدتیه ندارند و باورمندم مسؤلیت های اجتماعی شرکت ها در وحدتیه نیازمند بازنگری و بازتعریف است.

به راستی مشکل کجاست؟ چرا هیچ انگیزه ای برای پایبندی به مسؤلیت های اجتماعی بهره بردار مشاهده نمی شود؟ و چرا کمتر اراده ای در رفتار و گفتار مسؤلین شهرستانی و استانی در راستای ضرورت تسریع دهی در انجام خدمات مرتبط با مسئولیت اجتماعی در مناطق اجرای طرح از محل ۴ درصد مصوب در راستای خدمت‌رسانی و پرداخت عوارض ناشی از آلایندگی شرکت نفت نرگسی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) مشاهده نمی شود؟

در پایان به نمایندگی از مردم شهرم، با استمداد طلبی از نماینده محترم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی،جناب آقای دکتر رضایی استیلای حق مردم نجیب و فخیم وحدتیه را عاجزانه خواستارم و استدعا دارم با عنایت به محرومیت مضاعف مردم شهرم با هم افزایی مسؤلین شهری،شهرستانی و استانی، با تکیه بر ایفای مسؤلیت های اجتماعی مناطق نفت خیز جنوب، تلاش بیشتری را در جهت اخذ عوارض آلایندگی و احساس مسئولیت های محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی شرکت نفت و گاز گچساران داشته باشند تا شاهد رفع غبار کمتر توسعه ­یافتگی بویژه مشکلات سلامت در این شهر زرخیز باشیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149859